Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Niet de intentie tot doden ....oe kan da? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146381)

Kwekje 12 november 2010 18:17

Niet de intentie tot doden ....oe kan da?

Citaat:

De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft Stieven V. (25) vrijdag veroordeeld tot achttien maanden voorwaardelijke celstraf en 275 euro boete. Hij was eind vorig jaar een volslagen onbekende 'zomaar' te lijf gegaan op straat en had hem verschillende messteken toegebracht.

Marc B. wandelde op 13 december 2009 rond 3.30 uur door de Korte Gasthuisstraat in Antwerpen toen hij plots werd aangevallen door een man met een mes. Hij stak Marc B. in de buik en in de zij en verwondde hem ook aan het hoofd. Twee getuigen kwamen tussenbeide en konden erger voorkomen.

Marc B. lag drie dagen in het ziekenhuis en was daarna nog dertig dagen arbeidsongeschikt. Hij verklaarde dat hij de man niet kende en dat die hem zonder reden te lijf was gegaan. Ook Stieven V. kon niet meteen verklaren waarom hij Marc B. had aangevallen. Hij zei dat hij te veel gedronken had op de kerstmarkt en wist nog vaag dat een man hem daar had lastig gevallen.

Het openbaar ministerie had drie jaar effectief gevorderd wegens poging tot doodslag, maar de rechtbank vond het niet bewezen dat de beklaagde Marc B. had willen doden. De feiten werden daarom geherkwalificeerd naar opzettelijke slagen en verwondingen.
Iemand steken met een mes, een onbekende zonder enig motief ....dat mag dus?

BRON

Mitgard 12 november 2010 18:21

Het is pas wanneer ge u bij een overval zou verdedigen met een mes, dat er zware straffen volgen.
Aanvallen is immers een teken van kansarmoede, verdediging en teken van egoïsme.

filosoof 12 november 2010 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kwekje (Bericht 5093928)

BRON

Stieven V. zal allochtoon zijn en indien hij 't niet is wordt hij 't wel: wacht maar tot de vreemdelingenbashers van dienst komen.

Xenophon 12 november 2010 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 5093935)
Het is pas wanneer ge u bij een overval zou verdedigen met een mes, dat er zware straffen volgen.
Aanvallen is immers een teken van kansarmoede, verdediging en teken van egoïsme.

We komen overeen.

Kwekje 12 november 2010 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5093938)
Stieven V. zal allochtoon zijn en indien hij 't niet is wordt hij 't wel: wacht maar tot de vreemdelingenbashers van dienst komen.

Staat het onder immigratie?
Dat staat hier niet ter discussie; Zij doen het nuchter, met minimum 2 en liefst een dronken slachtoffer

Eendensoep 12 november 2010 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5093938)

Mogen die drinken?

Raf 12 november 2010 19:28

Citaat:

Nee, dat mag niet. Daarom is hij dan ook veroordeeld.

Kwekje 12 november 2010 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5094143)
Nee, dat mag niet. Daarom is hij dan ook veroordeeld.

Als ik iemand steek lijkt me dit duidelijk met intentie tot doden.
Daar , buiten aardappelen schillen, dient een mes tenslotte voor. ZEKER als je het meeneemt op stap

filosoof 12 november 2010 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kwekje (Bericht 5094200)
Daar , buiten aardappelen schillen, dient een mes tenslotte voor. ZEKER als je het meeneemt op stap

Op vacantie heb ik altijd mijn zwitsers zakmes en nooit een intentie tot doden.

De schoofzak 12 november 2010 21:41

Citaat:

BRON

18 maanden voorwaardelijk voor die feiten is absoluut niet in overeenstemming met mijn visie op justitie.

Neem nu in het uiterste geval dat de dader "een bovenste beste jongen" was, alleen maar agressief werd als hij alcohol dronk;
en sedert de feiten geheelonthouder geworden is, volledig tot inkeer gekomen enz.

dan nog vind ik dat het minstens 10 jaar voorwaardelijk (indien dit mogelijk is, ik dacht in de huidige wetgeving max 5 jaar, dat moet dan maar gewijzigd worden) moet zijn.

En wel onder de volgende afspraak: éénmaal gepakt door de politie met meer dan 0.5 in zijn botten, waar ook, of éénmaal gepakt met een mes of ander wapen op de openbare weg: direct de 10 jaar uitzitten bovenop de nieuwe veroordeling.

Raf 12 november 2010 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kwekje (Bericht 5094200)

De intentie om te verwonden bestaat dus niet?

den dinges 13 november 2010 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5094257)
Op vacantie heb ik altijd mijn zwitsers zakmes en nooit een intentie tot doden.

Ik heb altijd zo een Zwitsers zakmes bij. Ook niet om mensen mee aan te vallen.

den dinges 13 november 2010 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5094643)

Verschillende keren in buik en hoofd steken mag men toch wel als poging tot moord aanrekenen vind ik. Elke steek op die plaatsen kan namelijk dodelijk zijn.

manta 13 november 2010 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5095042)
Verschillende keren in buik en hoofd steken mag men toch wel als poging tot moord aanrekenen vind ik. Elke steek op die plaatsen kan namelijk dodelijk zijn.

Poging tot doodslag dan ?

Raf 13 november 2010 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5095042)

Dat zegt niets over de intentie.

den dinges 13 november 2010 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5095089)
Dat zegt niets over de intentie.

Als iemand een mes in je lichaam steekt zegt dat niets over zijn intenties ?

Raf 13 november 2010 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5095095)
Als iemand een mes in je lichaam steekt zegt dat niets over zijn intenties ?

Nee.

den dinges 13 november 2010 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5095049)
Poging tot doodslag dan ?

Ja, zoiets. Vermits moord met voorbedachte rade is .

den dinges 13 november 2010 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5094643)

Intentie om te verwonden is als iemand zijn vuist op je gezicht slaagt. Als hij meerder keren een mes in je buik en hoofd steekt is er intentie om je te doden.
Slagen en verwondingen met de intentie te doden.
Zo iemand mag je zelfs doodslagen als je kunt. Dat is dan zelfverdediging.

Raf 13 november 2010 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5095103)
Intentie om te verwonden is als iemand zijn vuist op je gezicht slaagt. Als hij meerder keren een mes in je buik en hoofd steekt is er intentie om je te doden.

Niet noodzakelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be