![]() |
Aantwaarps voor beginners
De truc in deze wereldtaal (Antwaarps) is eigenlijk gewoon: een hele zin herleiden tot 1 woord:
Het is nu jullie beurt - Tizonnolle Ik heb je er nog voor gewaarschuwd - Kemmetoenogzoegezei Hij kon er niets aan doen - Akosterniondoeng Ze heeft het niet goed verwerkt - Zissernichoefan Hij zei het immers ook - Azeigetoemmesoek Dat had je niet gedacht he? - Dadoddenichedochtei Ze hebben u in de maling genomen - Zemmenoeligge Ze was het moe - Zewieretbeu Hij neemt alles mee - Aschaardallesmej Het is er echt aan te zien - Geziegeterbegoton Hij praat nonsens -Azeiwerriswa Hij kon er niet opkomen - Akwammerniejoep Dat is zeer goedkoop - Dasbekaanstverniet Hij heeft het in de gaten - Ajeigeteur Een klaploper - Nenapsjaar Je moest eens weten - Gemoestetbegotisweete Het is haar dagje niet - Zeigetnogalissitte Een ruitjeshemd - Eukarowem Kan ik u ergens mee van dienst zijn? - Kannekoewellepe ? Heb je het door? - Eddetindemot? Wat had je zoal graag gehad ?- Wamoetemme ? Wat heeft hij gezegd ?- Wasseitem ? Wat doet hij nu weer? - Watoetemnawer ? Wat sta je daar nu te kijken? - Oestodderna ? |
allee na Raf , kzinkikvanovertwoaterhe, moarkverstoankikullewelzullle
|
Citaat:
|
Hij kon er niet opkomen - Akwaminmenpoep
|
Ik heb sinds kort twee collega's uit Vlaanderen.
Eén uit Antwerpen en één uit een dorpje nabij Gent. Die uit Antwerpen is prima te verstaan, wel een lichte tongval. Die andere spreekt vrijwel accentloos Nederlands. |
Citaat:
Op school had ik twee klasgenotes uit Nederland, ja dat lukte eigenlijk ook wel, behalve als je echt dialect ging gebruiken. Die een was van Drente, en die kon er zelf ook wel wat van, ... Die andere probeerde echt wel een meer neutraal Nederlands te spreken, al kon ze ook die typsiche klanken moeilijk wegstoppen natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor het zuiverste accentloos Nederlands moet gaan kijken in Dronten.
|
Citaat:
:cheer: Traktorpulling :cheer: :cheer: Nederlands bier zwelgen tot we kotsen :cheer: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Antwerps een wereldtaal? Ge bedoelt dat verkavelingsvlaams met antwerpse klanktonen.
|
:cheer: aajrisj treubelmeejkers :cheer:
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit: ah, blijkbaar is het al wijd en zijd verspreid op het internet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be