Gerre |
15 november 2010 15:17 |
'De N-VA moet linkser worden'
'Van een meer Vlaamse koers van de SP.A verwacht ik geen heil', zegt Bernard Daelemans, redacteur van het linkse Vlaams-nationalistische maandblad Meervoud.
'Ik ben op een blauwe maandag even bij de N-VA actief geweest, maar ik beschouw mezelf als links, radicaal Vlaams, en politiek dakloos. Wat de Vlaamse standpunten van de SP.A betreft: die zijn toch heel timide, de standpunten van Frank Vandenbroucke en een aantal burgemeesters uit Vlaams-Brabant buiten beschouwing gelaten.
'Buiten de SP.A zijn er wel linkse radicale flamin-ganten, denk aan vakbondsleider Karel Gacoms of aan oud-communistenleider Jef Turf. Wij geven die mensen in Meervoud een forum. Dat linkse flaminganten zoals Turf voor de N-VA stemmen, heeft te maken met een dubbele teleurstelling. Om te beginnen vertolkt de SP.A de Vlaamse kwestie ondermaats. Daarnaast participeert de partij aan het neo-liberale afbraakbeleid van onze sociale verworven-heden.'
'Het is een kwestie van prioriteiten, zo zie ik het. Eerst moet Vlaanderen onafhankelijk worden. Vervolgens kan in die nieuwe Vlaamse staat een werkelijk links beleid worden gevoerd. Het Belgische niveau is ziek, het werkt niet meer. Twee naast elkaar bestaande democratieën proberen met middelen uit dezelfde staatskas een verschillend beleid te voeren. Dat loopt in het honderd en intussen krijgen levensgrote problemen, denk aan het pensioenvraagstuk, geen oplossing. Vlaanderen is volgens mij nog het enige beleidsniveau waar je kunt proberen een dam op te werpen tegen de neoliberale mondiale economie.
'Op communautair vlak hecht ik weinig geloof aan de goede bedoelingen van de SP.A. Steve Stevaert zei onlangs dat de SP.A "Vlaamser" moest worden. Vervolgens boorde zijn partij een voorstel voor ruime fiscale autonomie de grond in. De SP.A moet wel beseffen dat hoe meer ze de Vlaamse eisenbundel links laat liggen, hoe slechter het de partij electoraal zal vergaan. Maar vergis u niet: wij hebben ook veel kritiek op de N-VA, die op dit moment helemaal door de VOKA-lobby lijkt te worden gedomineerd.
'Van een meer Vlaamse koers van de SP.A verwacht ik dus geen heil. Veel interessanter lijkt het me dat de N-VA naar links zou opschuiven. Bij de mensen die voor de N-VA hebben gekozen, zitten heel wat arbeiders en vakbondslui. Om die kiezers vast te houden, doet de N-VA er verstandig aan ook een plaats in te ruimen aan de linkerzijde.'
BRON : Eveneens uit KNACK
Deze man verwoordt eigenlijk wat ik ook vind. Sociaal-economisch ben ik ook links denkend, maar ook Vlaams gezind. Er is geen enkele (ernstige) politieke partij die dat vertegenwoordigd. Dus stem ik ook op de N-VA.
|