Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Philippe Geluck: “A quoi sert le flamand? A faire chier les Wallons” (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146213)

Zeno! 10 november 2010 12:38

Philippe Geluck: “A quoi sert le flamand? A faire chier les Wallons”

Hieronder een stukje uit de nieuwe show van Philippe Geluck, Waals "artiest":

Citaat:

« Au départ, dans un paradis terrestre, vivaient des petits Wallons tout noirs, noirs �* cause du charbon. Ils couraient partout dans la joie et la bonne humeur jusqu'�* l'arrivée des méchants colonisateurs blancs, et comme par hasard, quelle langue parlent-ils ? Le néerlandais (…) Dans la population mondiale et les langues parlées, le flamand, c'est 0,04 %. A quoi ça sert si ce n'est �* faire chier les Wallons ? »
"Maar dat is humor!" beweert hij. Tja, al lachend zeggen mensen soms wat ze ècht menen.

Video (vanaf minuut 24): http://www.rtbf.be/laune/revoir/deta...IJAP100-000-19

Zwartengeel 10 november 2010 12:52

De Vlaamse Overheid lacht zelf met haar eigen taal, waarom zouden anderen het dan niet mogen doen?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=146196

Vette Pois(s)on 10 november 2010 12:54

Hij weet wel welke groepen hij moet sparen.

Amon_Re 10 november 2010 13:14

Wij zijn de kolonisten? Ik dacht dat het de Walen waren die Vlaamse grond wilden?

fonne 10 november 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5087814)
Wij zijn de kolonisten? Ik dacht dat het de Walen waren die Vlaamse grond wilden?

Kolonisten is geheimtaal voor geïmporteerde gastarbeiders, want de Walen in hun paradijs waren te lui om zelf die kolen boven te halen natuurlijk. En toen wilde zo een Vlaming ooit eens een Vlaamse frituur opendoen in de Borinage, nooitgezien. Een pitabar, een chinees restaurant, shoarma, joegoslaaf, ja, dat moet kunnen in een multiculturele maatschappij, maar een Vlaams frituur? JAMAIS.

fonne 10 november 2010 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5087709)

"Maar dat is humor!" beweert hij. Tja, al lachend zeggen mensen soms wat ze ècht menen.

't ja, de Walen lachen weer eens met zichzelf want ze kunnen niet rekenen. 25 miljoen nederlandstaligen op een wereldbevolking van 6 miljard is nog 0,4% en geen 0,04%, zet dat tegenover 1% voor Frans. Het Nederlands is nog altijd een van de grootste kultuurtalen van Europa, niet vergeten!

Vette Pois(s)on 10 november 2010 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5087892)
't ja, de Walen lachen weer eens met zichzelf want ze kunnen niet rekenen. 25 miljoen nederlandstaligen op een wereldbevolking van 6 miljard is nog 0,4% en geen 0,04%, zet dat tegenover 1% voor Frans. Het Nederlands is nog altijd een van de grootste kultuurtalen van Europa, niet vergeten!

donmoikadoo

den ambetantsten 10 november 2010 14:08

Ook erg humoristisch en vermakelijk was 't grote optreden van Elio in Le Grand Direct op RTL-TVI van gisteravond. Let vooral op de kurkdroge tongue-in-cheek humor van onze toekomstige eerste minister:
“La N-VA est un parti jeune qui n’avait pas encore l’expérience d’une négociation avec les francophones”, dira-t-il. “Pour un parti nationaliste, l’idée d’accepter un compromis est souvent perçue comme un échec. Mais un compromis, ça ne se fait pas avec soi-même mais avec toutes les composantes autour de la table. Il a fallu le temps pour acquérir une vision et une volonté différente.”

Scarabaeida 10 november 2010 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 5087757)
De Vlaamse Overheid lacht zelf met haar eigen taal, waarom zouden anderen het dan niet mogen doen?

Marc Reynebeau had het nog over 'Vlaamse taalemancipatie tegenover het AN' en over 'moeilijkheden voor nieuwkomers om het Nederlands te leren, omdat ze het amper horen op straat'. Wel de 'Slimste Mens winnen', maar toch een slavenvlaam pur sang, die man ...

Ik vind het een autistische benadering en bovendien is het een leugen waaraan Vlamen verslaafd zijn (men spreek op het ergst bij een 'vulgair' Nederlands; vulgair taalgebruik dat ook elders bestaat, enkel autisten of nahollers van autisten doen er normaal moeilijk om en zien er een probleem in).
Vraag je het mij, dan is dat het gevolg van in een klein land te leven met een Katholieke grondslag. De Rooms-Katholieke Kerk is hiërarchisch en de Vlaamse invulling ervan bevindt zich permanent onderaan in die hiërarchie, ook al vorm je de subbovenlaag binnen die Vlaamse kaste.

Wat een idioot.

Scarabaeida 10 november 2010 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 5087757)

Ik heb een trage verbinding. Het ging over datzelfde opiniestuk. Toevallig ... :lol:

Everytime 10 november 2010 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5087709)

U kent niet Philippe Geluck. In Franstalig België is hij zeer bekend, in Frankrijk ook (hij heeft er in uitzendingen van Michel Drucker en Laurent Ruquier samengewerkt) en hij is zeer bekend voor zijn "provocatie", het maakt deel van de personnage. In "Mise au point" had hij als grap tegenover Eric Van Rompuy gezegd dat men de Kust zou kunnen delen, in een deel voor de Vlamingen en een deel voor de Franstaligen. Het was maar een grap, niets anders, en als men de personnage kent weet men dat dit niets anders is. Maar ja, Van Rompuy nam het kwalijk en zei dat men daarmee niet kan lachen. Geluck antwoordde zoiets als "Ca fait des années que vous nous emmerder avec vos conneries" en hij heeft gelijk. Vlaams-Nationalisten nemen hun spel te au sérieux.

leuri 10 november 2010 14:43

Ach wat zijn ze toch simpel die Walen, ik spreek weliswaar slecht frans omdat ik nu eenmaal geen talenknobbel heb, maar besef dat ik toch de moeite moet doen om frans te spreken daar een groot deel van onze klanten en collega's franstalig zijn, ik blijf het raar vinden dat Walen steeds met dat verhaaltje afkomen, het doet er niet toe dat er veel meer spaans/chinees/arabisch gesproken wordt, in België is het handiger Frans/nederlands/engels/duits te kunnen spreken.

Scarabaeida 10 november 2010 14:43

Philippe Geluck mag van mij met Vlamen lachen of zelfs oprecht deze mening hebben, ik ga me erdoor gekwetst noch beledigd voelen.

vlijmscherp 10 november 2010 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5088028)
U kent niet Philippe Geluck. In Franstalig België is hij zeer bekend, in Frankrijk ook (hij heeft er in uitzendingen van Michel Drucker en Laurent Ruquier samengewerkt) en hij is zeer bekend voor zijn "provocatie", het maakt deel van de personnage. In "Mise au point" had hij als grap tegenover Eric Van Rompuy gezegd dat men de Kust zou kunnen delen, in een deel voor de Vlamingen en een deel voor de Franstaligen. Het was maar een grap, niets anders, en als men de personnage kent weet men dat dit niets anders is. Maar ja, Van Rompuy nam het kwalijk en zei dat men daarmee niet kan lachen. Geluck antwoordde zoiets als "Ca fait des années que vous nous emmerder avec vos conneries" en hij heeft gelijk. Vlaams-Nationalisten nemen hun spel te au sérieux.

al lachend zegt een gek zijn mening......

fonne 10 november 2010 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 5088031)
Philippe Geluck mag van mij met Vlamen lachen of zelfs oprecht deze mening hebben, ik ga me erdoor gekwetst noch beledigd voelen.

We gaan gewoon zijn tekst opschrijven, de woorden Vlaanderen vervangen door Iran, Vlaams door Arabisch, en dat sturen we dan naar El Jazeerah. En dan gaan we eens lachen met die Geluck.

Everytime 10 november 2010 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5088032)

Ja, en dan? Lachen met Vlaams-Nationalisme mag volgens mij. Ik ben al met Vlaams-Nationalisten in Vlaanderen geconfronteerd geweest en het kan mij helemaal niet schelen als ze het moeilijk met Franstaligen hebben. Dat is HUN probleem, dat is helemaal niet MIJN probleem.

Everytime 10 november 2010 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5088032)

Kan Geert Hoste met Vlaams-Nationalisme lachen volgens u?

Stu 10 november 2010 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5088062)
Kan Geert Hoste met Vlaams-Nationalisme lachen volgens u?

Impliceert u nu dat Geert Hoste grappig is?

De Prodigy 10 november 2010 14:56

Aan zijn achternaam te horen is Geluck zelf afstammeling des méchants colonisateurs. Geluckig kan hij er nu om lachen. Soit, heb de man ook al paar keer op tv gezien en ik denk niet dat hij iets tegen de Vlamingen heeft.

Everytime 10 november 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stu (Bericht 5088063)
Impliceert u nu dat Geert Hoste grappig is?

Dat is niet de vraag. Als u het liever hebt : Kunnen Vlaamse humoristen met Vlaams-Nationalisme lachen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be