Nexer |
22 november 2010 07:49 |
Vlaams onderwijs scoort slecht in aanleren democratische attitudes
http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=1333708
Citaat:
Het onderwijs in Vlaanderen scoort in vergelijking met andere Europese landen slecht op het aanleren van democratische en maatschappelijke attitudes. Dat bericht De Morgen maandag op basis van een internationale vergelijkende studie waaraan in Vlaanderen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Universiteit Antwerpen (UA) meegewerkt hebben.
Vlaanderen is goed in de overdracht van kennis. Maar wanneer scholieren voor het onderzoek bevraagd werden, scoorden ze slecht op democratische attitudes. De Vlaamse scholier is samen met de Nederlandse van alle West-Europese leerlingen het meest terughoudend ten opzichte van de multiculturele samenleving en immigranten. Ook scoren ze slecht inzake geloof in democratische waarden.
Qua bekommernis voor het milieu zijn de Vlaamse leerkrachten top, maar in vergelijking met de Europese collega’s geven ze minder om het bevorderen van kennis over de instituties of 'het bevorderen van de kennis over rechten en plichten als burger'. Verder blijkt dat 71 pct van de scholieren thuis nooit over politiek en sociale kwesties discussieert.
'We oogsten wat we gezaaid hebben', reageert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a). 'Voor wiskunde hebben we bijvoorbeeld specifieke eindtermen, voor ’actief burgerschap’ zijn die een stuk vager.' Een van de oplossing voor Smet is het inzetten van leraars met masterdiploma naast diegene met bachelordiploma in het lager secundair.
|
Ze zijn goed gek in Europa.
Citaat:
De Vlaamse scholier is samen met de Nederlandse van alle West-Europese leerlingen het meest terughoudend ten opzichte van de multiculturele samenleving en immigranten.
|
En dat is slecht?
Sinds wanneer bestaat er een verbod op het concept "individualiteit"? Mooie boodschap van Europa: je mag doen wat je wil, zolang het maar is wat wij willen.
Citaat:
Ook scoren ze slecht inzake geloof in democratische waarden.
|
Zoals? Voorbeelden?
Gewoon "democratische waarden". Wat zijn deze waarden volgens het onderzoek en hoe worden ze getest? Allemaal niet belangrijk ofzo?
Citaat:
Qua bekommernis voor het milieu zijn de Vlaamse leerkrachten top, maar in vergelijking met de Europese collega’s geven ze minder om het bevorderen van kennis over de instituties of 'het bevorderen van de kennis over rechten en plichten als burger'.
|
Hola, eerst gaat het over milieu, dan springen we ineens over op de "rechten en plichten als burger". Die ten opzichte van het milieu of in het algemeen? Duidelijkheid aub.
Citaat:
Verder blijkt dat 71 pct van de scholieren thuis nooit over politiek en sociale kwesties discussieert.
|
Tja, wat valt er te zeggen over de Belgische politiek? Een klotezooitje, dat is het. En dan verbaasd zijn dat de jeugd zich schaamt voor het model dat de Belgische politiek beweert te willen promoten. :|
Citaat:
'We oogsten wat we gezaaid hebben', reageert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a). 'Voor wiskunde hebben we bijvoorbeeld specifieke eindtermen, voor ’actief burgerschap’ zijn die een stuk vager.'
|
Klinkt als indoctrinatie.
Citaat:
Een van de oplossing voor Smet is het inzetten van leraars met masterdiploma naast diegene met bachelordiploma in het lager secundair
|
Wat heeft dat er nu mee te zien?
|