Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Wat moet met de Senaat gebeuren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146680)

joadae 18 november 2010 17:05

Wat moet met de Senaat gebeuren?

Tussen alle verwijten die over de taalgrens heen en weer vliegen, even een andere vraag. Wat moet er gebeuren met de Senaat? Gedaan met het erg tijdslorpende bicameralisme? Beperking van de bevoegdheden tot reflectie van de Senaat? Is er nog wel nood aan een Senaat? Laat uw mening horen!

Vito 18 november 2010 17:08

Ik heb nooit begrepen welke meerwaarde een Senaat biedt. Kan iemand me dat uitleggen?

roger verhiest 18 november 2010 17:10

Fusioneren met de Nederlandse eerste kamer zodat dit lichaam bij de eerstvolgende verkiezingen in de diverse Lage Landstaten een allereerste rechtstreeks verkozen gemeenschappelijke wetgevende vergadering wordt die de fusie van de Lage Landen kan voorbereiden...

roger verhiest 18 november 2010 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5110150)
Ik heb nooit begrepen welke meerwaarde een Senaat biedt. Kan iemand me dat uitleggen?

zorgvuldigheid in het wetgevend werk

Glenneke 18 november 2010 17:24

Heeft de Senaat vandaag een functie dat de kamer niet kan overnemen?

Dat is de juiste vraag

zo ja, houden
zo niet, wegdoen want twee organen die moeten stemmen over dezelfde wet dat is tijdverlies en aanzien in België (ook Vlaanderen) de particratie geldt stemmen die toch 2 maal hetzelfde.

EddyBal 18 november 2010 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke (Bericht 5110179)
Heeft de Senaat vandaag een functie dat de kamer niet kan overnemen?

Dat is de juiste vraag

zo ja, houden
zo niet, wegdoen want twee organen die moeten stemmen over dezelfde wet dat is tijdverlies en aanzien in België (ook Vlaanderen) de particratie geldt stemmen die toch 2 maal hetzelfde.

Politiek moeilijk voor gevestigde partijen... zoveel postjes minder...

solidarnosc 18 november 2010 17:47

Citaat:

Back-up. Er is veel kritiek vanuit Vlaanderen maar het wetgevend werk in Vlaanderen is veelal van een bedroevend niveau. De meeste decreten worden snel opgevolgd door "reparatiedecreten" Soms meer dan een half dozijn!

Garry 18 november 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5110248)
Politiek moeilijk voor gevestigde partijen... zoveel postjes minder...

Dat vooral ja.

EddyBal 18 november 2010 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 5110287)
Dat vooral ja.

Vooral? De ENIGE reden.

Wij zijn als bevolking zo oververtegenwoordigd dat elke burger wel zijn aparte vertegenwoordiger heeft. De verhouding burger/vertegenwoordigers is fenomenaal te noemen. Burgemeesters en schepenen en gemeenteraadsleden, idem in de provincie, in de Vlaamse regering en een Belgische regering. De Franstaligen doen het NOG ongelooflijker.

Afschaffen wat onnuttig is. Beginnen met de senaat. Voor de meesten zijn dat toch al dubbele postjes. En elk dubbelmandaat in de politiek ook afschaffen. Burgemeester en volksvertegenwoordiger? Kiezen manneke! Een van de twee. Er zijn jobs te weinig, dus waarom zouden we zo iemand dubbele en driedubbele en meer jobs laten behouden? En de arbeider moet maar flexibeler werken voor minder centen?

Als al die dubbele mandaten worden afgeschaft, ook die van DeLeeuw, komen er arbeidsplaatsen vrij voor doppers ;)

nihao 18 november 2010 18:34

On topic : domme vraag, want heb je al ooit ergens een pleidooi voor het behoud ervan gezien ?

fonne 18 november 2010 18:50

Citaat:

Toch een goede 100.000 Euro aan lonen per senator. Daarvan gaat een deel naar de partijkassen. Dus: minder verkozenen = minder geld voor de partijen, en minder postjes om te verdelen (de Senaat kost meer dan 1.200.000€ per senator, daar kan je heel veel volk van betalen).

Zwartengeel 18 november 2010 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5110405)
On topic: domme vraag, want heb je al ooit ergens een pleidooi voor het behoud ervan gezien ?

Ja, vooral in Franstalig België. Meer nog, daar willen ze zelfs een paritair samengestelde senaat.

fonne 18 november 2010 19:32

Citaat:

On topic : domme vraag, want heb je al ooit ergens een pleidooi voor het behoud ervan gezien ?

Lees toch maar eens goed na wat de SP.A in feite bedoelt met "afschaffen" van de senaat.

http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...e-senat-238266

Citaat:

Selon Johan Vande Lanotte, cette instance serait composée de "35 néerlandophones et 35 francophones. C'est un Sénat paritaire. Mais il n'y aurait une décision possible que s'il y a une majorité dans les deux groupes linguistiques. Ceci dit, nous joignons �* cette proposition, aussi l'idée d'avoir des élections qui tombent toutes en même temps. Tous les cinq ans on aurait les élections pour le fédéral et pour les Régions et Communautés".
Voor die ene gek hier die nog geloofde in de goede bedoelingen van de SP.A: een paritaire senaat met absoluut veto-recht voor elke taalgroep! Dus een verstrenging van het al bestaande apartheidsregime.

fonne 18 november 2010 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 5110154)
zorgvuldigheid in het wetgevend werk

Ik wacht in spanning op een concreet voorbeeld:twisted:

Max van Dietschland 18 november 2010 20:34

Waar gaat men oudgedienden dan nog kunnen parkeren ?

solidarnosc 18 november 2010 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5110700)
Waar gaat men oudgedienden dan nog kunnen parkeren ?

Europa.

EddyBal 19 november 2010 01:34

Citaat:

Yep, het wit konijn van de CD&V is hevig pro. Gemist?

Pelgrim 19 november 2010 11:44

De kamer moet afgeschaft worden, niet de senaat. België moet opgedoekt worden en de senaat hervormd tot een overlegorgaan waar de Waalse en de Vlaamse parlementen rechtstreeks in deelnemen.

EddyBal 19 november 2010 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5112205)
De kamer moet afgeschaft worden, niet de senaat. België moet opgedoekt worden en de senaat hervormd tot een overlegorgaan waar de Waalse en de Vlaamse parlementen rechtstreeks in deelnemen.

Waarom de senaat? Bij belangrijke beslissingen wordt de senaat al wel eens bij de kamer gezet. Een verenigde kamers als het ware. Dat vind ik een beter scenario. Nog beter zou zijn om gewoon de Waalse en de Vlaamse regering die job te laten doen, dan kunnen we beide kamers afschaffen ;)

Anna List 19 november 2010 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 5110153)
Fusioneren met de Nederlandse eerste kamer zodat dit lichaam bij de eerstvolgende verkiezingen in de diverse Lage Landstaten een allereerste rechtstreeks verkozen gemeenschappelijke wetgevende vergadering wordt die de fusie van de Lage Landen kan voorbereiden...

goed idee!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be