Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   40.000 arme zelfstandigen??! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148044)

drosophila 16 december 2010 16:43

40.000 arme zelfstandigen??!

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...-armoede.dhtml

We weten allemaal dat een zelfstandige niet graag al zijn inkomsten aangeeft... m.a.w. wat is de waarde van een onderzoek dat zich baseert op
Citaat:

de netto-inkomens van zelfstandigen in hoofdberoep voor de periode 1998-2006
En hoe kan je dit nog ernstig nemen:
Citaat:

De kans om onder de armoedegrens te vallen, ligt voor zelfstandigen viermaal hoger dan voor werknemers
als je weet dat beide groepen niet vergelijkbaar zijn omdat je van een werknemer tot de laatste centiem weet wat hij bruto verdient, dit in scherpe tegenstelling met de zelfstandige?

Eigenzinnig 16 december 2010 16:47

Citaat:

40.000 Belgische zelfstandigen (15 pct van het totale aantal) leven structureel in armoede. Dat blijkt uit een studie die in opdracht van Unizo werd uitgevoerd door prof. Johan Lambrecht van het Studiecentrum voor Ondernemerschap van HUB (Hogeschool Universiteit Brussel).
Zegt genoeg..

Toch niet vergeten dat de 'steenrijke' zelfstandige veelal een mythe is..in veel bedrijfssectoren is het toch trappelen om boven te blijven..

pegasus6869 16 december 2010 16:57

Tja, tussen werknemers zijn er ook verschillen kwa inkomen,en tussen de zelfstandigen is dit ook zo.Maar als ik hier in mijn dorpje eens rondzie naar bepaalde zelfstandigen zoals bakkers,slagers....enz enz.....Hmmm!!! ...ze doen het zeker niet slecht.....grote moderne winkels,eigendommen,luxe wagens, en ga zo maar door.En ja, wat is de waarde van zo een onderzoek hé.0,0 zeker.

Eigenzinnig 16 december 2010 17:05

Bakkers en slagers met een (lokaal) monopolie kunnen nog bakken geld verdienen..een hoop andere zelfstandige sectoren lukt dat al minder...landbouw,horeca,dienstensectoren enz..

CyberpunX 16 december 2010 17:10

veel mensen werken bij bedrijven onder zelfstandig statuut. meer dan behoorlijke inkomsten, en een van de eerste dingen die men je leert is hoe je zo weinig mogelijk aangeeft en terugtrekt. De houding van veel zelfstandigen is trouwens negatief, ze doen niet graag al teveel voor hun klant buiten afrekenen. En de fraude is enorm. Dus helaas geen medelijden.

Rudy 16 december 2010 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 5169368)

We weten allemaal dat een zelfstandige niet graag al zijn inkomsten aangeeft... m.a.w. wat is de waarde van een onderzoek dat zich baseert op

En hoe kan je dit nog ernstig nemen: als je weet dat beide groepen niet vergelijkbaar zijn omdat je van een werknemer tot de laatste centiem weet wat hij bruto verdient, dit in scherpe tegenstelling met de zelfstandige?

Ondernemend zijn heeft niet direct met rijkdom te maken. Iemand kan best opteren voor ondernemen en zelfstandigheid opteren zonder echt rijk te willen worden.

Belastingaangiftes vormen het probleem van de belastinginner. Niet van de belastingaangever.

Als een overheid niet weet wat haar onderdanen verdienen, dan is die overheid de enige sukkel.

Eigenzinnig 16 december 2010 18:49

Citaat:

We weten allemaal dat een zelfstandige niet graag al zijn inkomsten aangeeft..?

krijg ik nu een tegoedbon voor één supercliché over allochtonen ? :-D

Klarekijk 16 december 2010 19:03

Ik ben zelf al 30 jaar zelfstandig , nr 1 als ik alle uren reken die ik gewerkt heb , en dat aan 38 u / per week , dan mocht al 5 jaar in pensioen zijn .
Alle uren die me s'avonds kopzorgen bezorgde niet meegerekend .
En van dat zwart , wel er zijn heel veel sectoren die nagenoeg niets meer zwart kunnen doen , dus vergeet die verwijtende uthopie ook maar .
Wanneer alle zelfstandigen mogen kapot zijn , dan kunnen we het sociaal leven in België ook vergeten . Want als ik de mentaliteit zie , en het ondernemingsgeest van de nieuwe stanlymes generatie , dan is het trietig gestelt en gaat hier alle talent verloren .

Ik verduidelijk . als alle kleine zelfstandigen verdwijnen dan gaan we eten in de Mac donalds en winkelen in de Ikea - Mediamarket , enz de enige ervaring die daar heerst is een bestelbon opmaken in de PC en en een kartonnen doos open snijden met een Stanlymes . voor een loontje dat conform de job is . Dus LAAG

en dan maar zuur lijken naar wie wel iets presteerd . DOMME JALOESIE

Nu weet U meteen waarom onze arbeidsmarkt en sociaal leven aan talent en ervaring verliest .

duveltje382 16 december 2010 19:05

Mijn moeder+ was een zelfstandige arme :?

Xenophon 16 december 2010 19:13

Arme zelfstandigen.

Bierke 16 december 2010 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 (Bericht 5169435)
Tja, tussen werknemers zijn er ook verschillen kwa inkomen,en tussen de zelfstandigen is dit ook zo.Maar als ik hier in mijn dorpje eens rondzie naar bepaalde zelfstandigen zoals bakkers,slagers....enz enz.....Hmmm!!! ...ze doen het zeker niet slecht.....grote moderne winkels,eigendommen,luxe wagens, en ga zo maar door.En ja, wat is de waarde van zo een onderzoek hé.0,0 zeker.

Beetje kort door de bocht hé, ga jij graag in en onaantrekkelijke zaak binnen? Het is dus logisch dat zelfstandigen investeren in hun etablissement. En dat bakkers bvb niet slecht boeren is logisch er zijn er bijna geen over na de Vlarem wetgeving, dus degene die nog bestaan hebben veel werk. Staat u ook op om 3 uur s'nachts om te beginnen werken? Die luxe wagens zijn bedrijfswagens, mensen moeten zien dat het goed gaat om vertrouwen te scheppen in een winkelier bvb. "succes trekt succes aan" Ik denk eerder dat de druk op zelfstandigen groter en groter zal worden tot ze niet meer kunnen en hun boel failliet moeten laten draaien, met een nodige schuldenberg erbij. En wie zal dan de goedlachse leefloner onderhouden .. niet bestaand geld m.a.w. de spaarboek van uw achterkleinkinderen?

Rudy 16 december 2010 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5169797)
Arme zelfstandigen.

Die bestaan. Veel zelfs. Niet iedereen wil levenslang het gevoel hebben onderdaan te zijn. Zelfs al word je daar niet rijker van. Moreel wel beter.

Rudy 16 december 2010 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 5169783)
Mijn moeder+ was een zelfstandige arme :?

Hoe deed ze dat ? Een balans waar de vraag groter was dan het aanbod ?

Eigenzinnig 16 december 2010 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5169880)
Hoe deed ze dat ? Een balans waar de vraag groter was dan het aanbod ?

de '+' is een rip-teken vermoed ik..:?

Pericles 16 december 2010 19:50

Citaat:

En hoe kan je dit nog ernstig nemen: als je weet dat beide groepen niet vergelijkbaar zijn omdat je van een werknemer tot de laatste centiem weet wat hij bruto verdient, dit in scherpe tegenstelling met de zelfstandige?

U lalt maar wat uit uw nek.
Ik ben ook zelfstandige , en mijn bruto ontvangsten zijn bij de fiscus tot op de eurocent gekend.

Xenophon 16 december 2010 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5169876)
Die bestaan. Veel zelfs. Niet iedereen wil levenslang het gevoel hebben onderdaan te zijn. Zelfs al word je daar niet rijker van. Moreel wel beter.

Arme zelfstandigen, dat zijn dan mensen die op het einde van de maand niet toekomen en zich voeding/medicijnen en dergelijke moeten ontzeggen?

We hebben het toch niet over de zelfstandigen die maar twee maal per jaar naar Thailand op vakantie kunnen gaan?

CyberpunX 16 december 2010 19:52

Dus moeten de zelfstandigen meer actie voeren samen met de werknemers. Want als werknemers minder verdienen dan zelfstandigen ook.

Rudy 16 december 2010 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5169893)
de '+' is een rip-teken vermoed ik..:?

ok. Mijn verontschuldigingen. Je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk. Een woord zoals "wijlen" vind ik toch meer gepast dan een pluske (+). Toch voor wie respect heeft voor z'n moeder.

Rudy 16 december 2010 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5169897)
Arme zelfstandigen, dat zijn dan mensen die op het einde van de maand niet toekomen en zich voeding/medicijnen en dergelijke moeten ontzeggen?

Dat zijn in ieder geval de slimsten. Die verzilveren inkomsten in investering, en maken bijgevolg geen winst, hebben dus bijgevolg recht op alle tegemoetkomingen, zoals een studietoelage voor de kindjes, ook al zit alle vermogen in de kast van een villa, een BMW, en een huisje ergens in de provence.
Ja, er is iets mis. Theoretisch arm zijn en een luxeleven leiden. Het kan.

Bierke 17 december 2010 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5169964)
Dat zijn in ieder geval de slimsten. Die verzilveren inkomsten in investering, en maken bijgevolg geen winst, hebben dus bijgevolg recht op alle tegemoetkomingen, zoals een studietoelage voor de kindjes, ook al zit alle vermogen in de kast van een villa, een BMW, en een huisje ergens in de provence.
Ja, er is iets mis. Theoretisch arm zijn en een luxeleven leiden. Het kan.

Het is een gevolg/bijwerking van de economische luchtbel

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be