Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Het lijkt zelfs in het leger te stinken ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148237)

De schoofzak 20 december 2010 23:06

Het lijkt zelfs in het leger te stinken ...

De grote baas van het leger vindt het nodig om zijn soldaten op te roepen om zich neutraal te houden in communautaire kwesties.

Ik denk zo, zelfs met dat incident van één grote piet die naast een promotie pakt, dat er geen rook is zonder vuur.

Als de grote generaal het nodig vindt om precies daarvoor op te roepen ... dan zegt dat toch iets.

Daarnaast is het eigenlijk middeleeuws: de baas op het werk gaat zich eens uitlaten over wat je op politiek vlak mag denken of zeggen ...

Volgens mij 'is er iets aan het rotten'. Kom nog maar eens af met te zeggen dat de 'gewone mensen' niet bezig zijn met de taalkwesties. Zelfs in het allerlaatste bastion van het Belgicisme is het aan het doordringen.
Met dank natuurlijk aan die Franstalige grote pief in Florennes.

Zouden de onderhandelaars dit ten volle beseffen, of enkel maar onderhuids en onbewust aanvoelen ?

link: http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20101220_132

titel: Legerbaas Delcour pleit in Afghanistan voor 'communautaire vrede'

fonne 20 december 2010 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5177593)
De grote baas van het leger vindt het nodig om zijn soldaten op te roepen om zich neutraal te houden in communautaire kwesties.

Ik denk zo, zelfs met dat incident van één grote piet die naast een promotie pakt, dat er geen rook is zonder vuur.

Als de grote generaal het nodig vindt om precies daarvoor op te roepen ... dan zegt dat toch iets.

Daarnaast is het eigenlijk middeleeuws: de baas op het werk gaat zich eens uitlaten over wat je op politiek vlak mag denken of zeggen ...

Volgens mij 'is er iets aan het rotten'. Kom nog maar eens af met te zeggen dat de 'gewone mensen' niet bezig zijn met de taalkwesties. Zelfs in het allerlaatste bastion van het Belgicisme is het aan het doordringen.

Zouden de onderhandelaars dit ten volle beseffen, of enkel maar onderhuids en onbewust aanvoelen ?

Binnenkort krijgt "friendly fire" een heel andere betekenis:-)

Pericles 21 december 2010 10:02

Citaat:

Oef , is het dat maar.
Ik dacht in eerste instatie aan fecale incontinentie. :-D

Txiki 21 december 2010 10:03

:cheer: Frontpartij :cheer:

Anna List 21 december 2010 10:18

toch even verduidelijken

er is nu met steun van SP-A en Groen! een commissie opgericht om de taalevenwichten in het hogere kader binnen het leger te bekijken (niet in het lagere kader!)

een tegenmotie van N-VA en CD&V om dan maar meteen alle taalevenwichten in de gehele ambtenarij te bekijken werd met steun van SP-a en Groen! verworpen

Anna List 21 december 2010 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5177939)
:cheer: Frontpartij :cheer:

vechten er al Vlamingen mee met de Taliban ? :-P

giserke 21 december 2010 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5177615)
Binnenkort krijgt "friendly fire" een heel andere betekenis:-)

We gaan onze binnenlandse burgeroorlog uitvechten in Afganistan.

We doen tegenwoordig alles op uitbesteding.
Gevangenisen in Nederland, treinen huren in het buitenland.

Wel laten we straks onze communautaire burgeroorlog uitvechten in Afganistan.
Scheelt een hoop schadegevallen hier in Vlaanderen. :-)

abou Anis 21 december 2010 13:23

De 5de colonne is overal actief.

giserke 21 december 2010 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5178442)
De 5de colonne is overal actief.

Is dat die van de geitenneukers?

abou Anis 21 december 2010 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5178470)
Is dat die van de geitenneukers?

Altijd goed om te zien wat het echte niveau van de Vlaamse volkscultuur is.

Anna List 21 december 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5178477)
Altijd goed om te zien wat het echte niveau van de Vlaamse volkscultuur is.

altijd goed om weten wie echt niet om een veralgemening verlegen zit.

abou Anis 21 december 2010 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5178486)
altijd goed om weten wie echt niet om een veralgemening verlegen zit.

Het blijkt weer een verrijkende dag op het forum te zijn!

Anna List 21 december 2010 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5178488)
Het blijkt weer een verrijkende dag op het forum te zijn!

lol! goeie repliek ;-)

vrijevlaming 21 december 2010 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5177972)
toch even verduidelijken

er is nu met steun van SP-A en Groen! een commissie opgericht om de taalevenwichten in het hogere kader binnen het leger te bekijken (niet in het lagere kader!)

een tegenmotie van N-VA en CD&V om dan maar meteen alle taalevenwichten in de gehele ambtenarij te bekijken werd met steun van SP-a en Groen! verworpen

dat is toch geen verrassing zeker?
Troost u, ooit komt de dag dat wij eens van repressie mogen spelen *grijns*

kelt 21 december 2010 18:35

Dat akkefietje met die Kolonel daar in Florennes is waarschijnlijk hard aangekomen,dit was geen gratuit incidentje!!!.....Als reeds bij de hoge officieren iemand (die echt wel beter moet weten) voor stokebrand speelt,welke effecten kan dat eventueel wel niet hebben bij de lagere rangen.Het gaat om de geloofwaardigheid van de organisatie,een organisatie bovendien waarvan constant vele honderden leden zich in een tamelijk gevaarlijk gebied bevinden,om het dan nog maar niet te hebben over het uitbaten van fregatten ,of voor mijn part zelfs een zeesleper, met een "gemengde" bemanning!

De generaal heeft gelijk om een oproep te doen dat de strijdkrachten de neuzen in dezelfde richting houden;ABL heeft echt wel genoeg te doen elders..(laat aan de politiek wat des politiek is,ABL gedraagt zich zeer afstandelijk,en zo hoort het!

solidarnosc 21 december 2010 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5179095)
Dat akkefietje met die Kolonel daar in Florennes is waarschijnlijk hard aangekomen,dit was geen gratuit incidentje!!!.....Als reeds bij de hoge officieren iemand (die echt wel beter moet weten) voor stokebrand speelt,welke effecten kan dat eventueel wel niet hebben bij de lagere rangen.Het gaat om de geloofwaardigheid van de organisatie,een organisatie bovendien waarvan constant vele honderden leden zich in een tamelijk gevaarlijk gebied bevinden,om het dan nog maar niet te hebben over het uitbaten van fregatten ,of voor mijn part zelfs een zeesleper, met een "gemengde" bemanning!

De generaal heeft gelijk om een oproep te doen dat de strijdkrachten de neuzen in dezelfde richting houden;ABL heeft echt wel genoeg te doen elders..(laat aan de politiek wat des politiek is,ABL gedraagt zich zeer afstandelijk,en zo hoort het!

De (paar) contacten die ik heb binnen defensie zeggen me dat het communautaire absoluut niet speelt aan de basis maar dat er aan de top af en toe spanningen zijn over de verdeling van de schaarser wordende banen die van tijd tot tijd communautair worden vertaald. Voor de rest zijn militairen even passief als de rest van de bevolking.

poekieJ 21 december 2010 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5179114)
De (paar) contacten die ik heb binnen defensie zeggen me dat het communautaire absoluut niet speelt aan de basis maar dat er aan de top af en toe spanningen zijn over de verdeling van de schaarser wordende banen die van tijd tot tijd communautair worden vertaald. Voor de rest zijn militairen even passief als de rest van de bevolking.

Dus... tijd voor uitbreiding van het leger?

giserke 21 december 2010 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5179114)

Natuurlijk niet. Wie zit er in de lagere regionen? Niet de slimsten.

Anna List 21 december 2010 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5178778)
dat is toch geen verrassing zeker?
Troost u, ooit komt de dag dat wij eens van repressie mogen spelen *grijns*

ieder zijn Belgo-Collabo ! :twisted:

MORPHEUS 21 december 2010 21:31

Citaat:

Hmmm

Dat “ allerlaatste bastion van het Belgicisme” was aanvankelijk een Franstalig bastion.

Het is in de loopgraven van de Ijzer tijdens WO I dat “er iets aan het rotten” was.
Ga maar eens kijken naar de pamfletten in het “Flanders field” museum van Ieper. Hoe pamfletten opriepen om de Vlaamse taal te erkennen in het leger.

Na WO I zijn er vele soldaten uit de loopgraven gekropen met een Vlaamse leeuwen vlag ipv van de tricolor.

Nu, anno 2010, maakt een grote pief in Florennes de opmerking over te weinig Franstalige vertegenwoordiging bij de elite. ( Lees : te weinig doorstroom naar dat niveau omdat de kennis van de twee landstalen te weinig is).

Mijn inziens is deze grote pief niet zo Belgisch gezind, maar Franstalig gezind.
Wel weet hij het handig in te pakken vanuit een slachtoffer rol en L’union fait la force.

Dat is nu al jaaaaaaren bezig. Franstaligen zijn enooooorm voor België. Tot dat “dat België” van hun een inspanning vraagt om Nederlands te leren.

Kijk naar BHV , veroorzaakt door “Belgen” die in Vlaanderen komen wonen en na 20jaar nog steeds weigeren om Nederlands te leren.

Trouwens, een officier moet duidelijk zijn in zijn bevelen.
Trouwens, zo Belgisch zijn de soldaten niet meer. Geloof me , er lopen wel wat Vlaams Blokkers rond bij de para’s. En de Walen vernoemen ze onder de naam “Chinezen”. Ze kunnen zo lekker roddelen en lachen zonder dat de Walen weten dat het over hun gaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be