Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Klasseonderwijs in de 21ste eeuw? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147944)

capper 14 december 2010 21:07

Klasseonderwijs in de 21ste eeuw?

Groot-Brittannië is het toneel van gewelddadige studentenprotesten sinds de overheid aankondigde dat ze het inschrijvingsgeld voor universiteiten bijna zal verdrievoudigen van zo'n 4.000 naar een kleine 11.000 euro per jaar.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...nprotest.dhtml

Het is aan de jeugd om hun toekomst te grijpen. Mei '68 in gedachte...

Albrecht 14 december 2010 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capper (Bericht 5164676)
Mei '68 in gedachte...

8O

AdrianHealey 14 december 2010 21:35

Grijp de toekomst. Koppel overheid en onderwijs los!

capper 15 december 2010 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5164678)
8O

Staat niemand stil bij het feit dat 11.000 Euro teveel is voor Jan met de pet? Om in Engeland naar de universiteit te kunnen gaan, moet je al echt rijk zijn. Dit is een vorm van apartheid maar dan tussen arm en rijk en steeds meer ook tussen middenklasse en rijk. Het is logisch dat studenten dit niet pikken. De staat en de financiële markten hebben er een knoeiboel van gemaakt en de gewone bevolking moet er de gevolgen van dragen. In mei '68 begon ook alles met een revolte van de studenten, daarna lagen hele landen plat door stakingen. Het is tijd dat de ogen van de mensen opengaan...

Another Jack 15 december 2010 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5164760)
Grijp de toekomst. Koppel overheid en onderwijs los!

Hoeveel inschrijvingsgeld zal er dan betaald worden: 15.000 of 20.000 euro?
Hoe zie je dat concreet?
Bedrijven die scholen sponsoren in ruil voor... ?
Onderwijs als liefdadigheid?

Zwitser 15 december 2010 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capper (Bericht 5165438)
Staat niemand stil bij het feit dat 11.000 Euro teveel is voor Jan met de pet?

Diezelfde Jan met de Pet voor wie dat niet teveel is voor een auto?

Zwitser 15 december 2010 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5165454)

Mischien inderdaad zoveel. En mogelijks zal het gegeven onderwijs die som dan ook waard zijn.
En aan de andere kant betaalt iedereen dan minder belastingen, dus niks houdt je tegen om al vast te beginnen met sparen vanaf de geboorte van je kind.

morte-vivante 15 december 2010 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5165454)
Hoe zie je dat concreet?
Onderwijs als liefdadigheid?

Genoeg mogelijkheden: studentenleningen, onderwijs als liefdadigheid, bedrijven die potentiele werknemers sponsoren. Of bedrijven die zelf instaan voor de opleiding van hun toekomstige werknemers. Met een beetje creativiteit kan hier wel iets op gevonden worden

morte-vivante 15 december 2010 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5165482)
Diezelfde Jan met de Pet voor wie dat niet teveel is voor een auto?

voor die auto wordt dat geld wel niet elk jaar op tafel gelegd

Another Jack 15 december 2010 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 5165492)
Genoeg mogelijkheden: studentenleningen, onderwijs als liefdadigheid, bedrijven die potentiele werknemers sponsoren. Of bedrijven die zelf instaan voor de opleiding van hun toekomstige werknemers. Met een beetje creativiteit kan hier wel iets op gevonden worden

Het Amerikaans model?
Nee bedankt, en ik denk dat de overgrote meederheid dat niet ziet zitten.
Onderwijs is een kerntaak van de overheid.

Rudy 15 december 2010 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door capper (Bericht 5164676)
Groot-Brittannië is het toneel van gewelddadige studentenprotesten sinds de overheid aankondigde dat ze het inschrijvingsgeld voor universiteiten bijna zal verdrievoudigen van zo'n 4.000 naar een kleine 11.000 euro per jaar.

Het is aan de jeugd om hun toekomst te grijpen. Mei '68 in gedachte...

Niet alleen de jeugd. Iemand betaalt uiteindelijk de factuur.

nihao 15 december 2010 09:15

Citaat:

Of kerken die scholen sponsoren in rui... OEPS !

morte-vivante 15 december 2010 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5165499)
Het Amerikaans model?
Nee bedankt, en ik denk dat de overgrote meederheid dat niet ziet zitten.

Het Amerikaans model is niet zo rigide als u denkt Jack. De meeste universiteiten stellen allerlei beurzen ter beschikking om kandidaten met een potentieel aan te trekken. Verder voorzien zowel de US-overheid als privé-instituten in studentenleningen.

Wat ik niet begrijp is waarom je onderwijs tot één van de kerntaken van de overheid beschouwd. Zou je dat kunnen uitleggen?

Rudy 15 december 2010 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 5165585)
Wat ik niet begrijp is waarom je onderwijs tot één van de kerntaken van de overheid beschouwd.

Wie zou het onderwijs dan wel moeten organiseren ? Of vind je onderwijs geen prioriteit ?

morte-vivante 15 december 2010 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5165622)
Wie zou het onderwijs dan wel moeten organiseren ? Of vind je onderwijs geen prioriteit ?

natuurlijk is onderwijs belangrijk. Maar ik begrijp niet waarom het essentieel is dat de overheid zou moeten instaan voor dat onderwijs, laat staan hoger onderwijs zou moeten financieren. Wat is het voordeel? Wat kan de overheid meer dan het privé-initiatief?

Rudy 15 december 2010 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 5165671)
natuurlijk is onderwijs belangrijk. Maar ik begrijp niet waarom het essentieel is dat de overheid zou moeten instaan voor dat onderwijs, laat staan hoger onderwijs zou moeten financieren. Wat is het voordeel? Wat kan de overheid meer dan het privé-initiatief?

Als het hoger onderwijs zelfbedruipend moet zijn dan denk ik dat het voor de student onbetaalbaar wordt, of toch voor een groot gedeelte van de studenten.

Ik ben de laatste om te beweren dat een staat zich in alles moet bemoeien. Maar onderwijs lijkt mij toch een domein dat voor ieder belangrijk is, en dus bijgevolg voor ieder toegankelijk moet zijn.

Wat niet belet dat er bedrijven zijn die ook onderwijs organiseren, met erkende certificaten. Uiteraard, voor wat, hoort wat, en niets voor niets.

Zwitser 15 december 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 5165493)
voor die auto wordt dat geld wel niet elk jaar op tafel gelegd

Voor een studie ook niet. Je bent per slot van rekening niet je hele leven student.

Zwitser 15 december 2010 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5165499)

Een universitair diploma is, gemeten aan de extra verdienste die het tijdens je leven kan opleveren tot een miljoen en meer euro waard. Waarom zou een dergelijke waardevol geschenk op kosten van de belastinbetaler aan een gepriviligeerde minderheid uitgedeelt moeten worden...

Rudy 15 december 2010 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5165769)
Een universitair diploma is, gemeten aan de extra verdienste die het tijdens je leven kan opleveren tot een miljoen en meer euro waard. Waarom zou een dergelijke waardevol geschenk op kosten van de belastinbetaler aan een gepriviligeerde minderheid uitgedeelt moeten worden...

Wat versta je onder gepriviligeerde minderheid ? De slimsten ?

Je kan inderdaad een lening aangaan, om de studiekosten te financieren, en later die lening terugbetalen.
Vraag is natuurlijk wat met iemand die probeert en niet slaagt. Ik vrees dat velen hun kans niet zullen wagen. En, hoewel de kansen verhogen, is een diploma niet steeds een garantie op welvaart.

morte-vivante 15 december 2010 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5165757)
Voor een studie ook niet. Je bent per slot van rekening niet je hele leven student.

Indien ik correct ben dien je elk jaar inschrijvingsgeld te betalen, terwijl je met een wagen meerdere jaren rondrijdt.
je vergelijking zou steek houden moest het dus gaan om een Mercedes M of een vergelijkbare auto. Nieuw, wel te verstaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be