Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   400.000 euro schadevergoeding voor geboren gehandicapt kind (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147663)

kameleon 9 december 2010 13:17

400.000 euro schadevergoeding voor geboren gehandicapt kind

Het UZ Brussel heeft een prenatale test uitgevoerd op een zeldzame ziekte die een verkeerd resultaat weergaf waardoor een kind met handicap geboren werd.
400.000 euro schadevergoeding oordeelt het hof van beroep.

Terecht ?

Is een gehandicapt kind dan geen verrijking voor het leven ?
Bekijk het volgende filmpje maar even over een inspirerende gehandicapte man.
http://www.youtube.com/watch?v=Gc4HGQHgeFE

kameleon 9 december 2010 13:24

Het kind krijgt een schadevergoeding omdat het ongewenst geboren werd.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20101209_007

Ten eerste kan dat kind op die leeftijd al niets wensen.
Kan iedereen nu die vindt dat hij ongewenst geboren is een schadeclaim indienen mits ijzersterke argumentatie ?

Nynorsk 9 december 2010 13:31

er wordt natuurlijk niet gezegd om welke handicap het gaat.
ik kan me echt wel een aantal aandoeningen inbeelden waarvan je niet zou willen dat je kind ermee geboren wordt. aandoeningen waarbij een kind niet lang kan leven, maar wel heel die rit door pijn heeft.
ik kan me niet voorstellen dat ik zou willen dat mijn kind, als het zo'n aandoening heeft, geboren wordt. als ik het dan expliciet laat testen op zo'n aandoening, en ze hebben de test fout gedaan, waardoor het kind toch op de wereld komt, dan zou ik ook behoorlijk woedend zijn.

dat heeft dan niks te maken met een armke of beentje te weinig of teveel.

circe 9 december 2010 13:32

Ik vind het een rare toestand.

Hoeveel krijgt men voor een gewenst kind dat vermoord wordt? 75.000 euro of zoiets?

Ondertussen is het gehandicapte kind al overleden. Het is dus niet zo dat de ouders het ongewenste gehandicapte kind heel hun leven hebben moeten verzorgen en zich aan de handicap moesten aanpassen;
In dat geval vind ik 400.000 € schromelijk overdreven. Indien het kind een normale levens verwachting had gehad, waar bij vb. aanpassingen aan woonst etc. moesten gebeuren, dan had ik die 400.000 € wel aanvaardbaar gevonden.

Pieke 9 december 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5154047)
er wordt natuurlijk niet gezegd om welke handicap het gaat.
ik kan me echt wel een aantal aandoeningen inbeelden waarvan je niet zou willen dat je kind ermee geboren wordt. aandoeningen waarbij een kind niet lang kan leven, maar wel heel die rit door pijn heeft.
ik kan me niet voorstellen dat ik zou willen dat mijn kind, als het zo'n aandoening heeft, geboren wordt. als ik het dan expliciet laat testen op zo'n aandoening, en ze hebben de test fout gedaan, waardoor het kind toch op de wereld komt, dan zou ik ook behoorlijk woedend zijn.

dat heeft dan niks te maken met een armke of beentje te weinig of teveel.

Elke test heeft zijn foutenmarge, zelfs als de test volgens een standaardprotocol wordt uitgevoerd.Valspositieve en valsnegatieve resultaten zijn dus nooit uit te sluiten.

Pieke 9 december 2010 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5154026)
Het kind krijgt een schadevergoeding omdat het ongewenst geboren werd.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20101209_007

Ten eerste kan dat kind op die leeftijd al niets wensen.
Kan iedereen nu die vindt dat hij ongewenst geboren is een schadeclaim indienen mits ijzersterke argumentatie ?

het gaat em niet over ongewenst geboren te worden, maar wel om geboren te worden met een handicap, ondanks de test op de genetische aandoening. Een kleine nuance.

Nynorsk 9 december 2010 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 5154064)
Elke test heeft zijn foutenmarge, zelfs als de test volgens een standaardprotocol wordt uitgevoerd.Valspositieve en valsnegatieve resultaten zijn dus nooit uit te sluiten.

Dat weten rechters doorgaans ook wel eh.
Aan de opmerkelijke uitspraak van de rechter vermoed ik dat er meer aan de hand is dan gewoon 'foutenmarge'.

Pieke 9 december 2010 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5154073)
Dat weten rechters doorgaans ook wel eh.
Aan de opmerkelijke uitspraak van de rechter vermoed ik dat er meer aan de hand is dan gewoon 'foutenmarge'.

daar hebben we dan ook het raden naar. het is trouwens een arrest van het hof van beroep. Wat zou de eerste uitspraak zijn?

kameleon 9 december 2010 14:17

Dat vroeg ik me ook al af. En wie ging er in beroep ?

Amon_Re 9 december 2010 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5153991)
Het UZ Brussel heeft een prenatale test uitgevoerd op een zeldzame ziekte die een verkeerd resultaat weergaf waardoor een kind met handicap geboren werd.
400.000 euro schadevergoeding oordeelt het hof van beroep.

Terecht ?

Is een gehandicapt kind dan geen verrijking voor het leven ?
Bekijk het volgende filmpje maar even over een inspirerende gehandicapte man.
http://www.youtube.com/watch?v=Gc4HGQHgeFE

Geen idee, zou de motivatie van de rechter moeten lezen, en meer weten over de ziekte specifiek, als bv de behandeling 400000€ kost, kan ik daar enigszins wel inkomen.

Amon_Re 9 december 2010 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5154049)
Ik vind het een rare toestand.

Hoeveel krijgt men voor een gewenst kind dat vermoord wordt? 75.000 euro of zoiets?

Ondertussen is het gehandicapte kind al overleden. Het is dus niet zo dat de ouders het ongewenste gehandicapte kind heel hun leven hebben moeten verzorgen en zich aan de handicap moesten aanpassen;
In dat geval vind ik 400.000 € schromelijk overdreven. Indien het kind een normale levens verwachting had gehad, waar bij vb. aanpassingen aan woonst etc. moesten gebeuren, dan had ik die 400.000 € wel aanvaardbaar gevonden.

Aah, wist niet dat het al dood was.... bizarre zaak

kameleon 9 december 2010 16:31

Deze geboorte zou dateren van eind jaren 90 en het kind is 10 (of 11) jaar geworden volgens het VTM-nieuws. Het ging om een ziekte waarbij spieren en zenuwen stelselmatig aftakelen.

Nynorsk 9 december 2010 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 5154155)
daar hebben we dan ook het raden naar. het is trouwens een arrest van het hof van beroep. Wat zou de eerste uitspraak zijn?

Goeie vraag.
Vandaar dat het mij ook moeilijk lijkt erover te oordelen.
Als het inderdaad gaat om een fout (en niet zomaar om een statistisch te verantwoorden vals negatief) en er is serieus lijden aan te pas gekomen door dat kindje toch te laten geboren worden, dan kan ik er nog inkomen.
Maar we weten zo goed als niks eh. We weten niet wat de aandoening was, in welke mate er een fout gebeurd is bij de testing, of het kind gestorven is aan die aandoening, wat de behandeling en de symptomen waren,...
Voor hetzelfde geld gaat het hier om een kind met syndroom van Down dat na 4 gelukkige jaren gestorven is in een auto-accident ofzo. Dan lijkt dat bedrag me toch gigantisch overdreven.

Nynorsk 9 december 2010 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5154456)
Deze geboorte zou dateren van eind jaren 90 en het kind is 10 (of 11) jaar geworden volgens het VTM-nieuws. Het ging om een ziekte waarbij spieren en zenuwen stelselmatig aftakelen.

merci

Specksnyder 9 december 2010 17:12

Is het wettelijk gezien mogelijk om in zulk een geval de baby te euthanaseren of is men verplicht om het kind een tijd te laten afzien en creperen alvorens het veel te vroeg sterft?

Nynorsk 9 december 2010 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder (Bericht 5154551)
Is het wettelijk gezien mogelijk om in zulk een geval de baby te euthanaseren of is men verplicht om het kind een tijd te laten afzien en creperen alvorens het veel te vroeg sterft?

euthanasie op kinderen is nog steeds verboden.
het gebeurt wel, maar is illegaal, met alle risico's vandien.

Nynorsk 9 december 2010 17:39

ik hoor net dat die ouders al een kindje hadden met dezelfde ziekte.
dan kan ik me goed inbeelden dat je maar 1 kind door zo'n nachtmerrie wil sturen.

uiteindelijk is de wet op dit vlak maar triestig. als het kind nog in je buik zit, is abortus mogelijk. Vanaf het moment dat het kind naar buiten komt, moét het door zijn lijdensweg.

Specksnyder 9 december 2010 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5154594)
uiteindelijk is de wet op dit vlak maar triestig. als het kind nog in je buik zit, is abortus mogelijk. Vanaf het moment dat het kind naar buiten komt, moét het door zijn lijdensweg.

Ik vind dit onaanvaardbaar.

Het wordt tijd dat daar verandering in komt.

Zucht 9 december 2010 18:52

Wel raar dat "geld" dit allemaal goed maakt...

Het is blijkbaar een genetische aandoening, dus de ouders geven hun defecten al dan niet door aan het kind en willen dat de medici, na de feiten, zeggen of het kind "clean" is of niet. Indien niet, dan doen we het weg. Om opnieuw te proberen ?

Zullen ze opnieuw een kind proberen te maken ? Gaan ze een volgende foetus laten testen ? Wie gaat die test nog willen doen ? Mag een hospitaal zo'n test weigeren ?
Hopelijk schenken ze een aanzienlijk deel van die 400.000 EURO aan gehandicaptenzorg of iets dergelijks.

kameleon 9 december 2010 19:27

Nu blijkt dat de test enkel voor wetenschappelijke experimenten mocht gebruikt worden maar niet voor diagnosestelling. Wereldwijd wordt deze test nochtans overal gebruikt. Het was dus een illegale test of helemaal niets voor de ouders :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be