Mitgard |
6 december 2010 17:30 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
(Bericht 5147984)
In Nederland ligt het al enkele regeertermijnen op tafel: de JSF wordt duurder en duurder, en is, er wordt nogal geheimzinnig over gedaan, misschien al wel 5 keer zo duur geworden sinds de tweede kamer voor het eerst een maximumbedrag per vliegtuig vaststelde. (En het einde is nog niet in zicht, want het toestel moet nu ook de rol van de gecancelde F-22 kunnen invullen.)
Het wordt zo onderhand onbetaalbaar voor een niet gigantisch land. Daarom wordt volgende week in het grootste geheim een Europese topvergadering bij elkaar geroepen en ik heb van de koetjes en kalfjes vernomen dat ze daar willen besluiten tot een verregaande hervorming: ieder land in Europa gaat zich nog maar op een onderdeel toeleggen. En wij gaan alvast bij elkaar verzinnen welk land dan welk onderdeel krijgt. Wat dachten jullie bijvoorbeeld van Duitsland de tanks, Engeland de vliegdekschepen en Frankrijk de witte vlaggen? En doet Belgie dan de catering terwijl Zweden de verpleegsters levert? En welk onderdeel geven we dan aan de Italianen om te voorkomen dat ze de hele tijd dankzij friendly fire in het veldhospitaal liggen? Vragen, vragen. Maar goed dat ik jullie als mijn denktank heb. Brandt maar los.
|
Inderdaad vrij absurd voor een land als NL om JSF's aan te kopen. Maar ze hebben al vaker Amerikaanse spullen gekocht terwijl er goedkopere en betere Europese alternatieven voorhanden waren.
Een europees leger is een goede zaak mits het om een beperkt aantal landen gaat dat een hecht blok kan vormen en dezelfde internationale belangen heeft.
Elk land heeft wel zijn troeven:
België: Kleine vuurwapens (F2000, FN fal, FNC, Minimi, mounted guns voor alle doeleinden en in alle maten).
Duitsland: Tanks (Leo 2) Straaljagers (eurofighter) Heli's (Eurocopter)
Frankrijk: Kernwapens, Straaljagers (Rafale), kleine vuurwapens (Famas)
Engeland: Kernwapens, Vliegdekschepen, straaljagers (Eurofighter)
Spanje/Italië: Veel van zowat alles (Eurofighters, Leo 2's e.d.)
Zweden: Straaljagers (Gripen)
Nederland: Haperende M16's, dove Apaches en uitgestelde JFS's.
|