![]() |
Alternatief voor aanschuiven met de auto bij sneeuwweer.
U kent het wel, zodra het wat sneeuwt is het met de auto overal aanschuiven. Alle gewestwegen zitten potdicht en het gaat van geen meter vooruit. Nu vermist meer dat de helft van alle werknemers op minder dan 10 km van het werk woont en dat een perfect fietsbare afstand is, kan je ook met de mountainbike erdoor gaan. Vergeet het openbaar vervoer waarbij je eerste naar een halte moet gaan en vervolgens ook nog eens wachten – gewoon vertrekken wanneer je wil, zonder wachttijden.
Uit eigen ervaring weet ik dat je met de mountainbike perfect door de sneeuw kan rijden. Vooral als het pas gesneeuwd heeft of het is aan het sneeuwen, dan heb je echt goede grip en kan je perfect door de sneeuw rijden – zelfs al licht er een dik pak. Het is nog leuk ook. Wanneer het dooit en vervolgens terug opvriest, is het wel oppassen geblazen omdat sporen en dergelijke opvriezen en je fiets kunnen deviëren wanneer je erover rijdt. Je moet natuurlijk wel een veilige route hebben zoals een van de weg afgescheiden fietspad zodat, wanneer je zou vallen, je niet onder een auto terecht komt. Wat heb je allemaal nodig als het erg koud is ( vb NO wind en negatieve temperaturen ); Een mountainbike (heeft ook laag zwaartepunt ) met banden met grof profiel. Aangepaste kledij – best met hoog ademend vermogen zoals een Goretex jas. Is water- en winddicht zodat je geen last hebt van de koude. Gortex broeken bestaan ook en beide kunnen gebruikt worden als regenpak. Fietsbril zodat je geen vuiligheid in je ogen krijgt en ook geen last hebt van de koude. Een muts, bij extreme koude kan dat een bivakmuts zijn zodat je gezicht bedekt is en je geen last hebt van de koude. Handschoenen. Fietshelm. Voila, daarna is het rijden maar. Milieuvriendelijk, nergens aanschuiven en avontuurlijk! |
mtb heb ik al , nu nog deftige binnenbanden vinden
|
Fietsen naar het werk is voor mij geen optie. Gelukkig. In dit weer zit ik toch liever in de auto. Ik sta nog liever 4u of langer in de file..
|
Klopt idd met een moutainbike prima door de sneeuw.
Ik heb een city-bike en gaat ook super. |
Ik heb deze morgen 3 fietsers gezien..alhoewel ik zelf een wielertoerist ben zou men deze personen een proces-verbaal moeten maken wegens gevaarlijk gedrag..
Echt..fietsen doe je niet meer vandaag..dat is miserie zoeken.. |
Citaat:
De Vlaming van de 21ste eeuw is echt een watje. Als het wat sneeuwt of regent kruipen ze en masse in hun blikken dozen. Ik vraag me af hoe die ooit het post-personenwagentijdperk gaan overleven. |
Citaat:
Ik ben trouwens gisterenmorgen zelf ook een tour gaan doen met de mtb maar dat was niet te vergelijken met deze morgen.. |
Wegens gebrek een goede fietspaden is het hier levensgevaarlijk nu een fiets te gebruiken.
|
Citaat:
Ja s'morgens vertrekken met de fiets. Fiets laten staan bij de tramhalte. En s'avonds te voet terug ...fiets gepikt. |
Citaat:
Nogmaals, met een mountainbike kan je er perfect doorrijden. Fietspaden met een dikke laag sneeuw op gaat perfect. Enkel ijs, ijzel en verijsde sporen van auto’s zijn oppassen geblazen. De sneeuw geeft grip, het komt er dus op aan die sneeuw wat op te zoeken. Zoals iemand aangaf moet je enkel er traag rijden wanneer je een bocht moet nemen, langzaam remmen wanneer je moet vertragen en alle hindernissen loodrecht nemen ( drempels, greppels enz ). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
fietspaden dienen ijsvrij gemaakt te worden door de stad of gemeente wanneer er geen bewoning is .
|
Ik gebruik een gewone fiets en ik geraak ook overal.
|
Citaat:
Trouwens wie zou er reageren als er iemand aan een fietsslot bezig is. Zoiets openen ...een halve minuut....uitstappen en opladen inbegrepen hé.. Van de politie hebben ze deze winters dagen geen last ...komen dan zeker niet buiten....laat staan uitstappen uit hun auto. En dan in Mortsel met Groene Mie ...die gaat de werkgelegenheid niet afnemen van die "werkende mensen". :evil: |
Vandaag was het wel gevaarlijk rijden op sommige plaatsen door een laagje smeltwater op het ijs, wat het spekglad maakt. Verwacht morgen nog van dat.
|
Citaat:
|
Citaat:
http://home.mindspring.com/~kb7mxu/ |
Citaat:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=13690 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be