Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Hilarisch : WikiLeaks-stichter wil niet dat schuiladres na borg uitlekt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=147983)

Antoon 15 december 2010 15:54

Hilarisch : WikiLeaks-stichter wil niet dat schuiladres na borg uitlekt

Met alle respect voor zijn werk, maar hier maakt Assange zich even belachelijk. Toch?

Citaat:

Hilariteit in de rechtszaal gisteren rond WikiLeaks-oprichter Julian Assange, die in Londen probeert voorlopig vrij te komen op borgtocht. Zijn advocaat vroeg om de geheimhouding van Assanges schuiladres om zijn privacy niet te schenden. "Dat druist in tegen zijn eigen filosofie", lachte de rechter schalks.

De Australische klokkenluider krijgt een koekje van eigen deeg, zo lijkt het wel. Volgens The Sun wou Assange onderduiken in de luxueuze woonst van een vriend in afwachting van de behandeling van de Zweedse vraag tot uitlevering van de WikiLeaks-baas. Zijn advocaat, Geoffrey Robinson, argumenteerde dat het openbaar maken van het schuiladres het recht van privacy schendt. Daarop barstte rechter Howard Riddel in lachen uit en zei dat het niet onthullen van het adres als een boemerang in het gezicht van de 39-jarige Assange en zijn eigen filosofie van een open gerecht zou vliegen.

Zweden in beroep, Assange in de cel
De rechter stond erop dat het adres van het optrekje - met tien slaapkamers - hardop voorgelezen werd tijdens de openbare zitting: Ellingham Hall, op 30 kilometer van Lowestoft in Suffolk. Uiteindelijk kon Assange zijn intrek er toch niet in nemen omdat Zweden in hoger beroep ging tegen zijn vrijlating op borg. Assange blijft daardoor voorlopig in de cel in Wandsworth. Morgen wordt zijn dossier opnieuw behandeld.

Steun van rijke celebs
Eerder werd al duidelijk dat minstens tien rijke celebs bereid gevonden werden om de borg van Assange van zo'n 285.000 euro te betalen. Onder hen: Bianca Jagger, Michael Moore en Ken Loach. Socialite Jemima Khan heeft al bijna 24.000 euro gestort voor de borgsom. Ook een Nobelprijswinnaar en een minister boden rechter Riddle aan te sponsoren.

"Ontsnappen = verraad"
Maar advocate Gemma Lindfield, die optreedt voor het Zweedse gerecht en de uitlevering van Julian Assange vraagt, argumenteerde dat de Assange zowel de middelen als het geld heeft om te ontsnappen. Meester Robinson counterde die mening door te stellen dat Assange zijn supporters niet zou verraden. "Het gaat hier om internationale personen met aanzien. Als hij die zou verraden door te vluchten, dan zou zijn reputatie helemaal om zeep zijn."

Rechter Riddle stond de borg toe, nadat de politie hem verzekerd had dat Ellingham Hall een gepaste locatie is voor Assange om te verblijven.

Seksueel misbruik of politieke afrekening?
Zweden verdenkt Assange van seksueel misbruik van twee vrouwen, gepleegd tijdens zijn bezoek aan Stockholm in augustus. Velen gaan er echter van uit dat het een politieke beschuldiging is, gedreven door de heisa die Assange veroorzaakte met de publicatie op WikiLeaks van de correspondentie van ambassadeurs over de hele wereld. (jv)

Steve_M 15 december 2010 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5166672)
Met alle respect voor zijn werk, maar hier maakt Assange zich even belachelijk. Toch?

Niet echt. Moet hij misschien een plannetje tekenen zodat de CIA of andere liefhebbers hem gemakkelijker kan ontvoeren? En doe nu niet alsof de CIA geen staatsburgers van soevereine landen ontvoert op hun grondgebied, want daarvan zijn meerdere gevallen gedocumenteerd.

D'ARTOIS 15 december 2010 15:58

Interessanter is om aan de weet te komen wie en wat de term "Zweden" precies inhoudt.
Ik zou graag de dagvaarding willen zien die het Britse OM in handen heeft. Staat deze ook op "Wikileaks?"
Met het lezen van de dagvaarding krijgen we wat meer duidelijkheid.

Anna List 15 december 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5166672)

laat me raden, je ziet geen verschil tussen persoonlijke privacy en openbaarheid van bestuur ???

Antoon 15 december 2010 16:39

Ter verduidelijking : ik heb veel respect voor Assange en geniet met volle teugen mee wanneer ik de informatie van Wikileaks lees. Ik denk ook dat het verhaal van Zweden 'opgezet' spel is en hoop dat Assange vrij komt. Al was het opdat Wikileaks ook het boekje zou openen over de Chinese, Noord-Koreaanse, Iraanse of Venezueliaanse diplomatie. Maar dat betwijfel ik.

Maar goed, on topic : Als je honderdduizenden pagina's 'lekt' over gesprekken tussen diplomaten en regeringsleiders, , wat niet allemaal in het openbaar hoeft te gebeuren, als je adressen van militaire installaties op het net gooit, en zelfs dreigt met het openbaar maken van namen van mensen in 'gevoelige functies', dan moet je zelf niet verwachten dat de overheid informatie over uw eigen geheim zou houden.

Ik kan best begrijpen dat er in de rechtzaal werd gelachen.

CyberpunX 15 december 2010 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5166684)
laat me raden, je ziet geen verschil tussen persoonlijke privacy en openbaarheid van bestuur ???

Persoonlijke privacy zoals de insurance torrent die hij verspreid heeft mét persoonlijke gegevens en op elk willekeurig moment kan openbaar maken?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5166679)
Niet echt. Moet hij misschien een plannetje tekenen zodat de CIA of andere liefhebbers hem gemakkelijker kan ontvoeren?

Ja tuurlijk, die hebben een officieel adres nodig om je te kunnen vinden :roll: De satelieten die ze hebben dienen enkel maar om topless stranden te bespeuren ...

Hij moet niet van zijn oren maken, het is idd hilarisch. Maar meer kan je ook niet verwachten van iemand die 'vrije' informatie verkoopt aan de hoogste bieder.

Johan Bollen 16 december 2010 04:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5166684)

die rechter blijkbaar niet. Belachelijke opmerking van die man.

Bovenbuur 16 december 2010 12:13

En ondertussen is Amerika de aanklacht rustig aan het voorbereiden. Die condoomzaak wordt straks rustig afgewikkeld, en daarna leveren de Zweden hem uit.

kameleon 16 december 2010 12:30

Assange maakt geen geheime schuiloorden met belastingsgeld. Hij heeft dan ook niets te verantwoorden. Onze leiders die wij gekozen hebben en met belastingsgeld hun woning inrichten moeten dat wel verantwoorden.

Assange heeft trouwens geen schuilplaatsen of namen van informanten vrijgeven of wat dan ook. Alleen gevaarlijke doelwitten voor aanslagen. Wat ben je met zo een lijst ? Hier stond helemaal niets nieuw in.

CyberpunX 16 december 2010 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5168630)
Assange heeft trouwens geen schuilplaatsen of namen van informanten vrijgeven of wat dan ook.

Jawel :roll: insurance.aes
Wedden we dat het gekraakt wordt? Dan liggen die gegevens ook op straat.

Citaat:

Onze leiders die wij gekozen hebben en met belastingsgeld hun woning inrichten moeten dat wel verantwoorden.

Hoezeer ik ook tegen die leiders inga, niet akkoord. Zij moeten hun verantwoorden voor hun daden, voor de manier waarop ze omgaan met hun belastingsgeld, maar bij het geld dat ze krijgen als "loon" zijn ze net zo vrij om in te richten hoe ze willen. Als je bedoelt hoe ze hun kabinet inrichten, dan heb je wel gelijk.

Bovenbuur 16 december 2010 12:56

Citaat:

Assange maakt geen geheime schuiloorden met belastingsgeld. Hij heeft dan ook niets te verantwoorden. Onze leiders die wij gekozen hebben en met belastingsgeld hun woning inrichten moeten dat wel verantwoorden.

Assange heeft trouwens geen schuilplaatsen of namen van informanten vrijgeven of wat dan ook. Alleen gevaarlijke doelwitten voor aanslagen. Wat ben je met zo een lijst ? Hier stond helemaal niets nieuw in.

Behalve dan een aantal doelwitten die niemand als doelwit zag, behalve de Amerikaanse overheid. Dat zijn de leuke inkijkjes.

Bovenbuur 16 december 2010 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 5168716)
Behalve dan een aantal doelwitten die niemand als doelwit zag, behalve de Amerikaanse overheid. Dat zijn de leuke inkijkjes.

En dus tevens geen zinnige doelwitten, voor de duidelijkheid.

kameleon 16 december 2010 13:42

Dankzij Wikileaks weten we dat diplomaten het ook niet zo nauw nemen met medische geheimen. Waarom wikileaks dan wel met hun geheimen ?

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4889710854.htm

forzaflandria 17 december 2010 15:27

Ondertussen zit Assange in een mooi kasteel van een 'vriend' in Suffolk. Het kon slechter.

Asshen Sukar 17 december 2010 20:54

Mss gewoon om de pers buiten te houden ?

Steve_M 17 december 2010 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5168669)
Jawel :roll: insurance.aes
Wedden we dat het gekraakt wordt? Dan liggen die gegevens ook op straat.

Wel knap van je, dat jij al weet wat er in dat bewuste bestand staat. Je overschatting van de CIA is ook wel schattig. Het is wellicht dankzij hun fantastische SIGINT (met dank aan de NSA) dat ze geregeld onschuldigen oppakken omdat ze dezelfde naam hebben (of toch ongeveer) als verdachte terroristen. Een 256-bits versleuteling is trouwens niet te kraken.

AdrianHealey 18 december 2010 03:13

"Now, amusingly, while one part of the US media openly calls for Assange's assassination, another part of it attacks him for having been in hiding" (Gene Callahan)

Lijkt me correct.

Johan Bollen 18 december 2010 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5172299)
"Now, amusingly, while one part of the US media openly calls for Assange's assassination, another part of it attacks him for having been in hiding" (Gene Callahan)

Lijkt me correct.

To the point.

CyberpunX 18 december 2010 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5171762)
Wel knap van je, dat jij al weet wat er in dat bewuste bestand staat.

Hangt natuurlijk af of assange eerlijk is. Kan ook een virus zijn.
http://cryptome.org/0002/wl-diary-mirror.htm

Als CIA/NSA het kraakt zullen we het nooit weten, waar ik mijn geld op zet is die ene slimme hacker (groep). Dit is een uitdaging, geen vervolging, geen inbraak en als je erin slaagt mag je verdomd zeker zijn van een vetbetaalde job bij de overheid van je keuze. En een internetstatus om U tegen te zeggen.

manta 18 december 2010 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5172638)
Hangt natuurlijk af of assange eerlijk is. Kan ook een virus zijn.
http://cryptome.org/0002/wl-diary-mirror.htm

Als CIA/NSA het kraakt zullen we het nooit weten, waar ik mijn geld op zet is die ene slimme hacker (groep). Dit is een uitdaging, geen vervolging, geen inbraak en als je erin slaagt mag je verdomd zeker zijn van een vetbetaalde job bij de overheid van je keuze. En een internetstatus om U tegen te zeggen.

En wat met de info die er op kan staan ? Moeten al die mensen dan ook maar onderduiken ???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be