![]() |
Wie mag zich Vlaming noemen?
Verschillende mensen hier, vanuit verschillende politieke strekkingen, vinden dat niet iedereen zich Vlaming mag noemen.
Zo zijn er die vinden dat iedereen die niet voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn, zich geen Vlaming mag noemen. Anderen dan weer vinden dat pakweg moslims zich geen Vlaming mogen noemen. Nog anderen vinden dat Franstaligen nooit Vlaming mogen genoemd worden. Voor mij is het simpel: iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Vlaams Gewest woont, is een Vlaming, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft. Wat is jullie mening? |
Citaat:
Daarnaast heb ik er geen moeite mee dat deze mensen wanneer die uit Vlaanderen en Brussel wegtrekken en zich elders vestigen zich ook Vlaming noemen en/of voelen. |
EN
Wie mag zich Waal noemen ? iedereen met de Belgische nationaliteit die in het Waalse Gewest woont, is een Waal, welke taal hij ook spreekt, welk geloof of politieke overtuiging hij ook heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wat heeft het verleden met het nu te maken? en wat doe je met uitgeweken Limburgers die in West-Vlaanderen wonen? of omgekeerd? |
Citaat:
|
Citaat:
En u moet nu niet denken dat ik van slecht wil ben, of dat ik probeer u een hak te zetten, maar de enige term die mij te binnen schiet en die ook historisch te verantwoorden is en die toepasbaar is op alle Vlamingen, is de term 'Belg'. En dit omdat die term slaat op alle inwoners van de Zuidelijke Nederlanden, Nederlandssprekenden incluis. En dit al gedurende een lange tijd. Alle Nederlandssprekenden uit de Zuiderlijke Nederlanden zijn Belgen, maar niet alle Belgen zijn Nederlandsprekend natuurlijk. Dus de uiteindelijke benaming voor de Nederlandsprekende Belg zou kunnen worden -en dit in plaats van de term 'Vlaming'- zou de term 'Nederbelg' zijn. Nu is die term van toepassing op Nederlanders die hier wonen, maar dat is zeer ten onrechte. En wie mag die Nederbelg dan zijn. Iedereen die de taal machtig is en zich houdt aan onze wetten gebruiken en gewoonten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mss moet jij een partij oprichten tegen de term "Vlaams"? |
Citaat:
Ben Eens Limburger Geworden ;-) |
@vlijmscherp:
Ik heb het gevoel dat deze draad weer totaal aan het ontsporen is in een semantische discussie en daardoor zijn doel totaal aan het voorbijschieten is. Wellicht had je dit beter in 'Immigratie en Integratie' gepost? |
Citaat:
Maar goed, als u bedoelt, wie mag zich in de huidige politieke context 'Vlaming' -of Nederbelg- noemen, dan herhaal ik dus: hij die onze taal spreekt, onze gewoonten en gebruiken kent en respecteert en die al een geruime tijd hier woont. Het begrip 'geruime tijd' kan door wet worden vastgelegd. |
Ik zou denken dat éénpaspoortachtigen die de Vlaamse cultuur eigen zijn zich Vlaming mogen en kunnen noemen.
Een dubbelpaspoortachtige die naast zijn Marokkaanse eigen-zijn ook nog een belgisch vodje heeft zal zich nooit Vlaming kunnen noemen. |
Citaat:
|
Citaat:
Allemaal Nederlanders. 8-) |
Citaat:
|
De oplossing voor iedereen !
Drie deelstaten: Vlaanderen, Wallonië en Duitse Kantons.
Elke inwoner van de Verenigde Deelstaten heeft zijn Rechten en Verplichtingen ! Drie taalgemeenschappen: Nederlands, Frans, Duits. Geen faciliteiten meer voor onwilligen: eenieder die verhuist naar een deelstaat maakt er integraal deel van uit ! Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, België en Europa ! Brusselaars moeten kiezen voor NL of FR. Brussel, als hoofdstad, krijgt subsidies van de deelstaten en is zeker geen gewestje ! Indien men dat niet wil kan men verhuizen naar het buitenland ! |
Citaat:
Noem het toch gewoon Zuidelijke Nederlanden. 8-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be