![]() |
Zijn Waalse politici wel écht Belgicistisch?
Zijn mensen die zich al zoveel jaren "echte belg" zijn (volgens zichzelf althans) en niet eens de moeite doen om de andere landstaal te leren wel echt Belgicistisch?
Zijn mensen die de gevoelige evenwichten in dit land tot onevenwichten maken wel goede Belgen? Enkele voorbeelden: Overtreden van de taalwetgeving, moedwillig anderstalige gemeenten verfransen (door niet nederlands te spreken in de gemeenteraad van een nederlandstalige en Vlaamse gemeente), moedwillig de 2-taligheid van Brussel in vraag stellen (verplichte 2-taligheid van Brusselse ambtenaren), ... Ook de franstalige 1-taligheid van de door ons gedeelde hoofdstad Brussel bevorderen door: - Federaal Belastingsgeld te gebruiken voor de Franstalige gemeenschap - Achterpoortjes te gebruiken om meer 1-talig franstalige ambtenaren in dienst te nemen en te bevorderen |
In hun denkwereld betekent dat effectief een goede Belg zijn. Zolang de Vlaming maar braaf is en Frans praat zijn we allemaal goede Belgen...
|
Voor de echte Belgicisten is België 1-talig Frans. Dat dialect dat een aantal inwoners spreken moet uitgeroeid worden... ;)
|
Postjes, Vlaamse centen en Vlaamse grond. Dat is hun enige interesse.
|
Ze zijn niet Belgicistisch, Ze zijn voor België dat is iets anders. Dat komt omdat ze er voorlopig nog bij te winnen hebben maar binnen 10 a 15 jaar want zolang is financiële steun nog nodig volgens sommige Franstalige zal je zien hoe snel belgië op zijn gat ligt
|
Citaat:
Nazaten zitten er wel tussen vd Franse bezettingmacht die de staatsgreep tegen koning Willem I in 1830 uitvoerden. Het Huis v Orange is het rechtmatige vorstenhuis, niet de Coburgs. (Citaat uit....) België werd in 1830 in illegaliteit geboren Daarvan waren de stichters van de nieuwe staat zich terdege bewust. De Luikse jurist Joseph Lebeau, een van de leiders der Belgische opstand, verklaarde tijdens het Nationaal Congres dat er geen onafhankelijkheidsverklaring moest komen om het bestaan van België te legitimeren. "De bajonetten hebben gesproken. Teksten zijn niet nodig," aldus Lebeau. Het doel van de revolutionairen was rattachisme bij Frankrijk. Dus moest, stelde de racist Charles Rogier, "de taal van de Vlamingen worden uitgeroeid" en "het Germaanse element in België worden vernietigd." Toen het er bij de verkiezingen in april 183I op leek dat de pro-Orangistische partijen de meerderheid zouden behalen, pleegde het Voorlopig Bewind bijgevolg een staatsgreep. * Er kwam een langdurig terreurregime. "Het plunderen van de huizen van Orangisten, hoewel betreurenswaardig, is een vreselijke noodzaak om de vijanden van de publieke orde te onderdrukken," zei minister van Justitie Lebeau in 1834. Ook Leopold van Saksen-Coburg, de Duits-Britse prins die de Belgische revolutionairen tegen hun zin was opgedrongen, werd van meet af aan duidelijk gemaakt waar in België de prioriteiten lagen. Hij moest niet denken, zo dreigde Alexandre Gendebien in maart 1834 in de Kamer, dat hij de belangen van Wallonië kon opofferen aan die van "het Orangistische Antwerpen". Gendebien was kwaad omdat de eerste Belgische spoorlijn niet in Wallonië werd aangelegd. "Houd er rekening mee," aldus Gendebien tot de vorst, .'dat wij u desnoods de taal van het geweld zullen laten verstaan." De koninklijke familie hield er sindsdien rekening mee. * Omkoperij Leopold I was een briljante machiavellist. Hij wist zeer goed dat hij het staatshoofd was van een artificiële natie. Naar het einde van zijn leven toe deed het hem zelfs wanhopen. '"Vader blijft herhalen dat niets het land samenhoudt en dat het niet kan blijven bestaan," zo schreef Filip, de Graaf van Vlaanderen, in het voorjaar van 1865 aan zijn broer, kroonprins Leopold. * De eerste Coburg-koningen maakten corruptie tot fundament van België. Vaderlandsliefde is in België, zoals in alle artificiële naties, uitsluitend een liefde voor de eigen portemonnee. De rattachisten die de revolutie van 1830 hadden gemaakt kregen betrekkingen en vergoedingen die te verleidelijk waren om te weigeren. Eén voorbeeld: de 22-jarige Felix Chazal, een felle Bonapartist, ontving een jaarinkomen dat 23 keer zo hoog was als dat van een onderwijzer. Hij verkoos op slag België boven Frankrijk. Zelfs Vlaamsgezinden konden gekocht worden. Jan de Laet werd in 1863 in de Kamer verkozen voor de flamingantische Meetingpartij... Hij legde als allereerste parlementslid de eed in het Nederlands af. Daarna sprak hij enkel nog Frans. Het regime betaalde hem 100.000 toenmalige franken {zo'n half miljoen euro) aan smeergeld. Zo leerde zelfs De Laet van België houden. http://users.telenet.be/alexanderc/1830.html Met dergelijk gasten geen gezever meer. Kappen ermee en Vlaanderen Vrij. En Albert mag rap zijn valies pakken en naar zijn -heimatt- vertrekken. Een franse vazalkoning kunnen we missen. De uitspraak van Leopold was een waarheid als een koe en de resultaten zien we vandaag na 180j nog. Dus hoog tijd dat het gedaan is en BDW de knopen doorhakt. Nederlanden Herenigt U !! |
Dus zelf eerst vlaming zijn en dan verwachten dat de andere eerst belg gaat zijn. Daar klopt toch iets niet in die redenering. Je doet net alsof vlamingen frans willen leren. Het grootste deel is toch ook maar gebuisd wegens desinteresse hoor.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar je wil misschien maar 1 soort antwoord zien. Trouwens, ben je niet van zuid-VLAAMS-brabant? Of je bent een waal? Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je in A'dam ergens in de horeca komt, is bijna �*lles in het Engels. De brochures in de hotels: meestal ééntalig Engels ! Als ik in Wallonie kom, zijn de mensen in de horeca (meestal) heel vriendelijk. Ze zijn zo van nature. De brochures in hotels en toeristische diensten: bijna altijd 2 of 4 talig. Mag ook eens gezegd worden. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
in Amsterdam is vooral Engels omdat het een sterk geïnternationaliseerde stad is (Brussel gaat trouwens dezelfde weg op ...). |
Citaat:
Met Nederlanders heb ik tenminste nog een gezamelijke taal en tot op zekere hoogte, cultuur. |
Citaat:
Ik voel me helemaal niet verbonden met een Waal. Want ondanks dat jij denkt dat 'er meer dan een taal is', kan een Waal mij niet verstaan. Een Nederlander, een buitenlander, verstaat me wél. Als ik vertoef bij een Nederlander van net over de grens voel ik meer verbondenheid dan met een Waal (die soms dichterbij woont dan die Nederlander). Zelfs met een West-Vlaming van bachte de kupe, die nog verder woont dan die Waal, heb ik meer verbondenheid dan met die Waal. |
Citaat:
Dat is Brussel nemen zoals doorsnee-België. Dus die vergelijking gaat helemaal niet op. En als je bedoelt dat toeristische diensten/hotels in Wallonië ook NL-talige brochures aanbieden, zou ik niet zozeer verwonderd zijn indien ze dit in het NL aanbieden. Ik zou pas verwonderd, ja zelfs soms verontwaardigd zijn, als dit NIET in het NL zou zijn. |
Citaat:
Ik ervaar NL als een zéér gastvrije en zéér vriendelijk land. Nooit problemen gehad. Stééds een vriendelijke goeiendag. Daar kunnen wij, Vlamingen, nog een serieus puntje aan zuigen. En er meermaals spontaan geholpen en meermaals gratis met het openbaar vervoer meegereden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be