Loki |
5 december 2010 07:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
(Bericht 5144788)
Vlaanderen? Bedoel je toevallig toch niet Brussel? Of nee, wacht, in Brussel krijgt iedereen slecht onderwijs. Maar laat ons vooral blij zijn dat Vlaanderen niet meedoet aan een nivellering naar onder in naam van een verkeerd begrepen soort van 'gelijkheid'. De situatie in de concentratie-scholen is vandaag al erg genoeg.
|
Aangezien er heel wat concentratie-scholen zijn, kan je op zijn minst spreken van een probleem. Het probleem is hem vooral dat wanneer je alle problemen op een hoop smijt (wat in die scholen vaak het geval is) je als leraar voor een onmogelijke taak staat. De inspanningen van die leerkrachten zijn vaak draconisch, maar de resultaten blijven miniem aangezien alles teniet wordt gedaan door een wankele organisatie en een schrijnend gebrek aan gebundelde kracht.
De verdeeldheid van bevoegdheden is in België zeer problematisch, een deelstaat kan er nooit in slagen een coherent beleid uit te stippelen wanneer hij voor deelfuncties van zijn bevoegdheden moet gaan aankloppen bij een ander. In theorie zou dit nochtans moeten gaan, maar de arrogantie van het op zichzelf te doen verhinderd enige samenwerking. Op het terrein zie je zelfs het tegenovergestelde, het zijn niet alleen de deelstaten die elkaar tegenwerken. In vlaanderen werkt men namelijk met departementen, die intern nogmaals worden opgedeeld met elk hun bevoegdheden en beleid, alles is zodanig georganiseerd dat er honderden kleine eilandjes ontstaan die amper met elkaar communiceren en elkaar het liefst van al de duvel aandoen. Het lijkt er soms op of het federale principe in een vertekende vorm toegepast is op de Vlaamse structuur. Vlaanderen heeft aldus absoluut geen efficiënt beleid .
|