Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Carl Devos bereikt nieuw dieptepunt in analyses (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147704)

BWarrior 9 december 2010 21:22

Carl Devos bereikt nieuw dieptepunt in analyses

Citaat:

pauze in Wetstraat kan rust en sereniteit brengen. Relativeert op verpletterende wijze het belang van de amendementenslag of symbolenstrijd
http://twitter.com/#!/devoscarl

Carl Devos zit nu al maanden zijn extreem pessimisme te ventileren over de onderhandelingen, pessimisme dat enkel doorbroken wordt door ... "vlagen van optimisme" die hij meende te ontwaren. Meestal stond in zijn analyses de formatie op springen, ettelijke malen kondigde hij nieuwe verkiezingen aan, maar nu heeft hij het gevonden. De ziekte van een persoon - i.c. de moeder van Johan VDL - als (begin van een) "oplossing" voor de communautaire "problemen". Ziedaar, de mening van een eminent politicoloog !!!:roll:

Shadowke 9 december 2010 22:03

hij is tenminste eerlijker dan dienen op de VRT.

fredo2008 9 december 2010 22:58

Het was vandaag een ideaal moment geweest voor VDL om zijn opdracht terug te geven aan de koning...

nabat54 9 december 2010 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5155171)
Het was vandaag een ideaal moment geweest voor VDL om zijn opdracht terug te geven aan de koning...

Dus volgens VDL is er nog een kans ? Of wordt hij onder druk gezet om die laatste kans te blijven verdedigen (wie gaan ze in godsnaam het mijnenveld insturen als VDL er niet in slaagt ;-), de VN ? )

Het belangrijkste is hier wel, sterkte gewenst aan zijn moeder, VDL en aan zijn familie in deze tijden. (PUNT)

fredo2008 9 december 2010 23:49

We hebben nu een onderbreking in de onderhandelingen. Dit zal echter niet leiden tot een 'verzachting' van de standpunten. Dat moet ook niet. Dat NVA maar eens goed de Standaard van vandaag erop naleest:

Citaat:

Het nadeel van het belastingkrediet, was dat de fiscale autonomie in zo'n strak keurslijf werd gestopt dat er geen autonomie meer was.
En dat gaat dan nog maar over nauwelijks 40% van de personenbelasting, en 0% van de vennootschapsbelasting. Een morsdode mus dus. NVA moet zich dringend herpakken en na deze onderbreking gaan voor transparante en zuivere opsplitsing van personen- en vennootschapsbelasting.

Karel Martel B 10 december 2010 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5155171)

Zijn opdracht was om tijd te rekken. Volgens mij is hij daar niet in gefaald.

fredo2008 10 december 2010 07:47

Interessant artikel in De Standaard vandaag over de positie van de CD&V, en hoe welkom de email van VDB voor hun komt, nu moeten ze zelf geen éénduidig standpunt uitbrengen.

Citaat:

Beke heeft het niet onder de markt om iedereen in zijn partij op één lijn te houden in de communautaire discussie. Peeters is steevast de communautaire hardliner.
:rofl:

vlijmscherp 10 december 2010 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5155232)
We hebben nu een onderbreking in de onderhandelingen. Dit zal echter niet leiden tot een 'verzachting' van de standpunten. Dat moet ook niet. Dat NVA maar eens goed de Standaard van vandaag erop naleest:

En dat gaat dan nog maar over nauwelijks 40% van de personenbelasting, en 0% van de vennootschapsbelasting. Een morsdode mus dus. NVA moet zich dringend herpakken en na deze onderbreking gaan voor transparante en zuivere opsplitsing van personen- en vennootschapsbelasting.

daarvoor is het nu te laat. de N-VA is al maanden aan het onderhandelen over een splitsing van de personenbelasting, niet die van de vennootschapsbelasting.

nu opeens veranderen van taktiek ook dat laatste op tafel gooien, zou getuigen van weinig intelectuele eerlijkheid en zou de andere partijen de kans geven om de N-VA te verwijten dat ze helemaal geen akkoord willen, terecht trouwens.

Op zich gaat het hier echt om symbolen, hoe staat het op de belastingsbrief, dat is nu het enigste waarover ze aan het discussiëren zijn.

het is nu het moment aan de partijen om ofwel lotje te trekken welk voorstel het zal halen ofwel om de stekker eruit te trekken en duidelijk te maken wat er allemaal op tafel lag, wat het verschil zou maken en wie er met wat problemen had.

fredo2008 10 december 2010 08:19

Gaat NVA ons dan echt trachten wijs te maken dat met een regionalisering van nauwelijks 40% van enkel en alleen de personenbelasting we op we zijn naar geresponsabiliseerde regio's? Dat dan in combinatie met het flauw pakket aan over te hevelen bevoegdheden moet dan het nieuw confederaal Belgie worden, according to NVA? Lijkt me een morsdode mus waar zij tevreden mee zijn...

EddyBal 10 december 2010 09:06

VDL staat voor een moeilijke keuze: eithanasie of de doodstrijd rekken?

EddyBal 10 december 2010 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5155423)
Gaat NVA ons dan echt trachten wijs te maken dat met een regionalisering van nauwelijks 40% van enkel en alleen de personenbelasting we op we zijn naar geresponsabiliseerde regio's? Dat dan in combinatie met het flauw pakket aan over te hevelen bevoegdheden moet dan het nieuw confederaal Belgie worden, according to NVA? Lijkt me een morsdode mus waar zij tevreden mee zijn...

Neen, NVA zal daar niet mee tevreden zijn. Je zou moeten weten dat het plan VDL is afgeschoten door de Vlaamse partijen, en die dus helemaal opnieuw kan beginnen.

Xenophon 10 december 2010 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5155476)
Neen, NVA zal daar niet mee tevreden zijn. Je zou moeten weten dat het plan VDL is afgeschoten door de Vlaamse partijen, en die dus helemaal opnieuw kan beginnen.

Het is vreemd dat daar geen draad over gestart is.

solidarnosc 10 december 2010 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5155417)
daarvoor is het nu te laat. de N-VA is al maanden aan het onderhandelen over een splitsing van de personenbelasting, niet die van de vennootschapsbelasting.

nu opeens veranderen van taktiek ook dat laatste op tafel gooien, zou getuigen van weinig intelectuele eerlijkheid en zou de andere partijen de kans geven om de N-VA te verwijten dat ze helemaal geen akkoord willen, terecht trouwens.

Op zich gaat het hier echt om symbolen, hoe staat het op de belastingsbrief, dat is nu het enigste waarover ze aan het discussiëren zijn.

het is nu het moment aan de partijen om ofwel lotje te trekken welk voorstel het zal halen ofwel om de stekker eruit te trekken en duidelijk te maken wat er allemaal op tafel lag, wat het verschil zou maken en wie er met wat problemen had.

Mijn indruk is ook dat NVA en een deel van CD&V per sé een Vlaamse belastingsbrief wil rondsturen met een Vlaamse logo op als symbool voor "fiscale autonomie" daar waar dit in essentie ook door een centrale administratie geregeld kan worden zoals in de meeste landen het geval is uiteraard met overleg met de regio's. In De Standaard stond dat NVA opeens eiste/voorstelde om een Vlaamse belastingsadministratie op te richten (met overgeplaatste federale ambtenaren) Ik vind het allemaal wat zielig maar anderzijds als het echt maar om dat gaat dan zou ik als Franstalige hen die symbolische "vette vis" geven eventueel in ruil voor dingen die voor hen belangrijk zijn maar minder opvallen. Ik denk persoonlijk niet dat de Vlamingen een eigen belastingsbrief als zo'n grote "zegening" zullen bekijken.

solidarnosc 10 december 2010 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5155476)

Is dat zo? Dat is de versie die De Standaard er van maakt. Ik heb het nog niemand voor de camera's horen zeggen, zelfs niet NVA. SP.a en Groen! verdedigen het nog, net als sommige CD&V'ers of the record. CD&V heeft een voorstel, NVA heeft een voorstel. Kortom. Wat wil Vlaanderen?

vlijmscherp 10 december 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5156138)
Mijn indruk is ook dat NVA en een deel van CD&V per sé een Vlaamse belastingsbrief wil rondsturen met een Vlaamse logo op als symbool voor "fiscale autonomie" daar waar dit in essentie ook door een centrale administratie geregeld kan worden zoals in de meeste landen het geval is uiteraard met overleg met de regio's. In De Standaard stond dat NVA opeens eiste/voorstelde om een Vlaamse belastingsadministratie op te richten (met overgeplaatste federale ambtenaren) Ik vind het allemaal wat zielig maar anderzijds als het echt maar om dat gaat dan zou ik als Franstalige hen die symbolische "vette vis" geven eventueel in ruil voor dingen die voor hen belangrijk zijn maar minder opvallen. Ik denk persoonlijk niet dat de Vlamingen een eigen belastingsbrief als zo'n grote "zegening" zullen bekijken.

langs de andere kant zijn ook CD&V (vooral bij monde van Peeters) maar ook Groen! voor de split rate.

dus ik weet niet meer of het echt enkel een symbolenstrijd is. hoedanook, het is allemaal veel te technisch.

BWarrior 10 december 2010 18:12

Citaat:

Flauw pakket?

solidarnosc 10 december 2010 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5156153)
langs de andere kant zijn ook CD&V (vooral bij monde van Peeters) maar ook Groen! voor de split rate.

dus ik weet niet meer of het echt enkel een symbolenstrijd is. hoedanook, het is allemaal veel te technisch.

Is Groen! voor de split rate? Ik denk dat ze al maanden voor om het even wat zijn als die onderhandelingen maar voorbij zijn. Groen! zegt al maanden ja op alles wat op hen afkomt.

solidarnosc 10 december 2010 19:15

Nu split-rate bekt beter.

BWarrior 10 december 2010 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5156480)
Is Groen! voor de split rate? Ik denk dat ze al maanden voor om het even wat zijn als die onderhandelingen maar voorbij zijn. Groen! zegt al maanden ja op alles wat op hen afkomt.

Wat maar aantoont dat alle Vlaamse onderhandelende partijen aanhangwagens zijn van de N-VA.

solidarnosc 10 december 2010 19:17

Citaat:

Wat schiet er nog over behalve de Hulpkas voor WLH en het bureautje dan de staatsschuld mag beheren?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be