Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   De laatste 200 jaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147391)

AdrianHealey 3 december 2010 14:04

De laatste 200 jaar

De empirische gevolgen van de laatste 200 jaar.

Enfin; ik denk dat het veilig is om te zeggen dat het 'moderne kapitalisme' van de laatste 200 jaar toch nog altijd beter was dan alles dat we ooit daarvoor hebben gehad.

abou Anis 3 december 2010 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5142221)
De empirische gevolgen van de laatste 200 jaar.

Enfin; ik denk dat het veilig is om te zeggen dat het 'moderne kapitalisme' van de laatste 200 jaar toch nog altijd beter was dan alles dat we ooit daarvoor hebben gehad.

Hetzelfde kan gezegd worden over het feodalisme.

Zwitser 3 december 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5142234)

En het punt dat je daarmee wil maken is?

AdrianHealey 3 december 2010 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5142234)

Dan mag je dat gerust eens aantonen, want mijn oppervlakkige kennis van de levensstandaard toen en tijdens, bijvoorbeeld, het Romeinse rijk insinueert dat dat verschil (1) niet zo groot was, en (2) mogelijkerwijze zelfs in het voordeel van het Romeinse rijk.

Dus: data aub?

Zwitser 3 december 2010 17:21

Citaat:

Ik lees net een leuk stukje van Johan Nordberg;

"The financial crisis made a terrible mess. It meant that 2009 was only the
second-best year in human history..."

Of met andere woorden, bekeken tegen de achtergrond van de menselijke geschiedenis is het allemaal zo slecht nog niet...

CyberpunX 3 december 2010 17:43

Citaat:

Meh, denk dat het Romeinse Rijk en Griekse Rijk toch beter waren. Als je tot de juiste klasse behoorde.

Zwitser 3 december 2010 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5142353)
Dan mag je dat gerust eens aantonen, want mijn oppervlakkige kennis van de levensstandaard toen en tijdens, bijvoorbeeld, het Romeinse rijk insinueert dat dat verschil (1) niet zo groot was, en (2) mogelijkerwijze zelfs in het voordeel van het Romeinse rijk.

Interessante data kan je vinden in het werk van Angus Madisson. Die schatte het per Capita GDP van West - Europa in het jaar 1 op 450$, en in het jaar 1000 op 400$, er was dus inderdaad een lichte achteruitgang. Maar vanaf 1000 is het wel continu vooruit gegaan.

De cijfers kan je allemaal op zijn website vinden. De cijfers die ik aanhaalde komen uit: http://www.ggdc.net/MADDISON/other_books/HS-8_2003.pdf
Je kan op de site verder nog een gigantische spreadsheet downloaden met GDP schattingen voor elke regio van de wereld, en dat tot 2000 jaar terug...

Yves38 3 december 2010 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5142353)

Je moet e.e.a. wel in het juiste perspectief plaatsen. Na de val van het RR was vrijwel geheel Europa overgeleverd aan stammenoorlogen, burgeroorlogen, godsdienstoorlogen enz enz enz enz. Het is pas met Karel de Grote als ik me niet vergis dat er terug wat structuur kwam in het alledaagse leven.

AdrianHealey 3 december 2010 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5142655)
Meh, denk dat het Romeinse Rijk en Griekse Rijk toch beter waren. Als je tot de juiste klasse behoorde.

Wij zitten thuis tot de laagste 20 (ik denk zelfs 10, maar dat ben ik niet zeker) % van de Belgische inkomens - en we hebben niet bepaald vermogen - en ik heb internet, een levensverwachting van minstens 70, kan met een beetje sparen al 2 jaar op rij voor een maand naar de USA (toegegeven; verblijf kost voor mij nauwelijks iets), als ik iets heb, dan ga ik gewoon naar de dokter, woon in een redelijk stabiel politiek regime, ...

Dus 'k kies toch dit leven, hoor.

AdrianHealey 3 december 2010 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5142590)
Ik lees net een leuk stukje van Johan Nordberg;

"The financial crisis made a terrible mess. It meant that 2009 was only the
second-best year in human history..."

Of met andere woorden, bekeken tegen de achtergrond van de menselijke geschiedenis is het allemaal zo slecht nog niet...

Inderdaad.

Yves38 3 december 2010 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5143337)
Wij zitten thuis tot de laagste 20 (ik denk zelfs 10, maar dat ben ik niet zeker) % van de Belgische inkomens - en we hebben niet bepaald vermogen - en ik heb internet, een levensverwachting van minstens 70, kan met een beetje sparen al 2 jaar op rij voor een maand naar de USA (toegegeven; verblijf kost voor mij nauwelijks iets), als ik iets heb, dan ga ik gewoon naar de dokter, woon in een redelijk stabiel politiek regime, ...

Dus 'k kies toch dit leven, hoor.

Voorlopig heb je nog gelijk.

Wat ik niet snap is dat je zegt dat je tot de laagste inkomenscategorie hoort. Ik had je ergens anders bijgerekend.

Bebob 3 december 2010 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 5143371)
Voorlopig heb je nog gelijk.

Wat ik niet snap is dat je zegt dat je tot de laagste inkomenscategorie hoort. Ik had je ergens anders bijgerekend.

Zo ziet ge maar dat klasse niet determinerend is voor het denken. De uitvinder van het klassedenken was meteen ook zijn beste refutatie, want Engels was nu niet bepaald arm.

Yves38 4 december 2010 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bebob (Bericht 5143384)
Zo ziet ge maar dat klasse niet determinerend is voor het denken. De uitvinder van het klassedenken was meteen ook zijn beste refutatie, want Engels was nu niet bepaald arm.

Heb ik ook niet gezegd !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be