![]() |
Obama gaat Kony pakken
Obama gaat Kony pakken.
Dat is nog al eens iets anders hé dan een preventieve aanvalsoorlog tegen Irak om Saddam te hangen... Kony is een genocide en leider van Het Verzetsleger van de Heer, die al decades in Oeganda, Soedan en Congo zijn gang kan gaan, terwijl de internationale gemeenschap met de handen in de broekzak toekijkt. |
Citaat:
|
Citaat:
Awelja, veel meer dan één kruisraket zal Obama van het congres er wel niet voor krijgen. Misschien zelfs niet meer dan één drone. |
Dat zou een gerechtvaardigde daad zijn. De eerste sinds ........?
Deed hij datzelfde maar in Somalië, maar daar hebben ze al eerder een pak slaag gehad dus vraag ik mij af wat de bijzondere beweegreden zou kunnen zijn om plotseloos naar Uganda te trekken. Maar noodzakelijk is het wel. Kakkebroekend Europa is bepaald niet de aangewezen entiteit; meer dan figuranten zullen ze niet zijn in dat politiek luie Brussel. |
Citaat:
Mocht Kony nu op een paar stevige olievelden zitten ... |
Citaat:
|
Tja, nutteloos in een zandbakje spelen kan wel, waar het werkelijk nodig is dus niet, kijk dat typeert nou de EU politiek.
Frankrijk met zijn Legioen heeft plenty mogelijkheden, bijvoorbeeld. Engeland en Duitsland ook wel. Maar hebben er geen geld voor over (de daadwerkelijke reden) en dus komt Uncle Sam. Die ziet kennelijk iets wat Europa niet ziet ...... Koper misschien? |
De VS zitten al jaren in Uganda. Ze hebben ook al in het verleden getracht Koni met special forces uit te schakelen, maar die actie mislukte. Zes doden onder de special forces, en tussen de tientallen en ca. duizend doden toen LRA-rebellen in een wraakactie met machetes naar het dichtsbijzijnde Congolese dorp trokken. (Ik herinner me een artikel dat sprak van enkele tientallen doden, maar ik vind het niet meer terug. Dit artikel spreekt van ca. duizend doden.)
Als Obama echt iets zou inzitten met die regio, dan zou hij beginnen met Oeganda (en Soedan, en Ruanda, en...) te verlaten en Museveni te laten vallen. Veel van de kritieken op het LRA vallen - volgens iets wat ik recent las* - trouwens gewoon onder de categorie propaganda. Het LRA 'ontvoert' erg veel kinderen, maar de meerderheid van die kinderen schijnt na drie weken terug te keren naar hun ouders of dorp. In vele gevallen is het overigens onduidelijk of het gaat om een ontvoering, of om een vrijwillig 'contract' dat die kinderen afsluiten met de plaatselijke milities. Steun aan die beweging in ruil voor bescherming. Daarnaast is er de twijfel of alle doden in vooral Noord-Oeganda echt het werk zijn van Koni en de zijnen, en niet van de troepen van Museveni. Je past misschien best een beetje op met overdreven angelsaksische info over het onderwerp. En laat nu net de docu Children of War (een angelsaksische docu) de belangrijkste bron van velen over deze materie zijn. (Dit alles volgens een ander artikel dat ik een tijdje terug las.) En tot slot: Uganda onderdrukt al decennialang met steun van de VS en het IMF verschillende Noord-Ugandese stammen bijzonder brutaal. Iedereen fixeert zich op de Acholi omdat uit hun rangen het LRA ontstond. Maar je hebt er bvb ook de Langi. Wat de VS, en voor hen het VK en daarvoor ons landje, daar uitsteken is niets meer of minder dan het brutaal onderdrukken van verschillende volkeren omdat het ginder en nu in hun agenda past. Het is ook de reden dat Uganda in Somalië en de rest van Oost-Afrika wat meer mag uitsteken dan een ander. * Als ik me straks stierlijk verveel met m'n correlatiecoëfficiënten op beursindices, dan zoek ik er misschien wel eens naar. |
Ik heb het nog niet nagekeken maar ik meen mij een nieuwsbericht over Uganda en olie te herinneren. Misschien dat dit er ook iets mee te maken heeft.
|
Citaat:
Uganda is een dominosteentje. |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er is olie gevonden in Noord-Uganda en de VS willen troepen ter plaatse, ook al om druk te kunnen uitoefenen op het onstabiele regime in olie rijk Zuid-Sudan.
Meer moet je daar niet achter zoeken, Kony, of het lot van de Afrikanen kan hen geen moer schelen. |
Citaat:
Als men denkt dat de LRA en gelijkaardige groepen zullen ophouden te bestaan met het verdwijnen van Kony, is men goed mis. |
Citaat:
Goed, elk land verdedigt z'n belangen, maar wat ik zo vreselijk vind aan de VS is die vreselijke hypocrisie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be