![]() |
Polyandrie/polygynie
In onze westerse maatschappij is het not-done. Toch stel ik me de vraag of het in onze maatschappij ook voordelen en/of zou kunnen hebben.
Wat denken jullie? |
Ik kan (theoretisch) makkelijk in m'n eentje een handvol single vrouwen gelukkig houden.
Dat bespaart de maatschappij mogelijk de terugbetaling van pillen en therapieën, of kosten verbonden aan opruimwerken na zelfmoord op spoorrails e.d. Anderzijds haalt mijn tomeloze inzet dan mogelijk de omzet van de seksindustrie n beetje naar beneden ? Lijkt me uit te rekenen. Maar redwasp prefereert probabiliteitsvraagstukken :( |
kan je verliefdheid voelen voor meer dan 1 persoon? volgens mij niet. wel kan je liefde voelen voor 1 persoon en verliefd zijn op een ander. Dat zijn toch 2 verschillende gevoelens hé.
De vraag is gewoon wat je met die verliefdheid doet en wat je nog met die liefde wilt doen. Ik kan me niet inbeelden dat ik degenen van wie ik echt hou, zou kwetsen, ik zou mezelf kwetsen. maar polyandrie of polygyne lijkt me eerder een afspraak tussen verschillende mensen. als die dat kunnen, mij goed, maar ik vraag me af of je sowieso dan van gelijkheid gaat kunnen spreken. Zal er niet een zekere hiërarchie tot stand komen? gaat die nog gezond zijn na een tijdje? |
De verdeling van de seksen is te gelijk om polyandrie of polygynie toe te laten.
Zelfs in culturen waar het bestaat/bestond, is/was het meestal enkel weggelegd voor de bovenste laag van de bevolking of bestaat/bestond er een rotatiesysteem. |
Citaat:
Hoe makkelijk je bepaalde woorden in een zin kan schrappen en kan vervangen door alternatieven. |
Citaat:
En moet zeker verfijnd worden. Ik kan me best voorstellen dat er assymetrie is tss aantal vrouwen die na een bepaalde leeftijd nog seks willen en aantal mannen. En in een aantal australische steden bvb is de verdeling behoorlijk ongelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eén van de argumenten die moslims gebruiken om polyandrie te promoten is dat er meer vrouwen zouden zijn. Ze vergeten er wel bij te vertellen dat dit niet de vrouwen in de leeftijdscategorie 15-35 betreft. |
Wat hier tegenwoordig gangbaar is, is de seriële monogamie. Lijkt me nog het best uitvoerbaar. Ik zie het niet zitten om in één gezin te zitten met drie andere "zusters" en mijn bedbeurt te moeten afwachten, daarbij constant in een concurrentiële positie te zitten met de rest van de harem.
Polygynie heeft enkel zin als de mannetjes hard willen werken... aan één salonheld had ik genoeg, laat staan dat je er zo vier hebt. |
Ik promoot niks.
Ik stel alleen 'on the field' vast dat heel wat mannen en vrouwen ongewenst in een soort zerogamie belanden. En dat het aantal mannen en vrouwen in bepaalde contexten assymetrisch is, bvb op dating sites. Dat compliceert de initiële opmerking van lombas enigszins. |
Citaat:
Daarbij komt nog eens de emotionele factor. En in feite ben je nu meer voor groepsseks aan het pleiten, als je het zelf even nader in beschouwing pleegt. |
Citaat:
Men wedt wel degelijk op veel paarden tegelijk. En ik pleit alleen maar voor een open mind in de benadering van dgl vragen. En 'modellen' hebben ook zo hun periodes en transitietijden. De schildpad van de realiteit wint wel vaker finaal de race. |
Ik vind vrouwen die voor meerwijverij zijn egoistisch, zij gezellig met zijn allen in een harem zitten, samen shoppen, lekker twister spelen, en die vent zich maar kapot werken om ervoor te betalen. En als hij dan thuis komt word hij compleet onder de voet gelopen. "We hebben het er over gehad, en wij vinden allemaal dat het zo niet verder kan".
Als het echt moet offer ik me wel op om andere kerels een dergelijk lot te besparen natuurlijk, maar dat is alleen omdat ik zo nobel ben. |
Citaat:
Het gevoelsmatige aspect is vooral, naar mijn gevoel dan toch, een kwestie is van hoe om te gaan met jaloezie/hiërarchie binnen zo'n gezin. Maar wat kunnen de verschillende praktische/materiële pro's en contra's zijn? Het enige voordeel dat ik me momenteel kan bedenken is dat het goedkoper kan uitkomen als je met meerdere in één huis samenwoont. |
Gezin, samenwonen, je plaatje is al behoorlijk gekleurd.
|
Citaat:
Ik ga ervan uit dat de basis voor polyandrie vooral het mateloos produceren van eigen offspring is. Ik kan me niet voorstellen dat het o zo leuk is om elke week van bed te moeten wisselen, met telkens dezelfde vier vrouwen wiens de passie ook al is weggeëbd (als die er al ooit geweest was). Volgens mij gaat het dus over het gelijktijdig kunnen produceren van vier (in geval van vier vrouwen) nakomelingen. Iets wat je met seriële monogamie of gewone monogamie nooit kan behalen. Het is dus zuiver machtsvertoon van alfa-mannetjes (want die niet alfa-mannetjes komen dan nergens aan hun trekken wegens te weinig vrouwtjes beschikbaar). Zoals ik elders al schreef is het voordeel van polygynie vooral de geboortebeperking (de broers huwen allemaal met één vrouw, die slechts één kind per 9 maanden kan produceren). Wat ze met de overblijvende vrouwen doen is me echter een raadsel. |
Citaat:
Ok, er zijn er waar de man elke nacht in een ander huis bij een andere vrouw gaat slapen. Dat weet ik ook wel. Ik probeer het gewoon te vertalen naar onze maatschappij. Waar het niet voorkomt (of toch niet openbaar mag geweten zijn). Zelf ken ik een gezin in de omgeving waar een westerse man samenwoont met zijn 2 of 3 vrouwen. Daar wonen ze in 1 huis om zo wat kosten te besparen aan meerdere huren. |
Citaat:
Prostitutie, gratis blow jobs in erotische danscafés, ... |
Citaat:
polyandrie = 1 vrouw met meerdere mannen (al dan niet verwant aan elkaar) polygynie = 1 man met meerdere vrouwen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be