Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Spelling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146304)

manta 11 november 2010 11:08

Spelling

Is het niet mogelijk om een soort van spellingscorrector in de forumsoftware te steken zodat eindeloze discussies over dt of andere schrijf- en spellingsfouten kunnen stoppen???

Vrij vaak gaan mensen off-topic om deze reden en dit brengt ook regelmatig nutteloze en frustrerende posts op het forum...

Dit zal de mods toch ook al wel opgevallen zijn hé ... ;-)
Voor almachtige mods die uiteraard alles kennen van soft, hard en halfzachte ware moet dat toch maar een kleinigheidje zijn hé... 8-)

Vlaamse Leeuwin 11 november 2010 11:14

Ik maak ook nog steeds dt-fouten en ik lig daar echt niet van wakker.
Als ik schrijf: " wat vind jij van dt-fouten?" of is schrijf "wat vindt jij van dt-fouten?"....de vraag blijft toch duidelijk , of niet soms? Enkel muggezifters en mierenneukers vallen daar over ,naar het schijnt als (over)compensatie voor hun klein pietje. Je moet toch met iets kunnen uitpakken, nietwaar? :roll:

plakker 11 november 2010 11:15

Dan gaat er gemekkerd worden over de zinsbouw, alles om de ander onderuit te halen, proberen belachelijk te maken, niet te moeten reageren op de post zelf, etc

Eigenzinnig 12 november 2010 10:56

gewoon toevoegen aan het forumreglement bij 'provocaties en getreiter' en punten aan geven...een kind ziet dat nul-komma-nul van deze interventies een 'goede' bedoeling hebben..

Scherven A. Mok 12 november 2010 13:35

Er is spellingscontrole aanwezig in de editor maar onze DT regel zijn zo achterlijk en onlogisch dat er nog geen programmeur in geslaagd is die regels in een editor te verwerken. Daar wil ik nog aan toe voegen dat ik soms met editors werk die een veel slechtere spellingscontrole hebben dan die op dit forum.

eno2 13 november 2010 14:01

Het gaat niet altijd om spelling.

Het gaat gewoon om moedwillige stalking met gepaste en ongepaste correcties.

Na langdurige klachten (ik spreek van maanden) is dat nu opgehouden, maar het heeft mij ook een onwelkome vierpunter gekost.

Txiki 13 november 2010 14:23

Leer gewoon schrijven, he mensen. Probleem ook opgelost.

Txiki 13 november 2010 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 5090140)
Als ik schrijf: " wat vind jij van dt-fouten?" of is schrijf "wat vindt jij van dt-fouten?"....de vraag blijft toch duidelijk , of niet soms? Enkel muggezifters en mierenneukers vallen daar over ,naar het schijnt als (over)compensatie voor hun klein pietje. Je moet toch met iets kunnen uitpakken, nietwaar? :roll:

Wel, dat is nu eens de typische argumentatie. Terwijl het gewoon om respect voor de taal gaat. Meer is daar niet aan.

Steve_M 13 november 2010 14:27

Zoals sommigen weten ben ik beroepsmatig met taal bezig. Toch (misschien net daardoor) onthoud ik me veelal van het corrigeren van taalfouten. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

1) Forummers die anderen wijzen op taalfouten, kunnen er maar beter voor zorgen dat ze in hun verwijtende posts zelf geen fouten schrijven.

2) Forummers die hautain doen tegen medeforummers (opleidingsniveau, intelligentie ...) kunnen er maar beter voor zorgen dat ze geen 3 dt-fouten in een zin schrijven.

3) Forummers die graag klagen over de gebrekkige kennis van het Nederlands van allochtonen en/of Walen zorgen er beter voor dat ze zelf deftig kunnen schrijven.

Dat is het zo ongeveer, verder zal ik maar zelden iemand wijzen op spelfouten. Wie goed zoekt vindt vast wel fouten in mijn berichten, misschien zelfs de occasionele dt-blunder. Vermoeidheid, onoplettendheid of gewoon dronkenschap, het kan allemaal. Anderzijds stel ik me toch vragen bij het spelgedrag van een aantal toch niet geheel onintelligente medeforummers: zo moeilijk is die dt-regel niet en ook het verschil tussen 'jou' en 'jouw' is niet bepaald de laatste stelling van Fermat.

duveltje382 13 november 2010 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5095969)
Leer gewoon schrijven, he mensen. Probleem ook opgelost.

Vlaamse overheid,geen geld meer om Nederlands te leren schrijven !!!
Dus ook U bent daar mee schuld aan

Steve_M 13 november 2010 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 5090140)

*ik

duveltje382 13 november 2010 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5095987)
Zoals sommigen weten ben ik beroepsmatig met taal bezig. Toch (misschien net daardoor) onthoud ik me veelal van het corrigeren van taalfouten. Maar er zijn een paar uitzonderingen:

1) Forummers die anderen wijzen op taalfouten, kunnen er maar beter voor zorgen dat ze in hun verwijtende posts zelf geen fouten schrijven.

2) Forummers die hautain doen tegen medeforummers (opleidingsniveau, intelligentie ...) kunnen er maar beter voor zorgen dat ze geen 3 dt-fouten in een zin schrijven.

3) Forummers die graag klagen over de gebrekkige kennis van het Nederlands van allochtonen en/of Walen zorgen er beter voor dat ze zelf deftig kunnen schrijven.

Dat is het zo ongeveer, verder zal ik maar zelden iemand wijzen op spelfouten. Wie goed zoekt vindt vast wel fouten in mijn berichten, misschien zelfs de occasionele dt-blunder. Vermoeidheid, onoplettendheid of gewoon dronkenschap, het kan allemaal. Anderzijds stel ik me toch vragen bij het spelgedrag van een aantal toch niet geheel onintelligente medeforummers: zo moeilijk is die dt-regel niet en ook het verschil tussen 'jou' en 'jouw' is niet bepaald de laatste stelling van Fermat.

Ben bezig met bejaardenzorg,ga jij Uw ouders nu meer bezoeken bv,want daar zie ik dan weer een probleem in !!!

Steve_M 13 november 2010 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 5096000)
Vlaamse overheid,geen geld meer om Nederlands te leren schrijven !!!
Dus ook U bent daar mee schuld aan

Kinderen leren Nederlands schrijven tussen hun zesde en achttiende. Twaalf jaar om te leren wanneer ze al dan niet een d, een t of een dt moeten schrijven. Mij lijkt dat meer dan genoeg.

Steve_M 13 november 2010 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 5096009)
Ben bezig met bejaardenzorg,ga jij Uw ouders nu meer bezoeken bv,want daar zie ik dan weer een probleem in !!!

Mijn vader is dood, mijn moeder zit niet in de bejaardenzorg. Verder alles goed met je?

Fien Fluytenzuyger 13 november 2010 14:47

Ik heb nooit gesnapt wat er moeilijk is aan stam+t. Als die stam nu op een 'd' eindigt of een 'f' of iets anders, dat maakt toch niks uit?

Velen schijnen ook problemen te hebben met het voltooid deelwoord.

edit: Maar ik ga ze niet corrigeren. Als 't echt de spuigaten uitloopt (iemand die pertinent stam + d gebruikt in de tegenwoordige tijd bv.) dan lees ik gewoon niet verder.

duveltje382 13 november 2010 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5096014)
Kinderen leren Nederlands schrijven tussen hun zesde en achttiende. Twaalf jaar om te leren wanneer ze al dan niet een d, een t of een dt moeten schrijven. Mij lijkt dat meer dan genoeg.

Nu mss wel,maar wat met de verloren generatie uit mijn tijd, die moesten gaan werken op hun 13 jaar hé beste steve ;)

filosoof 13 november 2010 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5090127)
Is het niet mogelijk om een soort van spellingscorrector in de forumsoftware te steken zodat eindeloze discussies over dt of andere schrijf- en spellingsfouten kunnen stoppen???

Vrij vaak gaan mensen off-topic om deze reden en dit brengt ook regelmatig nutteloze en frustrerende posts op het forum...

Dit zal de mods toch ook al wel opgevallen zijn hé ... ;-)
Voor almachtige mods die uiteraard alles kennen van soft, hard en halfzachte ware moet dat toch maar een kleinigheidje zijn hé... 8-)

Een spellingcorrector zou kunnen, maar die verbetert geen d-t-fouten: daarvoor moet je een grammaticacorrector hebben en dat wordt duur en traag. Leer Nederlands schrijven.

filosoof 13 november 2010 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 5096009)

Die zijn dood en begraven of verast. Ik kan daar niks gaan doen.

Ernst Niessen 13 november 2010 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger (Bericht 5096052)
Ik heb nooit gesnapt wat er moeilijk is aan stam+t. Als die stam nu op een 'd' eindigt of een 'f' of iets anders, dat maakt toch niks uit?

Velen schijnen ook problemen te hebben met het voltooid deelwoord.

edit: Maar ik ga ze niet corrigeren. Als 't echt de spuigaten uitloopt (iemand die pertinent stam + d gebruikt in de tegenwoordige tijd bv.) dan lees ik gewoon niet verder.

De moeilijkheid van de stam+t-regel is dat hij niet bestaat. 8-)

Wat is de stam van een werkwoord? Dat is de infinitief (de onbepaalde wijs) zonder -en:

- lopen: lop;
- verhuizen: verhuiz;
- schrobben: schrobb.
enz.

Volgens de schoolse 'stam+t-regel' zou hier dus moeten staan:

- lopt;
- verhuizt;
- schrobbt.

Het gaat dus om de 'ikvorm':

- ik loop;
- ik verhuis;
- ik schrob.

En dus gebruiken we de 'ikvorm+t-regel':

- hij loopt;
- hij verhuist;
- hij schrobt.

Ernst Niessen 13 november 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5096101)
Die zijn dood en begraven

Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod of
Der Dativ ist des Genitivs Tod

;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be