![]() |
Nog liever een unitair België?
Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1965-1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).
|
Citaat:
Dat is niet het huidige federale belgie, maar dat is ook nooit het verleden belgie geweest. Het is een niet-bestaand belgie, want de franstaligen hebben dat nooit aanvaard en daarom in de eerste plaats "gedaan alsof ze thuis waren", en toen dat niet meer pakte, de federalisering ge-eist. Eigenaardig dat ze nu de splitsing die ze zelf hebben in gang gezet, niet willen voltooien. |
Citaat:
|
Citaat:
neen, een Belgische unitaire staat, met taalgrens, waar de democratie echt kan gelden, zonder pariteiten, zonder obstructiemogelijkheden ed, ja dat mag. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen van beide, opblazen die boel.
|
Citaat:
|
Ik verkies te sterven, eer dan mijn voorkeur tussen die twee wangedrochten te moeten laten blijken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Geen van beide. Als ik echt moet kiezen tussen de twee: het huidige chaotische federale model. Dat doet België tenminste wegzinken in het Brusselse moeras.
|
Citaat:
|
Unitair land, zonder dat ijzeren taalgordijn.
Walen en Vlamingen passen zeer goed samen. Het zijn de politici die dit verkloten uit eigenbelang. |
Citaat:
- Het idee is natuurlijk dat landelijk iedereen beide talen beheerst, ze moeten m.a.w. evenwaardig voorkomen in de opleiding. Maar goed, allemaal utopisch natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
en ik kan niet kiezen tussen beide vormen... moest het gaan om een 'echte' unitaire staat, dan kies ik dat. Maar de unitaire staat die België ooit was, dat was een gedrocht |
Citaat:
OPBLAZEN DIE BOEL |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be