![]() |
Oude mensen gedrogeerd in rusthuizen.
Is het normaal dat men in de rusthuizen, met name rvt van de ocmw dokters vragen de medicatie zo op te drijven dat oude mensen letterlijk gedrogeerd in hun zetel hangen?
Mijn schoonmoeder kreeg dagelijks ; 2 kalmeerpillen, 2 antidepressiva en 3 slaappillen door haar strot geramd. Hun verweer was dat ze zogenaamd “beet” naar de verpleging en met haar stok “sloeg”. Nu haar valse tanden staan in een glas water waar ze niet aankan, ze kan ook niet zelf rechtstaan, ze is blind en weet niet waar haar stok staat. Ik heb er vroeger zo nooit bij stilgestaan waarom oude mensen zo scheef in hun zeteltje hangen en niks zeggen en amper bewegen. Nu weet ik wel beter, gedrogeerd zodat ze er geen werk mee hebben. Vaak denkt men “die is dement” maar in werkelijkheid zijn ze zo stoned of een ei. Vaak kreeg ze geen drinken op een dag, als mijn vrouw binnen kwam was ze zo dorstig dat ze meteen 3 volle glazen water naar binnen kapte. Eten kreeg ze nauwelijks, 2 koffielepels boterham waar ze wat koffie over goten om het mals genoeg te maken. Meer niet. Zijn dat die befaamde rusthuizen van het ocmw waar ze zoveel geld als dagprijs voor vragen om mensen gedrogeerd als een hoopje in een zetel te zetten en nauwelijks naar omkijken ? We hebben haar overgeplaatst naar een andere instelling in de privé. Medicatie nog enkel 1 antidepressiva per dag. Men durft er niet meteen volledig mee te stoppen. Ze zit weer recht, is weer wakker en fit genoeg om zelf 6 boterhammen te eten. En het is nog 8 euro per dag goedkoper in verblijf bovenop ! Heeft u ook familie in het rusthuis, herkent u het verhaal? Controleer dan maar eens haar medicatie gebruik. |
Citaat:
Via niet al te zacht op de tafel kloppen hebben we altijd het nodige kunnen afdwingen maar iemand van de directie ging een immobiele en zwaar hulpbehoevende man letterlijk afdreigen dat ik maar moest kalmeren of dat hij zich anders verplicht zag om maatregelen te nemen waar de hulpbehoevende niet gelukkig mee zou zijn. Tegen mij durfde hij niks te zeggen. Dus ben ik hem één en ander gaan uitleggen, daarna heeft hij niet meer gedreigd. Laat het ons daar op houden. Op naar de vrijspraak Els, Noorman |
Citaat:
|
Een oud-collega van me (kinderloos) woont ook in een OCMW rusthuis. Ze heeft een jaar of langer overgedoseerd geweest, zelfs op palliatieve gelegen: niks respons, niet zelf eten, helemaal van de wereld, totaal gedementeerd dacht iedereen.
tot ze dus in de kliniek werd opgenomen, ontdekt werd dat ze overgedoseerd werd, medicatie werd aangepast en ze is nu terug springlevend! (wel beetje dement, maar kan zelfstandig eten, weet wie er is etc..) Ge moogt daar niet bij stilstaan of ge ontploft van colère. |
Citaat:
Op naar de vrijspraak Els, Noorman |
Als ik ooit oud geraak mogen ze mij gerust drogeren. Oudjes met een familie die nog zin in het leven hebben zouden op zijn minst goed behandeld moeten worden. Eigenlijk horen die niet in tehuizen thuis maar ja, het zij zo.
|
Citaat:
|
Ik ben begonnen aan studies verpleegkunde en ben omwille van deze toestanden ermee gestopt. In Brussel ken ik een rusthuis waar ze een hele week met dezelfde pamper moeten rondlopen, 2 handdoeken hebben om zich te wassen....want het kost anders te veel ! Hoeveel rusthuizen zijn er niet die medicatie laten toedienen door verzorgster ? Tot spuiten toe ! Dit is verboden ! Dit is de taak van verpleegkundigen. Maar die kosten natuurlijk te veel.
Ik heb ook stage gedaan geriatrie en kan enkel maar bevestigen dat oudjes onder de medicatie zitten. Uit statistieken blijkt dat een oudje gemiddeld 8 medicijnen per dag slikt. Ook daar weer wantoestanden gezien. Ik als stagair moest van deze lafaards deze oudjes hun mond haast openbreken om ze toch te laten eten. Op overleg denigrerend praten en grapjes maken over patiënten. Blij dat ik hieruit gestapt ben ! Die paar goeien die er dan tussenzitten zijn natuurlijk te braaf om tegen deze wantoestanden in te gaan en vrezen terecht voor hun job. |
Mijn moeder heeft een klein jaar in een rusthuis van het OCMW verbleven en - al hoop ik van harte dat ik er zelf nooit heen moet - we waren redelijk tevreden.
Ik heb echter een verhaal gehoord van een nieuw rusthuis in Deurne waar de medicijnen van 2 bewoners gewoon verwisseld werden. Die éne bewoonster was de moeder van een vriendin van mij, zij kreeg meer dan een week morfinestickers die voor een kankerpatiënt bedoeld waren! Die arme kankerpatiënt moest intussen pijn lijden. Pas toen de familieleden merkten dat er iets serieus fout was (mijn vriendin stelde vragen over het schijnbaar plots dementeren van haar moeder), kwam men er achter dat er een vergissing was gebeurd. Het is niet meer voorgekomen en verder zijn ze ook tamelijk tevreden. Jammer dat ik het moet zeggen maar het is enorm moeilijk om personeel te krijgen voor rusthuizen en in dat bepaalde rusthuis zijn er heel veel allochtonen aan het werk die problemen hebben met Nederlandse namen, dat zou aan de basis van die vergissing hebben gelegen. Eén ding heb ik wel begrepen sinds ik regelmatig rusthuizen bezoek : iemand die er terecht komt en geen nabije familie heeft die hem/haar regelmatig bezoekt en een beetje helpt en één en ander controleert, is een sukkelaar - en dat zelfs in het beste rusthuis. |
Citaat:
Als ik op een afdeling met marokkaanse mensen moet werken, dan wordt er van mij ook verwacht dat ik het verschil weet tussen Mohammed Kaddhaffi en Annissa Talhouie. en als ik dat niet kan, dan moet er een systeem komen waarbij de patienten maar genummerd worden. Het is nogal straf om zoiets als excuus te gaan gebruiken zeg! "ik nie weet dat Maria van de Sande in feite Greet Verstiggelt was, ikke nie kan onthou, wel A2 verpleeg diplom gekrijg". |
Er is dan wel een tekort aan verplegend personeel. Maar mag ik opmerken dat ikzelf meerdere keren toch heb vastgesteld dat men de ouderen in de leefruimte zet godganse dag en dat de "verpleegster of wat er ook voor doorgaat" bijna even lang in haar bureeltje zit dikwijls een uur lang zit te telefoneren met vriendjes in plaats van te werken.
En als men naar de scholen kijkt waar men verpleging en dergelijke leert zitten die wel overvol, er is dus veel belangstelling van de jeugd om het te doen. Meer waarschijnlijk proberen ze zo weinig mogelijk noodzakelijk personeel aan te werven, om financiën binnen te houden. Las ik onlangs niet dat er mensen in de zorginstellingen, grote bonzen, tot 200'000 € per jaar opstrijken? Dat geld moet ergens van komen hé? |
Citaat:
Als er voldoende geschoold en gemotiveerd personeel is, zullen wantoestanden minder voorkomen. Maar jammer genoeg worden de mensen er slecht betaald en is het dikwijls erg onprettig werk - wie ververst graag de pamper van een volwassene, wie ruimt graag braaksel op? Het is bovendien fysiek zwaar en omdat de bewoners mensen zijn zonder veel vooruitzichten en dus gemakkelijk depressief worden, kan het ook psychisch erg moeilijk worden. Daarom hebben mensen die in bejaardentehuizen werken recht op een heel goed salaris en wat mij betreft mag daar nog wat extra's bij (enkele verlofdagen bv). Degenen die hier niet van overtuigd zijn, moeten er maar eens goed bij stilstaan dat zij ook ooit ouder worden. Niemand weet bij voorbaat hoe die ouderdom zal zijn : gezond, ziek, fit, dement, met een beroerte of niet ... De kans is echter klein dat men tot het einde van zijn dagen thuis kan blijven wonen, daarom worden we gewoon te oud tegenwoordig. En eenmaal het huis uit, heeft men nog bitter weinig zelf in te brengen. Een heel leven moet de oudere plots achterlaten om zijn laatste jaren (maanden, dagen?) te vegeteren in een klein kamertje. Vooral jongeren moeten zich NU de vraag stellen wat zij later willen. Als we er NU niets aan doen, gaat het mogelijk hoe langer hoe meer bergaf met onze bejaardenzorg. |
raar,ik werk al 11 jaar als bejaardenverzorger,nog nooit van dit hier gehoord8O
|
Citaat:
Het loon is niet slecht. Welk loon wenst men feitelijk voor een technisch geschoolde richting die enkel wat verzorging betreft? 't is nog altijd beroeps hé? Ze hebben het vrij makkelijk, ze kunnen fulltime werken, 4/5,3/5,1/2...enz. Wat moet men nog meer hebben tegenwoordig? Het zijn de rusthuizen die moeten aanwerven! En welk excuus geeft dat allemaal om de mensen zo te drogeren? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Minstens 100 personen per rusthuis. Citaat:
|
Citaat:
Dat van de grote baas (12.000 euro in de maand) of dat van de verzorger (1.100 euro in de maand). Als u dat loon zo aantrekkelijk vindt, bent u in een verkeerde branche begonnen. U mag van mij dat jobke hebben hoor. Edit : het zijn niet de verzorgers die medicatie toedienen. Wel de dokters, die na 60 seconden patiënt bekijken, gewoon een nieuw briefke schrijven. In de pocket ! De eed aan Hippocrates is echt. Het zijn hypocrieten... |
Citaat:
|
Don't worry, Wikileaks heeft nog documenten achter de hand over de farmasector.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be