![]() |
communisme op z'n Latijns-Amerikaans
|
Geef is wat uitleg, interpretatie, duiding?
|
De video zit in een cluster badmode voor jeugdige aantrekkelijke dames.
Ik vermoed dat het idee achter de post dan ook is : kapitalistisch of communistisch mooi zijn ze allen van het andere geslacht... |
De revolutie mag van mijn bestaan
maar ze moet ergens over gaan. |
Citaat:
Ik zou 100 keer liever op Cuba wonen dan in een ander derde wereldland als Honduras, Kenya, Pakistan of de Filipijnen... |
Citaat:
Viva Fidel y Raul! (ik zeg dat met een zekere ironie, net als de Cubanen, ze zeggen altijd "Viva Fidel" als ze toasten, maar als je uitvoeriger op ingaat dan blijken ze toch ook kritiek te hebben. Jij als buitenlanders mag evenwel geen kritiek hebben, dat wordt niet aanvaard) Overal, op bijna elk huis en in elk dorp zie je talloze politieke leuzen, nooit wordt het ontsiert door grafitti. Cubanen hebben wel respect voor hun leiders, maar ook kritiek. Ze willen wel meer geld en een Chinese stijl hervorming, maar als de consequentie is dat ze harder zullen moeten werken zijn ze plots minder enthousiast. In feite willen ze het toneeltje zolang mogelijk opvoeren, zo sympathiek mogelijk overkomen, en zoveel mogelijk krijgen van bevriende landen als Venezuela of China om hun uitgebreid en goed sociaal systeem in stand te houden. Hun handelsmerk is een wat anachronistisch maar wel sympathiek systeem, hete stranden en mulatas, bebaarde cigaren rokende leiders en rum en cigaren. Die troeven spelen ze volop uit. De meeste Cubanen hebben ook gezien wat er in Rusland gebeurd is en ze zeggen steeds dat ze nieuwe jongere leiders willen met nieuwe ideeën maar GEEN Gorbatchov! Ze beseffen heel goed dat moest het regime in elkaar stuiken de Miami maffia de boel in handen zal nemen. Voor de blanke, hoog opgeleide elite in Havana zou dat een goede zaak zijn, de zwarten en het platteland zouden er zwaar op achteruit gaa.n Cuba zou met andere woorden weer een "normaal" latijns derde wereldland worden, zonder goede gezondheidszorg en onderwijs voor de "bas-classe". Cuba is ook veruit het minst corrupte land in de regio, en het veiligste land, Miami cubanen daarentegen staan in hee de VS bekend om de louche zaken waar ze zich mee bezighouden. Zo is een groot deel van de cocaïne traffiek in de VS in handen van Cubanen. |
Voor de revolutie was Cuba na Uruquay en Argentinie het rijkste land destijds van Latijns Amerika.
Het zou kunnen dat luie Cubanen achter gebleven zijn , luier zijn geworden en de hardwerkende Cubanen welke naar Amerika geemigreerd zijn weer harder gaan werken. (?) Ik geef die Cubanen geen ongelijk overigens, laat dit volk met rust en rijkelijk gesponsord worden door Venezuela en China. Overigens, onlangs ben ik naar de Cubaanse ambassade gegaan en heb gevraagd om verzoek tot emigratie naar dat land. Ze keken me aldaar aan of ik knettergek was, wel is er een mogelijkheid om daar te studeren heb ik thans vernomen. |
Citaat:
Als je studeert in Cuba kun je langer dan 3 maand blijven. Maar als buitenlander zul je altijd als een bron van diviezen bekeken worden dus ik zou het niet aanraden. Een leuk land om je enkele weken eens goed te laten gaan maar niet om als buitenlander te wonen. |
.
|
http://www.workersliberty.org/node/6408
In standard of living indices in Latin America, Cuba was first for TVs, telephones, newspaper readership and cars per head; third for radio sets per head, medical doctors per head and average food consumption; and fourth for literacy (76%). (2006 p.19) |
Citaat:
http://www.ggdc.net/maddison/ |
Ge moet de evolutie van Portugal en Cuba eens vergelijken; beide landen stonden op wereldschaal ongeveer gelijk op het vlak van levensstandaard en levensverwachting. :)
|
Citaat:
GDP per capita: 1959 Portugal: 2794 Cuba: 2064 Ecuador 2211 Guatemala 2211 Jamaica 2541 Panama 2322 Puerto Rico 3239 Argentina 5698 Brazil 2221 Colombia 3016 Peru 2682 Venezuela 9997 Uruguay 4946 Dus: conclusie: landen die nu armer zijn dan Cuba (zeker als je naar de levensstandaard kijkt) zoals Guatemala waren in 1959 welvarender dan Cuba , en zeggen dat Cuba voor de rezvolutie bij de welvarendste van Latijns Amerika behoorde is nonsens. Portugal is wel veel sneller gegroeid dan Cuba, en dan heel latijns-Amerika, voornamelijk dankzij vele miljarden aan EU-steun. Cuba had daarentegen af te rekenen met een embargo van wat voor de revoutie zowat de enige handelspartner was. |
Citaat:
Cuba vergeleken met andere Zuid-Amerikaanse landen: www.bit.ly/dmvfY8 Ligt dus ergens in de middenmoot, doet het niet opvallend beter dan haar buurlanden. Nuja ik vind ook niet dat de data erg veel over het Cubaans beleid kunnen zeggen omdat het een klein en apart land is. Welke dingen worden veroorzaakt door het beleid, welke door pech en geluk? Da kunt ge er ni echt uit afleiden. Oh btw, als ge naar bronnen verwijst link dan naar de exacte pagina waar uw data staat. Met algemene sites waar we dan nog zelf moeten zoeken, daar zijn we niet zo veel mee. Kan je evengoed www.google.be als bron zetten. |
Citaat:
Wel grappig dat Portugal rijker is door de 'vele miljarden EU-steun', maar dat er zedig wordt gezwegen over de financiële steun van de USSR. ^^ Wat ik ook niet snap is dat alle landen die niet Cuba-Venezueala-Noord-Korea en eventueel nog een paar anderen, per definitie kapitalistisch zijn en derhalve legitieme vergelijkingen in de discussie tussen een vrije markt economie enerzijds en communisme anderzijds. :D Het feit dat Guatemala een jarenlange burgeroorlog had, bijvoorbeeld, daar wordt zedig over gezwegen. Kan je trouwens bewijzen dat Portugal sneller is gestegen dankzij 'miljarden' EU-steun? Waarbij ik het straf zou vinden dat Portugal 'miljarden' zou gekregen hebben, terwijl die pas 1986 in de EU zitten. |
AdrianHealey
Citaat:
Doch sinds 1990 krijgt Cuba geen frank meer van de Sovjet Unie of Rusland terwijl het embargo nog verscherpt werd. Dat Cuba dit overleefde getuigt van een sterke wil en goed bestuur. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Gelieve al deze punten te bewijzen, aub.
|
Citaat:
U kunt alles opzoeken op wikipedia en google. Als mijn verhaal niet klopt, zul je dat vlug genoeg ontdekken. Ik heb reeds bewezen in discussies met U dat communistische oost Europese staten op de Balkan en de voormalige Sovjet Unie het economisch beter deden dan hun kapitalistische voor en nagangers. The Cuban government sets most prices and rations goods to citizens. In 2009, Cuba ranked 51st out of 182 with an HDI of 0.863; remarkably high considering its GDP per capita only places it 95th.[3] Cuba also significantly outperforms the rest of Latin America in terms of infant and child mortality, morbidity, educational attainment and an array of other social and health indicators.[4] In the 1950s, Cuba had a vibrant but extremely unequal economy, with large capital outflows to foreign investors.[5] The country has made significant progress since the Revolution towards a more even distribution of income. Despite the economic embargo by the United States, the economy grew at a rate higher than the rest of Latin America until the collapse of the Soviet Union, its main trading partner. Between 1990 and 1993, Cuba's GDP declined by 33%.[6] Yet Cuba has managed to retain levels of healthcare and education,[7] and since 2000 the economy is rapidly recovering.[8] Cuba has a highly-developed service industry with one of the largest professional workforce in the world. Its number of doctors per capita is ranked #1 in the world.[8] Cubans receive low housing and transportation costs, free education, and health care and food subsidies.[9] Corruption is common, though far lower than in most other countries in Latin America.[10] The share of agriculture in the GDP fell from 25 percent to only 10 percent in 1985. The country has had immense industrial growth, with manufacturing's share in the GDP rising from 23 to 36 percent. In the 1980s, with the exception of Argentina, Cuba's manufacturing share was the highest in Latin America. Branches of industry such as machinery and transport equipment have had significant growth, as their share of manufacturing output rose from under 2 percent in 1961 to over 20 percent in 1986.[8] http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Cuba |
http://laht.com/article.asp?Category...ticleId=331723
GUATEMALA CITY – The Guatemalan Agriculture Ministry announced Monday that in the coming weeks it will launch a contingency plan to deal with a potential famine that could threaten 2 million peasants. Dat is dus een land dat het economisch beter deed dan Cuba in 1959... 49% van de Guatemalteekse vrouwen kan noch lezen noch schrijven... ondenkbaar in Cuba... http://www.eurosur.org/FLACSO/mujere...ala/educ-1.htm |
Wat je ook ergens ziet op de video is een gebrek aan imagostreven zo typisch voor het Westen... iedereen amuseert zich en gaat uit de bol op zijn manier. Er zijn weinig of geen substromingen waar je moeite moet doen om bij te horen, verrassend weinig moraalridders ook die met het vingertje zwaaien, zelfs niet in de partij. En geen trendy café's waar je moet gezien worden om erbij te horen. Iedereen doet waar die zin in heeft, en als ze een feestje willen bouwen op straat met wat muziek en flessen rum dan doen ze dat gewoon. De meeste Cubanen kan het geen barst schelen wat anderen van hen denken.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be