Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De financiering van de godsdiensten moet herzien worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147001)

eno2 25 november 2010 10:27

De financiering van de godsdiensten moet herzien worden

De financiering van de godsdiensten moet herzien worden. Het oude stelsel is verouderd, het stemt niet meer overeen met de huidige secularisereing van de maatschappij.

Gwendolyn Rutten (open VLD) stelt voor objectieve criteria te gebruiken voor het subsidiëren van bedienaren van erediensten.

Zij wil een bevraging via de belastingsformulieren, naar welke erkende godsdienst zijn of haar deel moet gaan.

Momenteel zit het budget verspreid over verschillende overheidsinstanties, zodat er geen duidelijk inzicht is in het totaalpakket.

Justitiebudget bevatte 104 miljoen euro voor erkende erediensten in 2010.

De eerste reacties van Groen en SPa zijn positief.

NVA en CD&v schieten het plan niet af.

fox 25 november 2010 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5125410)
De financiering van de godsdiensten moet herzien worden. Het oude stelsel is verouderd, het stemt niet meer overeen met de huidige secularisereing van de maatschappij.

Gwendolyn Rutten (open VLD) stelt voor objectieve criteria te gebruiken voor het subsidiëren van bedienaren van erediensten.

Zij wil een bevraging via de belastingsformulieren, naar welke erkende godsdienst zijn of haar deel moet gaan.

Momenteel zit het budget verspreid over verschillende overheidsinstanties, zodat er geen duidelijk inzicht is in het totaalpakket.

Hebt u daar een bronvermelding voor?

Een goed plan op voorwaarde dat je natuurlijk kan aanduiden dat je het deel gewoon voor jezelf wil houden en dat het niet naar een godsdienst gaat.

jeroen122 25 november 2010 10:45

men zou beter eens een regel invoeren dat andere olielanden hier met hun miljoenen wegblijven om een godsdienst en moskeeën te sponseren en dan die wet doorvoeren... dit is een zuivere belemmering van de bestaande godsdienst terwijl we allemaal weten dat de financieringsbronnen van de islam ergens anders vandaan komen en hoe radicaler hoe meer geld het krijgt

leuri 25 november 2010 11:01

Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.

eno2 25 november 2010 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5125448)
Hebt u daar een bronvermelding voor?

Een goed plan op voorwaarde dat je natuurlijk kan aanduiden dat je het deel gewoon voor jezelf wil houden en dat het niet naar een godsdienst gaat.

De Morgen vanmorgen.

eno2 25 november 2010 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leuri (Bericht 5125480)

Waarom niet?

Je kan ze beter in een afhankelijkheidspositie houden en ze zo des te beter manipuleren. Als ze zich teveel mengen in depolitiek, dan kan je ze bestraffen door ze subsidies te onthouden

eno2 25 november 2010 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen122 (Bericht 5125451)
men zou beter eens een regel invoeren dat andere olielanden hier met hun miljoenen wegblijven om een godsdienst en moskeeën te sponseren en dan die wet doorvoeren... dit is een zuivere belemmering van de bestaande godsdienst terwijl we allemaal weten dat de financieringsbronnen van de islam ergens anders vandaan komen en hoe radicaler hoe meer geld het krijgt

Ik neem aan dat iedereen hier mag financieren wat ie maar wil, zolang hij daarbij geen wetten overtreedt?

xrc 25 november 2010 15:16

Heel goed dat dit op tafel ligt.

Al moet men niet vergeten dat de financiering van de Kerk een compensatiemaatregel was. De financiering van andere godsdiensten in dit land, op basis van de argumentatie dat de kerk ook gefinancierd wordt, is daarom ook onzinnig.

Amon_Re 25 november 2010 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5125410)

Ik heb het al vaker gevraagd, maar wat met atheïsten? Zij hebben geen tempels en zo te onderhouden, moeten zij dan ook nog steeds die bijdrage betalen? Indien wel, dan vind ik het de moment om eens op straat te komen.

Amon_Re 25 november 2010 16:02

Citaat:

²

circe 25 november 2010 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5126175)
Ik heb het al vaker gevraagd, maar wat met atheïsten? Zij hebben geen tempels en zo te onderhouden, moeten zij dan ook nog steeds die bijdrage betalen? Indien wel, dan vind ik het de moment om eens op straat te komen.

Er bestaat ook een Humanistische Vrijzinnige Vereniging : http://www.h-vv.be/

maar ik vind ook niet dat men daar dan maar op moet storten als men niet gelovig is, dan wil ik het ook in eigen beheer houden want ik ben lid van de kerk van het Flying Spaghetti Monster en die krijgen ook niks.

circe 25 november 2010 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5126057)

Al moet men niet vergeten dat de financiering van de Kerk een compensatiemaatregel was. De financiering van andere godsdiensten in dit land, op basis van de argumentatie dat de kerk ook gefinancierd wordt, is daarom ook onzinnig.

²
In ruil voor het eigendomsrecht van de kerkgebouwen.
En nu moeten de belastingbetalers zelfs mee betalen voor de bouw van moskeeën????

eno2 25 november 2010 16:17

Citaat:

Ik wil wel de chef worden van de atheïsten, tegen een kleine vergoeding.

Er is toch zoiets als het Humanistisch verbond?

Je mag toch aangeven welke filosofische richting je wil steunen?

eno2 25 november 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5126200)
Er bestaat ook een Humanistische Vrijzinnige Vereniging : http://www.h-vv.be/

maar ik vind ook niet dat men daar dan maar op moet storten als men niet gelovig is, dan wil ik het ook in eigen beheer houden want ik ben lid van de kerk van het Flying Spaghetti Monster en die krijgen ook niks.

Ik neem aan dat je ook kan aangeven dat je niets wil storten?

eno2 25 november 2010 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5126177)
²

Er zijn voor en tegens. Ik wil ze wel eens horen.

brother paul 25 november 2010 16:59

Citaat:

ja ze hebben dat gezegd, dat gaat dan naar de begroting,, het is niet zo dat je kunt ontsnappen aan dat geld. Want dan betaalt er niemand, wat ik best prettige gedacht zou vinden

Het voordeel zou zijn dat moslims voor moslims betalen, dat christenen voor de katholieke kerk betaalt, en dat je een soort populariteitspoll hebt die bijhoudt welke godsdienst je wilt sponseren.

Nu zie ik dat eindigen dat er 200.000 moslims hun godsdienst financieren en dat ze daar de kraan serieus mogen dichtdraaien, en dat de katholieke kerk ook een deuk in zijn begroting krijgt, en dat de boedhisten daar zo'n overflow aan geld gaan krijgen die ze nooit opgesoepeerd krijgen.

Raf 25 november 2010 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 5126057)

Met de ettelijke miljarden aan subsidies die in de loop der tijden aan de RKK werden uitgekeerd, is die "compensatie" al lang niet meer van toepassing. Bovendien kwam de RKK oorspronkelijk ook maar aan haar rijkdommen door diefstal, oplichterij, moord- en plundertochen en andere vormen van misdaad. Als er van ergens "compensatie" zou moeten komen, is het wel van de RKK.

skaldis 25 november 2010 17:51

Citaat:

Dikke vette twee. 2

Wautd 26 november 2010 16:30

Citaat:

Inderdaad. Een godsdienst is niet meer dan een sekte met politieke macht.

Jan van den Berghe 26 november 2010 22:03

Citaat:

Concreet: wat gaat u doen met de vele parochiekerken bijvoorbeeld die in zo'n situatie hoogstwaarschijnlijk niet meer door de RKK zullen gebruikt worden? Wat gaat u doen met dat erfgoed?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be