![]() |
ongevallen gehalveerd ter hoogte van flitspalen
|
Kijk, blijken ze toch te werken, en nog niet weinig ook.
60% daling van het aantal zware ongevallen op die plaatsen. |
Citaat:
Onderaan staat al een nuance, namelijk dat op veel getoetste plaatsen ondertussen ook de verkeerssituatie grondig is gewijzigd ... Het zal wel een verbetering zijn maar enkel en alleen joost zal weten hoeveel objectieve vooruitgang er geboekt is.. |
ze heeft ook niets gezegd over de mortaliteit
we zijn uiteraard al altijd akkoord geweest dat het aantal ongevallen daalt, maar we zijn nog altijd kritisch over het feit dat de mortaliteitsstatistiek zo gunstig evolueert door de flistpalen. Nu ik vraag mij af of wij al een significant verschil hebben in zware ongevallen per miljoen gereden kilometers versus wallonie ? |
Ja maar, er staat ergens één paal waar al tien jaar geen ongevallen zijn gebeurd.
Dus alle palen worden gezet enkel en alleen voor het geld. |
Is er een rapport van deze studie openbaar gemaakt?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een beetje zitten rondsnuffelen op het www; dit is blijkbaar gebaseerd op een snelle analyse van de verzamelde gegevens; de echte diepgaande studie moet nog komen.
Mogelijk is er nu al een (doelbewuste?) selectie van flitspalen gebeurd voor deze snelle analyse en het is niet duidelijk of bvb. halo-effecten zijn opgenomen... Toch maar even voorzichtig zijn met voorbarige conclusies en de studie afwachten (en hopen dat ze dan ook openbaar wordt gemaakt...) |
Citaat:
Zo te zien geef je mij hierboven zelfs ietwat gelijk..8-) |
Citaat:
Ik had uitgerekend dat -richtingsgebonden- er grof elke 160 km verharde weg er 1 flitspaal staat in België. Zeggen we 1900 flitspalen x 25 m = 47,5 km Be heeft > 150.000 km verharde weg x 2 richtingen = 300.000 km 47,5/300.000 = 0,00016 of 0,016 % dekkingsbereik... Tja, dan moeten ze wel navenant hoger zijn op de andere plaatsen... ;-) De cijfers vind je hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=19 dus ook van afgelegde voertuigkilometers in dezelfde jaren. Flitspalen verlagen de werkelijk gereden snelheden niet (of verwaarloosbaar), verkeersdrukte doet dat 100 % zeker, daarom dat de politici zich nog aan de strohalm verkeersdoden vasthouden, maar mensen zijn niet dom hoor; er zijn zoveel andere parameters die het aantal verkeersdoden significant elk jaar kunnen verminderen, zelfs door HELEMAAL NIETS te doen. Be had trouwens het absoluut minste aantal doden/inwoner boven het Europees gemiddelde toen er nog geen enkele flitspaal werkte. |
Citaat:
Maar ik kan begrijpen dat men er cynisch van wordt; niet opgeven zou ik zeggen... |
Citaat:
Niemand gaat me vertellen dat ze 5-7 jaar geleden een flitspaal zetten op een zogezegd gevaarlijke plaats of kruispunt en dat ze de hele tijd niets infrastuctureel* ondernomen hebben tegen het verminderen van de elfendertig andere mogelijke ongevaloorzaken. *al is het maar de verkeersborden zichtbaarder of zuiver te houden..., of een paar extra -en duidelijkere- wegmarkeringen, of bepaalde verlichting verbeteren of een voorsorteerstrook , of een doordacht -verlicht- middeneiland, of... Een klassiek kruispunt met 2 flitspalen controleert enkel op snelheid boven de limiet (niet op onaangepaste onder de limiet), en enkel de drukste wegas. (ook roodlichtrijden soms) Of er nu een andere ongevaloorzaak bvb voorrangsnegatie of whatever* vanuit zijwegen of allerhande maneuvers gebeurt weten we niet. Ik zou toch eens graag alle mogelijke ongevaloorzaken van dat onderzoek aan die flitsplaatsen willen zien. En er zeker van zijn dat er verder niets aan die gevaarlijke verkeersplaats is gebeurd. Dus al zeker geen extra max-snelheidsverlaging bvb tesamen met de flitspaal (meestal 90 naar 70 of 70 naar 50). Uit een oude Nederlandse database, mogelijke ongevaloorzaken (´98-´99-2000): Citaat:
ongevallen heben "meestal" meerdere oorzaken. ;-) |
je kunt toch niet verwachten dat onze eenheidspolitie een formulier van 60keuzes gaat overlopen ? Stel u voor , als je over een voorwerp rijdt enje hebt daardoor een ongeval, was uw snelheid niet aangepast aan de omstandigheden, dus je reed gewoon te snel.
Als je een rondlopend dier neervelt met uw bumper, is ook weeral uw snelheid niet aangepast aan de omstandigheden. Wantje had toch wel gerust wat trager kunnen rijden zodat je niet ging botsen met het dier. Zelfs als je protesteert dat je maar 30km/u reed, krijg je nog hetzelfde antwoord, nee mijnheer uw snelheid was niet aangepast, anders ging je niet botsen met dat dier. Met de speekseltest wordt alles ook nog veel eenvoudiger, 1/3 rijdt onder invloed, ja mijnheer u speekseltest tekent positief u rijdt onder invloed. Jamaar ik gebruik geen marihuana ik heb een siroopje gedronken vanmorgen... Nee mijnheer die test is duidelijk u rijdt onder invloed. |
Citaat:
maar de laatste 5 jaar (na de fusie) hebben ze eens beslist dat ze niet meer voor alle ongevallen willen opgeroepen worden... Dus het gros van de ongevallen lossen de burgers onder elkaar op, tenzij als er gewonden zijn, dan wil men wel eens de wet erbij hebben. Maar ook rijden meer mensen onverzekerd rond, dus die willen allemaal de dingen onder tafel regelen... Dus die twee trends samen zorgt ervoor dat ze dus minder ongevallen hebben. Of dit uberhaupt iets te maken heeft met minder ongevallen door de flitspalen en of ze daarbij een significantietest uitgevoerd hebben (kunnen die rijkswachters wel nog die significantie test tussen 2 groepen met en zonder flitspaal) met ander woorden is hun analyse gewoon van het daalt meer dan elders ? Of is hun analyse het daalt meer dan elders en dat is significant met de t-test. Of het daalt meer placebo gecontroleerd. |
Citaat:
Het was duidelijk een geval van voorrangsnegatie op een kruispunt-VVR, de bestuurder die voorrang moest verlenen reed daarbij ook nog onaangepast te snel (de limiet is daar zelfs 90 kmh, secundaire gemeenteweg 5,5 m breed) en kon ook daardoor net niet op tijd stoppen, mijn buurvrouw gaf wel toe onvoorzichtig geweest te zijn door naïef dat kp naar links afdraaiend over te sukkelen zonder echt goed naar links gekeken te hebben - zij kwam wel uit een 2 m brede verharde veldweg en reed een zogezegde veel bredere relatieve hoofdweg op... Soit, politie erbij gehaald, Europees ongevallenformulieren ingevuld, met simpele uitleg en duidelijke schuldbekentenis voorrangsnegatie, zonder teveel uitleg. De verzekeringen de rest laten doen, zodat mijn buurvrouw zo snel mogelijk haar geld kreeg. Er werd helemaal geen ongeval-PV opgesteld, omdat men anders veel te lang op zijn geld moet wachten, want de tegenverzekering gaat dan alles uitpluizen -wat in het ongevalonderzoek staat- om er met een gedeelde schuld uit te komen. De materiele schade was immers zeer groot. Mijn buurvrouw had veel geluk dat haar auto ruim achter de B-stijl een ferme klap kreeg en niet in haar deur... Daarbij is er in Be geen ongevaloorzaak-onderzoek naar "snelheid" het wordt gewoon *niet geregistreerd. Men schrijft dan meestal "controle over het stuur verloren". Als men dan al die ongevalPV´s waar met "controleverlies" gaat gelijkstellen met overdreven snelheid of nog groffer overdreven snelheid boven de limiet tja dan gaat men er nog komen... :roll: Citaat:
In Baden-Württemberg -een deelstaat van D-, doen ze namelijk onderzoek naar alle ongevallen inclusief die met enkel materiele schade. Daar is het aandeel snelheid enkel betreft ongevaloorzaken door bestuurder (ca 92,5%) ca 15 % bestuurdersoorzaak, of 4e grootse ongevaloorzaak alle ongevallen, over 5 jaar (2001-2005): Citaat:
Citaat:
Citaat:
Men ziet ook dat bij letselongevallen in B-W ca 12 % niet aan bestuurdersfouten te wijten zijn. Zij geven dat dus ook aan in hun statistieken. 8-) |
Citaat:
en je doet de snelheid met 10km/u dalen door een flitspaal hoe kun je dan de ongevallen met 50% doen dalen ? de exogene factor van de dalende ongevallen door bvb abs, airbag, kreukelzones, NCAP qualificaties, etc doen volgens mij hier meer hun werk ze moeten in hun statistiek de exogene factor eruitfilteren. |
Citaat:
Kijk Paul, bij ons op de N73 staan aan beide kanten van een kruispunt maar op ca. 150-200 m ervoor, twee flitspalen aan elke kant van de N-weg. Die de snelheid op > 100-150 m vóór het kruispunt tot 70 kmh doen dalen over een bereik van 25-50 m (enkel achteraan flitsmogelijkheid in één rijrichting). Allez toch voor diegenen die de flitspaal gezien hebben. Over het kruispunt zelf rijden ze weer vlot 90 kmh... begrijp je ? Lost het wat op ? :roll: Ik weet dat er daar soms ongevallen gebeur(d)en met of zonder flitspalen, 8 op 10 ongevallen was zeker door zuivere voorrangsnegatie. Ofwel vanuit de zijwegen (waar zelfs geen STOPbord staat) of vanuit de hoofdweg: linksafdraaiend verkeer dat niet let op de tegenligger. Er ligt ook een tankstation onmiddelijk voor dat kruispunt aan ene kant. |
Citaat:
Dus het effect van de flitspalen is dat de belgen niet meer door het rood rijden. EN niet meer of minder. Dus de analyse zou moeten gemaakt worden hoeveel boetes er gegeven worden bij een flitspaal, hoeveel mensen door het rood rijden, en vergelijken met een 'anonieme flitspaal' dus eentje die controleert zonder dat de mensen de flitspaal zien. |
Citaat:
Drempels ofzo, chicanes of asverschuivingen op hoofd-doorstroomwegen ? Drempels op autosnelwegen mss... 8O :roll: Men gaat toch niet 95 % van de weggebruikers onredelijk pesten omdat 5 % te snel rijdt ? Waarom niet die 5 % aanpakken ? Zoals deze "niet sneller kan"? Een klasse A bromfiets is al begrensd op 25 kmh, gevaarlijke drempel te laat opgemerkt door gebrekkige signalisatie, wegbeheerder in gebreke gesteld: Citaat:
Herinnert me aan die massa´s rotondes aangelegd tussen 1994-2000 (1700 in VL) de meesten met aanliggende fietspaden met steeds voorrang voor de fietsers die anno 2009 - ... nog altijd als zwarte punten weggewerkt moeten worden... De rotondemanie zette zich door hoe te klein de rotonde ook was... Er waren idd xx-minder verkeersongevallen tussen auto´s tov kp-inrichting, maar wel veel meer dodelijke/zwaargew. ongevallen met fietsers... + 50/80 % (buiten bbk /binnen bbk), tja hadden ze die rotondes maar direkt aangelegd zoals het moet, met gescheiden oversteekplaatsen en voorrang voor het zwaar verkeer... Ref: tot + 50 %: Citaat:
http://www.imob.uhasselt.be/var/file...arlijk+GvA.pdf |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be