Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Nog liever een unitair België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147627)

BWarrior 8 december 2010 16:44

Nog liever een unitair België?

Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1965-1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).

patrickve 8 december 2010 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5152264)
Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).

Ik heb dat al verschillende keren gezegd: ik verkies een unitair en perfect tweetalig belgie, ZONDER taalgrens, waarbij strikte tweetaligheid voor alle landsburgers noodzakelijk is, waar het onderwijs tweetalig is, en waar men zonder dubbel taalexamen geen enkele openbare functie mag bekleden.

Dat is niet het huidige federale belgie, maar dat is ook nooit het verleden belgie geweest. Het is een niet-bestaand belgie, want de franstaligen hebben dat nooit aanvaard en daarom in de eerste plaats "gedaan alsof ze thuis waren", en toen dat niet meer pakte, de federalisering ge-eist. Eigenaardig dat ze nu de splitsing die ze zelf hebben in gang gezet, niet willen voltooien.

BWarrior 8 december 2010 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5152269)
Ik heb dat al verschillende keren gezegd: ik verkies een unitair en perfect tweetalig belgie, ZONDER taalgrens, waarbij strikte tweetaligheid voor alle landsburgers noodzakelijk is, waar het onderwijs tweetalig is, en waar men zonder dubbel taalexamen geen enkele openbare functie mag bekleden.

Ja, ok, maar het ging in deze poll eerder om twee modellen die bestaan (hebben).

vlijmscherp 8 december 2010 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5152269)

dat zal dan de vernietiging van het Nederlands in Vlaanderen tot gevolg hebben.

neen, een Belgische unitaire staat, met taalgrens, waar de democratie echt kan gelden, zonder pariteiten, zonder obstructiemogelijkheden ed, ja dat mag.

patrickve 8 december 2010 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5152272)

Als het Nederlands dan zo een minderwaardige cultuur is dat ze niet bestand is tegen tweetaligheid (echte tweetaligheid, he), dan kan ik daar ook niet veel om jammeren. Dat lijkt mij nogal een underdog houding zou ik zeggen. Welke zin heeft het om een cultuur met hand en tand willen te verdedigen als je denkt dat ze gaat verdwijnen van zodra ze in contact komt met een andere ??

BWarrior 8 december 2010 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5152272)

Waarom ga je ervan uit dat het Frans per definitie "sterker" is dan het Nederlands?

Pelgrim 8 december 2010 16:51

Geen van beide, opblazen die boel.

patrickve 8 december 2010 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5152270)
Ja, ok, maar het ging in deze poll eerder om twee modellen die bestaan (hebben).

De twee zijn een scharminkel.

De schoofzak 8 december 2010 16:51

Ik verkies te sterven, eer dan mijn voorkeur tussen die twee wangedrochten te moeten laten blijken.

vlijmscherp 8 december 2010 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5152287)
Waarom ga je ervan uit dat het Frans per definitie "sterker" is dan het Nederlands?

het feit dat zovele Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en weigeren om 1 woord Nederlands te spreken, is toch al veelzeggend?

BWarrior 8 december 2010 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5152288)
Geen van beide, opblazen die boel.

Als ge niks te zeggen hebt, is zwijgen soms ook leuk.

BWarrior 8 december 2010 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5152291)
Ik verkies te sterven, eer dan mijn voorkeur tussen die twee wangedrochten te moeten laten blijken.

Liever sterven dan in een poll te kiezen?8O

BWarrior 8 december 2010 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5152292)
het feit dat zovele Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en weigeren om 1 woord Nederlands te spreken, is toch al veelzeggend?

Ook al zou dit waar zijn, dan nog is het Nederlands niet "ten dode" opgeschreven bij territoriale tweetaligheid. De native speakers zouden beter wat meer fier zijn op hun taal.

Txiki 8 december 2010 16:54

Geen van beide. Als ik echt moet kiezen tussen de twee: het huidige chaotische federale model. Dat doet België tenminste wegzinken in het Brusselse moeras.

patrickve 8 december 2010 16:55

Citaat:

Ik stelde dat alle burgers strikt tweetalig zouden moeten zijn. Het ware een serieuze plus geweest. Maar dat is dus nooit het geval geweest in Belgie aan de franstalige kant - aan de nederlandstalige kant is dat op een zeker ogenblik toch wel zo goed als het geval geweest heb ik de indruk (toen ik jong was, had ik de indruk dat bijna elke vlaming redelijk goed frans sprak).

CyberpunX 8 december 2010 16:57

Unitair land, zonder dat ijzeren taalgordijn.

Walen en Vlamingen passen zeer goed samen. Het zijn de politici die dit verkloten uit eigenbelang.

sjarel 8 december 2010 17:02

Citaat:

- Een Nederlandstalige mag in dat unitaire België ook weigeren om Frans te spreken in Namen.
- Het idee is natuurlijk dat landelijk iedereen beide talen beheerst, ze moeten m.a.w. evenwaardig voorkomen in de opleiding.

Maar goed, allemaal utopisch natuurlijk.

solidarnosc 8 december 2010 17:05

Citaat:

Het feit dat de meeste taaltcursussen in Brussel en Vlaams-Brabant vol zitten en dat het Vlaams onderwijs in Brussel Franstaligen weigert zegt evenveel.

lollysticky 8 december 2010 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5152322)
Het feit dat de meeste taaltcursussen in Brussel en Vlaams-Brabant vol zitten en dat het Vlaams onderwijs in Brussel Franstaligen weigert zegt evenveel.

ben jij het nog niet beu om continue de franstaligen goed te praten?

en ik kan niet kiezen tussen beide vormen... moest het gaan om een 'echte' unitaire staat, dan kies ik dat. Maar de unitaire staat die België ooit was, dat was een gedrocht

Pelgrim 8 december 2010 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5152293)
Als ge niks te zeggen hebt, is zwijgen soms ook leuk.

Ik heb wel degelijk iets te zeggen hoor:

OPBLAZEN DIE BOEL

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be