Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kerstvandaal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148288)

Wisord 22 december 2010 08:05

Kerstvandaal

Citaat:

Pastoor verwijdert kerstversiering
21-12-2010 10:43

BRUSSEL (ANP) – De pastoor van de Oost-Vlaamse dorpen Hofstade en Gijzegem heeft de kerstversiering van zijn kerken verwijderd. Hij kon zich niet vinden in de boodschap „prettige feesten”. Volgens de geestelijke hoort op een kerk „zalig kerstfeest” te staan. Dat heeft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws dinsdag gemeld.

De gemeente Aalst had de versiering op de dorpskerken laten hangen. Pastoor Toon Clarijs was ontsteld. „Aan onze kerk, ons katholiek clublokaal , „prettige feesten” hangen, is een blunder”, zegt hij. Volgens Clarijs is een kerk namelijk geen neutraal gebouw. Hij verwijderde de boodschap eigenhandig.

Het stadsbestuur van Aalst reageerde verbolgen. „Op ons moet de pastoor niet meer rekenen, als hij zijn kerken wil versieren”, aldus een woordvoerder.

Met karnaval hangen we de kerk vol met ....

hurricane 22 december 2010 08:36

Die mens heeft overschot van gelijk.

bgf324 22 december 2010 08:40

De gemeenteraad heeft overschot van gelijk. Precies of de kerk is privé-eigendom van die kerel.

hurricane 22 december 2010 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5179690)
De gemeenteraad heeft overschot van gelijk. Precies of de kerk is privé-eigendom van die kerel.

Privé eigendom van de Gemeente dan ?

circe 22 december 2010 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5179691)
Privé eigendom van de Gemeente dan ?

Kerken behoren toch aan de staat? Daarom wordt de pastoor betaald elke maand met onze belastingscentjes.

Maar ik vind ook wel dat hij het recht heeft om "z�*�*�*lig kerstmis" te hangen in zijn kerk en niet "prettige feestdagen". Sinds de invoering van het IWMK ( "iek wiel main koeltoer") vind ik dan ook dat hij wat harder mag gaan roepen.

Erwinvds 22 december 2010 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5179699)
Kerken behoren toch aan de staat? Daarom wordt de pastoor betaald elke maand met onze belastingscentjes.

Maar ik vind ook wel dat hij het recht heeft om "z�*�*�*lig kerstmis" te hangen in zijn kerk en niet "prettige feestdagen". Sinds de invoering van het IWMK ( "iek wiel main koeltoer") vind ik dan ook dat hij wat harder mag gaan roepen.

Het gaat om twee kerken. Eén is eigendom van de kerkfabriek, daar heeft hij de versiering verwijdert, één is eigendom van de gemeente, daar heeft hij de versiering uit het stopcontact getrokken.
Overigens, hoewel ik niet zo'n fan van kerken/moskeeën/synagogen/tempels allerhande ben, geef ik die mens gelijk. Hij is niet tegen de versiering, enkel tegen de manier waarop het gebracht wordt. Vanuit zijn standpunt gezien kon hij niet anders.

Wisord 22 december 2010 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 5179722)
Het gaat om twee kerken. Eén is eigendom van de kerkfabriek, daar heeft hij de versiering verwijdert, één is eigendom van de gemeente, daar heeft hij de versiering uit het stopcontact getrokken.
Overigens, hoewel ik niet zo'n fan van kerken/moskeeën/synagogen/tempels allerhande ben, geef ik die mens gelijk. Hij is niet tegen de versiering, enkel tegen de manier waarop het gebracht wordt. Vanuit zijn standpunt gezien kon hij niet anders.

Hij moet met zijn poten van die versiering afblijven wij moeten dat ook ... iedereen gelijk voor de wet , toch ? Maw een gepaste straf , op zijn minst moet die gejurkte zot de versiering terughangen .

Erwinvds 22 december 2010 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5179726)
Hij moet met zijn poten van die versiering afblijven wij moeten dat ook ... iedereen gelijk voor de wet , toch ? Maw een gepaste straf , op zijn minst moet die gejurkte zot de versiering terughangen .

Jij mag toch ook voor je mening uitkomen en die etaleren?
Of is dat wat anders?
Als een Iman een kerstboom op de grond van een moskee verwijdert, mag dat?

Wisord 22 december 2010 09:19

Citaat:

Spijtig genoeg moeten wij voor gekken en pedo's in de kerk betalen ja ...
Citaat:

Die heeft evenveel rechten en plichten als wij ... en moet zeker niet te hard roepen met al hun vuiligheid en hun bodemloos doofpotje .

Erwinvds 22 december 2010 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5179731)
Spijtig genoeg moeten wij voor gekken en pedo's in de kerk betalen ja ...

Die heeft evenveel rechten en plichten als wij ... en moet zeker niet te hard roepen met al hun vuiligheid en hun bodemloos doofpotje .

Vindt je in elke dergelijke machtsinstelling.
Niet dat dat wil zeggen dat het gedekt moet blijven.

Erwinvds 22 december 2010 09:23

En voor de rest, whatever.

Wisord 22 december 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 5179730)
Jij mag toch ook voor je mening uitkomen en die al etaleren?
Of is dat wat anders?
Als een Iman een kerstboom op de grond van een moskee verwijdert, mag dat?

Ik breek dan ook geen kerstversiering af ? Alsook weet ik van geen kerstboomvernielers ..., al zou dat mij niet verwonderen . Blijkbaar zijn die reliegekken gelijke geesten .

manta 22 december 2010 09:59

't Gaat 'em niet om kerstversiering , 't gaat 'em over de aangepaste pocoversiering die het "kerst" bijkbaar zo weinig mogelijk wenst te gebruiken ...
Kunnen die klootzakken van de gemeente niet gewoon kerst houden zoals het is ipv alles naar het neutrale te trekken ...

Wisord 22 december 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5179779)
't Gaat 'em niet om kerstversiering , 't gaat 'em over de aangepaste pocoversiering die het "kerst" bijkbaar zo weinig mogelijk wenst te gebruiken ...
Kunnen die klootzakken van de gemeente niet gewoon kerst houden zoals het is ipv alles naar het neutrale te trekken ...

Je ziet spoken denk ik , waarom ? Korter en bondiger kan je zowel prettige kerst en nieuwjaar niet schrijven denk ik . Neutraal mag niet voor de RKK het moet weer provoceren en enkel voor hun zijn .

manta 22 december 2010 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5179799)
Je ziet spoken denk ik , waarom ? Korter en bondiger kan je zowel prettige kerst en nieuwjaar niet schrijven denk ik . Neutraal mag niet voor de RKK het moet weer provoceren en enkel voor hun zijn .

Is het "provoceren" om zalig Kerstfeest op een kerk te zetten ???

CLAESSENS Joris 22 december 2010 10:13

BRUSSEL (ANP) – De pastoor van de Oost-Vlaamse dorpen Hofstade en Gijzegem heeft de kerstversiering van zijn kerken verwijderd. Hij kon zich niet vinden in de boodschap „prettige feesten”. Volgens de geestelijke hoort op een kerk „zalig kerstfeest” te staan. Dat heeft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws dinsdag gemeld.

De gemeente Aalst had de versiering op de dorpskerken laten hangen. Pastoor Toon Clarijs was ontsteld. „Aan onze kerk, ons katholiek clublokaal , „prettige feesten” hangen, is een blunder”, zegt hij. Volgens Clarijs is een kerk namelijk geen neutraal gebouw. Hij verwijderde de boodschap eigenhandig.

Het stadsbestuur van Aalst reageerde verbolgen. „Op ons moet de pastoor niet meer rekenen, als hij zijn kerken wil versieren”, aldus een woordvoerder.

Heeft hij groot gelijk in. Aan een moskee hangen jullie toch ook geen slogans die een bewuste afwijzing van hun geloof inhouden?

Kerstmis heeft een relgieuze achtergrond. gelukkige feestdagen wensen is een gewoonte die voortkomt uit de bewuste afwijzing van het religieuze aspect in de belevenis van kerstmis.

Zelfs Walter zegt het...
vanaf 4:45
http://www.youtube.com/watch?v=iTs26...eature=related
;-)

Wisord 22 december 2010 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5179804)
Is het "provoceren" om zalig Kerstfeest op een kerk te zetten ???

Nee wel om kerstversiering af te breken .... :?:?:? .

Wisord 22 december 2010 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5179807)

Heeft hij groot gelijk in. Aan een moskee hangen jullie toch ook geen slogans die een bewuste afwijzing van hun geloof inhouden?

Kerstmis heeft een relgieuze achtergrond. gelukkige feestdagen wensen is een gewoonte die voortkomt uit de bewuste afwijzing van het religieuze aspect in de belevenis van kerstmis.

Zelfs Walter zegt het...
vanaf 4:45
http://www.youtube.com/watch?v=iTs26...eature=related
;-)

OMG ... 8O8O8O

CLAESSENS Joris 22 december 2010 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5179808)

Nee. Maar wel om er 'prettige feesten' op te hangen.
Dat is namelijk een ontkennig van het religieuze aspect van kerstmis.
En voor de kerk is dat het enige aspect van kerstmis...

manta 22 december 2010 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5179808)

Het was dan ook niet echt Kerstversiering , 't was feestversiering ... :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be