Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Suggesties & Mededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=20)
-   -   subforum wikileaks documenten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147160)

ministe van agitatie 28 november 2010 20:05

subforum wikileaks documenten

vraagje aan de moderatie: het lijkt me nuttig om een apart subforum te openen ivm de recente door wikileaks gelekte documenten.

De documenten gaan over de buitenlandse politiek van en verhoudingen met de VS maar bevatten informatie over zowat alle landen en alle conflicten.

Het lijkt me interessant om die apart te kunnen bespreken. Zo zou een subforum al zeker kunnen bevatten

- Iran (bv. de druk van Saoudi-Arbaië op de VS om Iran te bombarderen)
- Noord-Korea
- Europa (de VS belofte Beglië grotere prominentie in Europa te verschaffen in ruil voor de opvang van Guantanamo gevangenen)
- Latijns-Amerika
- Belediging van staatshoofden en regeringsleiders
- Afghanistan en de corupte, drugdealende broer van Karzai
- ...

Naarmate er meer documenten vrijkomen, zullen er zonder twijfel meer onderwerpen aan de orde komen.

Het is onmogelijk daarover zinvol te discussiëren in één topic of post, lijkt mij.

Rudy 28 november 2010 20:46

Ik ben tegen. De onderwerpen kunnen perfect in de bestaande subfora worden behandeld: vooral buitenland.

ministe van agitatie 28 november 2010 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5132658)
Ik ben tegen. De onderwerpen kunnen perfect in de bestaande subfora worden behandeld: vooral buitenland.

Waarom ben je tegen? Wat is erop tegen?

En hoe zie je het praktisch om over de in de 2 miljoen documenten gevatte informatie te discussiëren tussen alle andere topics?

kameleon 28 november 2010 21:00

Ik ben benieuwd of dit tot internationale spanningen zal leiden met zichtbare gevolgen. Het kan ook al vergeten zijn na een weekje. Dan is het ook niet belangrijk genoeg om subfora voor te maken.

Rudy 28 november 2010 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 5132686)
Waarom ben je tegen? Wat is erop tegen?

En hoe zie je het praktisch om over de in de 2 miljoen documenten gevatte informatie te discussiëren tussen alle andere topics?

1. Wikileaks is net als Wikipedia een interessante informatiebron waarnaar
kan worden gerefereerd.

2. Als er op Wikileaks al iets met nieuwswaarde wordt gepubliceerd dan weten we het binnen de 24 uur via de reguliere media, zonder een paar miljoen documenten te moeten doorworstelen.

Nu, mij niet gelaten, maar ik zie echt geen meerwaarde in een afzonderlijk subforum voor Wikileaks.

Savatage 28 november 2010 21:07

Ik zie het nut niet van een subforum, er zijn nu al amper threads over ...

ministe van agitatie 28 november 2010 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5132732)
1. Wikileaks is net als Wikipedia een interessante informatiebron waarnaar
kan worden gerefereerd.

Zeker, maar de vergelijking gaat niet op. Wikipedia is een allegaartje van soms betrouwbare en soms onbetrouwbare gegevens. Wikileaks bevat oorspronkelijke documenten. Het is dus een originele bron van informatie wat je van wikipedia niet kan zeggen.
De informatie die nu naar buiten komt is gigantisch en zal heel wat implicaties hebben. Op vele vlakken, veel meer dan in 1 topic kan besproken worden.

Citaat:

2. Als er op Wikileaks al iets met nieuwswaarde wordt gepubliceerd dan weten we het binnen de 24 uur via de reguliere media, zonder een paar miljoen documenten te moeten doorworstelen.
Je hoeft ze niet te doorworstelen aangezien er bij Wikileaks zoektermen zijn. En als je je kennis wil laten afhangen van de reguliere media, dan zal je slecht geïnformeerd zijn aangeizen die al aangekondigd hebben censuur te zullen toepassen en een hele rits documenten niet zullen bespreken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door savatage
Ik zie het nut niet van een subforum, er zijn nu al amper threads over ...

Snuggere opmerking hoor, ... Men is net begonnen met het vrijgeven van de documenten. Hoe kunnen daar nu al threads over bestaan?

kameleon 28 november 2010 21:26

Wikileaks is weer bereikbaar maar de nieuwe documenten staan er nog niet op.

born2bewild 28 november 2010 21:27

Dom idee

ministe van agitatie 28 november 2010 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5132792)
Dom idee

Waarom?

Savatage 28 november 2010 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 5132784)
Snuggere opmerking hoor, ... Men is net begonnen met het vrijgeven van de documenten. Hoe kunnen daar nu al threads over bestaan?

Zo kunnen ze voor alles een subforum opstarten voor "wat nog gaat komen". Wacht eerst af hoeveel threads erover worden geopend en kijk dan of er behoefte is aan subforum daarvoor.

ministe van agitatie 28 november 2010 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5132898)
Zo kunnen ze voor alles een subforum opstarten voor "wat nog gaat komen". Wacht eerst af hoeveel threads erover worden geopend en kijk dan of er behoefte is aan subforum daarvoor.

Het gaat om 251,287 documenten die vanaf nu gepubliceerd worden. Ze komen niet ineens vrij maar gespreid over de volgende maanden.
Met wat vandaag gepubliceerd werd, zien we al deels de impact van de documenten. Ik denk dat zowat elke regio en elk conflict aan bod komt en de informatie in de documenten bijzonder interessant is om ons een beeld te vormen omtrent wat er echt achter de schermen gezegd en gedacht en vooral gedaan werd.

De discussies en gedachtenwisselingen daarover in één subforum plaatsen (onder 'internationaal') lijkt me handig om alles wat aan de hand van de documenten werd geschreven eenvoudig terug te vinden.

Als je dat gewoon plaatst tussen 'internationaal' vind je het natuurlijk nooit meer terug. Dat zou jammer zijn om dat het geheel aan documenten en het geheel aan bedenkingen daarover zonder twijfel erg boeiend is.

manta 28 november 2010 23:12

Kan je gewoon meeposten in den NWO-draad ... :mrgreen:

Steve_M 29 november 2010 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5133005)
Kan je gewoon meeposten in den NWO-draad ... :mrgreen:

Helaas heeft de NWO-draad de Wikileaks-draad al aardig gevonden.

ministe van agitatie 29 november 2010 00:41

Eén van de fascinerende elementen die uit de documenten naar bovenkomt is bijvoorbeeld de verhouding tussen Israël en omringende Arabische landen en regeringen.

Zo roepen diverse Arabische landen - samen met Israël en vanuit dezelfde redenering - de VS op om Iran te bombarderen. En zo waren de Palestijnse President Mahmud Abbas en de Egyptische President Mubarak op de hoogte van operatie Cast Lead voor ze begon en werden ze beiden door Israël geconsulteerd over wat er te gebeuren stond nadat Hamas zou verslagen worden. Israël bood Abass namelijk de macht over Gaza aan.

Dit soort informatie werpt een heel ander licht op een groot aantal politieke gebeurtenissen en ze zijn aan elkaar gelinkt. Vandaar dat ik pleit voor een apart subforum.

Heftruck 29 november 2010 00:59

Ik ben voor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be