Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   TOOT TOOOT zegt de 100 jaar oude trein in Zweden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148537)

Caligula 28 december 2010 00:02

TOOT TOOOT zegt de 100 jaar oude trein in Zweden
 
KOEEEEEL

Citaat:

De Zweedse verkeersoverheid (Trafikverket) heeft twee ruim vijftig jaar oude locomotieven uit het spoorwegmuseum in Gävle gehaald om als sneeuwschuiver dienst te doen. Dat meldde Trafikverket maandag tegen de Zweedse omroep SVT.

Het gaat om twee zogenoemde Da-loks, waarvan er tussen 1953 en 1960 door het Zweedse Asea 93 zijn gebouwd. Voor de zekerheid heeft Trafikverket ook een honderd jaar oude ,,sneeuwploeger'' stand-by staan bij een van de belangrijkste spoorknooppunten van het land.

Zweden beleeft volgens de meteorologische dienst de koudste decembermaand in 110 jaar, met temperaturen tot min 38 graden. Veel modern spoorwegmaterieel vriest 's nachts vast en vertoont overdag sneller defecten. Op sommige trajecten rijden helemaal geen treinen.
http://www.powned.tv/nieuws/raar/201...reinen_in.html

Zwartengeel 28 december 2010 09:10

1 Bijlage(n)
Citaat:

Het gaat om twee zogenoemde Da-loks, waarvan er tussen 1953 en 1960 door het Zweedse Asea 93 zijn gebouwd.
Bijlage 77272

Deze dus.

lombas 28 december 2010 09:15

En? Hier in België rijden nog verschillende treinen uit die periode hoor?

bgf324 29 december 2010 16:19

Het oudste materieel in reizigersdienst in dit land zijn de AM62's (uit 1962-1964)

bgf324 29 december 2010 16:20

Zo speciaal is dat overgens niet. De TEC Charleroi heeft werkmateriaal rondrijden uit de jaren 20.

bgf324 29 december 2010 16:25



De 2 linkse op deze foto.
Zijn wel in de jaren 50 en 80 gereviseerd geweest.

bgf324 29 december 2010 16:35



Nog een. Heeft wel zijn revisie in de jaren 80 niet gehad.

mdf 29 december 2010 18:44

3 fotos van treinen en nog geen reactie van D
allen daarheen Derk is ingesneeuwwwd !!!

lombas 29 december 2010 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5194203)
Het oudste materieel in reizigersdienst in dit land zijn de AM62's (uit 1962-1964)

Volgens mij rijdt er op de internationale lijn naar Amsterdam soms een trein die minstens even oud is - zo niet ouder.

bgf324 30 december 2010 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5195235)
Volgens mij rijdt er op de internationale lijn naar Amsterdam soms een trein die minstens even oud is - zo niet ouder.

Lijkt me onwaarschijnlijk.
In Nederland gebruikt men over het algemeen nieuwer materiaal.

Zelf hun oudste materiaal (uit 1964) heeft daar doorheen de jaren al verschillende revisies gehad. Dat terwijl onze AM62's nog echt origineel zijn.
Hun oudste materiaal rijdt echter enkel nog maar binnen hun landsgrenzen.


Vroeger waren de AM62's en AM66's hier identiek. Men heeft een aantal jaren geleden de AM66's ook gereviseerd, en ze zien er nu splinternieuw uit.


AM62


2de klasse:

1ste klasse:



AM66. Zagen er uit als hierboven, maar zijn begin jaren 00 grondig gereviseerd.


Van interieur vind ik geen foto's. Maar je kent het wel: het standaard plastiek-grijs interieur van de NMBS zoals je dat ook ziet bij nieuwe reeksen. Totaal geen sfeer meer. :|

bgf324 30 december 2010 17:12

In 2008 werden nieuwe locomotieven geleverd bij de NMBS. De 18-reeks.

Door aanhoudende defecten en problemen zijn er nog geen in dienst.
- Komt er nog eens bij dat de locomotieven niet aangepast zijn aan de netspanning en dus opnieuw omgebouwd moeten worden. (extra kost)
- Ze beschikken ook niet over het nieuwste veiligheidssysteem. Moet nu ook nog ingebouwd worden. :roll:
- En dan wanneer ze eindelijk gebruiksklaar zijn zullen er wellicht nog wel wat 'kinderziektes' de kop op steken.



Om terug te keren op mijn verhaal van de vorige post:

De AM62's worden in de loop van 2011-2016 vervangen door Desiro's.

Een van de 3 testdesiro's. Vorige maand bij testritten:


Inmiddels zijn de 3 testvoertuigen terug gegaan naar de fabriek in Duitsland... door defecten. :lol: Contractueel moesten de eerste voertuigen begin 2011 geleverd worden. Ik denk niet dat we de eerste maanden deze voertuigen op dienst gaan moeten bewonderen. Wellicht zullen er nog wel enkele problemen opsteken waarvan we gaan zeggen: "het kan enkel bij de NMBS". Dat is al een gewoonte.


En dat ze nog maar even wegblijven. Ik heb een hele lijst van opmerkingen gezien over het interieur:
- Zo zijn er bijvoorbeeld geen vuilbakjes en geen tafeltjes! :lol: (wordt dus moeilijk om bijvoorbeeld te laptoppen, of om je drankje even neer te zetten of ...)
- Een te krappe beenruimte. (Men dacht: "Hoe meer stoelen bij elkaar: hoe meer plaats")
- 1 toilet voor 260 reizigers :roll: Dat is het dubbele van wat het nu is! (en vaak is het nu al aanschuiven) :lol:
- ... (ken niet alles uit het hoofd)


Overgens zijn de voertuigen veel groter en logger, wat ze wel gaan voelen in hun energiefactuur.
Ze hebben een overdreven grote capaciteit. Op sommige Ardense stoptreintjes is de capaciteit van de AM62 al meer dan genoeg.
Ze zijn dus veel duurder in exploitatie.
En dan hebben we het nog niet over de vele defecten die nieuw materiaal steeds heeft. (= meer onderhoudskosten)


Het huidige materiaal voldoet nog volledig en heeft geen gebreken. De AM62's zijn vandaag de meest betrouwbare treinen die er rond reden.
Ik hoorde gisteren nog van een machinist dat ie op zijn 6 jaar nog maar 1 keer met een AM62 defect stond. (Rijdt er ongeveer 1 keer per week mee).
Met het nieuwste materiaal heeft ie wekelijks problemen. Gevolg: vertragingen, afschaffingen en uiteindelijk materiaaltekort. :roll:

De AM62's trekken ook nog altijd het snelst op. Dat maakt ze zo geschikt voor stoptreinen. Deze verbindingen hebben zelden vertragingen.
Wanneer het nieuwe en zware/logge materiaal op stoptreinen en cityrailverbindingen gaat komen gaan ook verbindingen veel vertragingsgevoeliger worden.


Samengevat:
Dat is wat we dus kunnen verwachten wanneer deze nieuwe treinen geleverd zijn:
- Meer afschaffingen
- Meer vertragingen
- Materieeltekort.


De bestelling van deze nieuwe brol/treinen bedroeg 1400 miljoen €. Het renoveren van de AM62's naar de huidige normen (zoals men deed met de AM66) zou 3 keer minder kosten, en zou extra werkgelegenheid bij de NMBS als bijkomend voordeel hebben. (NMBS deed de renovatie van de AM66 zelf)


Samengevat:
- De NMBS smijt weer met miljoenen €'s voor treinen die niet deugen.
- De vertragingen en defecten gaan zeker NIET afnemen de komende jaren. Integendeel zelf!

the_dude 30 december 2010 17:19

wederom duidelijk dat onze kapitalistische maatschappij haar breekpunt bereikt heeft.
dingen produceren enkel en alleen om er winst uit te puren maakt de maatschappij kapot.
Leer verdomme terug trots zijn op wat je produceert, wat je creeërt, en gooi het idiote winstmaximalisatieproces het raam uit aub.

the_dude 30 december 2010 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5194203)
Het oudste materieel in reizigersdienst in dit land zijn de AM62's (uit 1962-1964)

en dat zijn dat ook meteen de meest betrouwbaarste op ons net.

bgf324 30 december 2010 19:02

Inderdaad. Dat heb ik ook 2 posts hoger geschreven.
Als je iedereen die met treinen bezig is (machinisten, mecaniekers) vraagt wat de beste treinen in dienst zijn zeggen ze allen: "AM62"

lombas 30 december 2010 19:09

Ik heb het over de Belgische treinen die het traject Bxl-A'dam doen, vooral in de zomer.

Niet over de Nederlandse.

bgf324 30 december 2010 19:28

Nog maar een illustratie:

Normaal zitten AM62's enkel op stoptreinen, CR-verbindingen, en een paar piekuurtreinen.

Sinds de nieuwe dienstregeling zijn er 2 uitzonderingen:
- de IC van Luik (18u08) naar Quivrain (20u47) (over Tienen, Leuven, Brussel, Mons) en de terugrit (aankomst in Luik rond 0u00)
- de IC van Dendermonde (18u07) naar Poperinge (over Brussel, Oudenaarde, Kortrijk)


Die laatste rit nam ik vroeger vaak. Waren toen 4 dubbeldekkers (M6) getrokken door een HLE21. (Zo dus)

Die trein was vaak afgeschaft wegens "defect aan de locomotief". Met die locomotief is niets mis, maar wel met de M6-rijtuigen. Die locomotieven rijden al jarenlang rond zonder problemen, maar als je er M6-rijtuigen op steekt laten ze het vaak afweten.


Een ander probleem is dat die trein standaard 5min vertraging had. Dit omdat M6'en heel zwaar zijn en de locomotieven dit moeilijk kunnen trekken. Als ze eenmaal echt op snelheid zijn halen ze wel 160 km/h.

AM62 (en AM66) trekken het snelst op van al het materiaal, maar halen maximum 140 km/h.

Op het hele stuk van Dendermonde via Brussel naar Poperinge mag enkel op het stukje tussen Brussel en Denderleeuw 160 km/h. Elders is het 120 of 140 km/h :roll:
Dat stukje is zo klein dat tegen je met een HLE21 + M6 op 160 km/h zit je al weer mag afremmen :lol:


Ik was gisteren 3 minuten te vroeg in Zottegem. Het normale vertrekuur werd afgewacht, en aan het volgende station (Oudenaarde) was de trein weer 2 min te vroeg. ONDENKBAAR MET NIEUW MATERIAAL! :lol:

bgf324 30 december 2010 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5196993)
Ik heb het over de Belgische treinen die het traject Bxl-A'dam doen, vooral in de zomer.

Niet over de Nederlandse.

Bedoel je de locomotieven of de rijtuigen?

Zwartengeel 30 december 2010 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5197056)
Nog maar een illustratie:

Normaal zitten AM62's enkel op stoptreinen, CR-verbindingen, en een paar piekuurtreinen.

Sinds de nieuwe dienstregeling zijn er 2 uitzonderingen:
- de IC van Luik (18u08) naar Quivrain (20u47) (over Tienen, Leuven, Brussel, Mons) en de terugrit (aankomst in Luik rond 0u00)
- de IC van Dendermonde (18u07) naar Poperinge (over Brussel, Oudenaarde, Kortrijk)


Die laatste rit nam ik vroeger vaak. Waren toen 4 dubbeldekkers (M6) getrokken door een HLE21. (Zo dus)

Die trein was vaak afgeschaft wegens "defect aan de locomotief". Met die locomotief is niets mis, maar wel met de M6-rijtuigen. Die locomotieven rijden al jarenlang rond zonder problemen, maar als je er M6-rijtuigen op steekt laten ze het vaak afweten.


Een ander probleem is dat die trein standaard 5min vertraging had. Dit omdat M6'en heel zwaar zijn en de locomotieven dit moeilijk kunnen trekken. Als ze eenmaal echt op snelheid zijn halen ze wel 160 km/h.

AM62 (en AM66) trekken het snelst op van al het materiaal, maar halen maximum 140 km/h.

Op het hele stuk van Dendermonde via Brussel naar Poperinge mag enkel op het stukje tussen Brussel en Denderleeuw 160 km/h. Elders is het 120 of 140 km/h :roll:
Dat stukje is zo klein dat tegen je met een HLE21 + M6 op 160 km/h zit je al weer mag afremmen :lol:


Ik was gisteren 3 minuten te vroeg in Zottegem. Het normale vertrekuur werd afgewacht, en aan het volgende station (Oudenaarde) was de trein weer 2 min te vroeg. ONDENKBAAR MET NIEUW MATERIAAL! :lol:

Met de nieuwe dienstregeling is het aantal treinen bestaande uit M6-rijtuigen tussen Poperinge en Brussel uitgebreid. Ook de trein die ik dagelijks in de ochtenspits neem bestaat nu uit dat materieel ipv de Breaks van vroeger. Voordeel is dat we nu wel een zitplaats hebben ipv dat we soms de hele reis tussen Zottegem en Brussel mochten rechtstaan (gebeurde de laatste tijd regelmatig dat het aantal aan elkaar gekoppelde treinstellen beperkt was wegens defecten + in de Breaks is er geen doorloopmogelijkheid voor de reizigers tussen de verschillende stellen).

bgf324 30 december 2010 20:02

De Benelux (bijnaam voor de verbinding Brussel-Amsterdam):


Sinds vorig jaar worden de treinen meestal getrokken door HLE28's (bouwjaar 2007). Op de foto trekt er zo een Nederlandse rijtuigen.



Tot 2009 (en nu nog als reserve voor een defecte HLE28) trokken de HLE11's (bouwjaar: 1986) deze treinen. Hieronder zie je zo een die Nederlandse rijtuigen trekt.



Heel af en toe kun je (als reserve) Belgische I6-rijtuigen aantreffen op de Beneluxtrein.
Deze rijtuigen werden in 1977 gebouwd. Er bestaan gewone I6-rijtuigen en I6-rijtuigen waar je in kan slapen. Tot in de jaren 80 bestonden er immers meer internationale verbindingen. Zo kon je bijvoorbeeld 2 keer per week vanuit Brussel de trein naar Milaan nemen, 1 keer per week naar Stockholm (via Polen etc), Zuid-Frankrijk, ...
Maar de laatste 15 jaren weet NMBS niet wat te doen met die rijtuigen, en hebben ze er echt veel op overschot.

- Op de verbinding Luik-Gouvy-Luxemburg worden deze gewone I6'en frequent gebruikt.
- Af en toe steken ze er ook eens een op een P-trein naar de Limburg. Kwestie van niet te verslijten. Is wel een gaaf zicht: 7 gewone M4-rijtuigen, en daar achter 1 I6-rijtuig. (Een I6-rijtuig is btw veel confortabeler dan een M4-rijtuig 1ste klas :lol:)


De I6-slaaprijtuigen is wat anders. Die komen echt heel weinig buiten. Bij mijn weten worden er dagelijks maar 1 keer 2 ingezet. (afwisselend, zodat ze niet staan te verkommeren)
Dat is op de gewone IC-trein naar Luxemburg die om 7u33 vertrek in Luxemburg. Niet alle mensen weten dat; maar die rijdt daarna door naar Zwitserland. :lol: Je verwacht op die verbinding enkel 'gewoon' NMBS-materiaal, en dan krijg je daar 2 slaaprijtuigen + 6tal gewone zwitsere rijtuigen. (Foto van deze samenstelling)
Er is ook een terugrit die rond 17u in Brussel toekomt. Dit is de trein die een dag eerder naar Zwitserland vertrok.

Op die paar ski-treinen die in de winter worden ingezet naar Zwitserland zitten ook I6-slaaprijtuigen.



Dit is een I6-slaaprijtuig. Speciaal in die kleur gekleurd.




Dit zijn gewone I6'en. De meeste zijn oranje gekleurd, maar sommige zijn na onderhoud/revisie direct grijs gekleurd. maw: geen uniformiteit.



Vanbinnen zien die er zo uit: 1 gang met coupons langs de ene kant.



Binnenkant van zo'n coupon:
- Zeer comfortabele zetels. (Normaal is dat wel leder, maar ik vind er geen foto van). 2 keer 3 zetels
- Een spiegeltje boven de zetels.
- En de ruiten langs de gangkant kan je verduisteren met een rolluik.

Zwartengeel 30 december 2010 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5197195)
- Op de verbinding Luik-Gouvy-Luxemburg worden deze gewone I6'en frequent gebruikt.

Op deze verbinding reed er tot voor kort een schooltrein op woensdagmiddag tussen Trois-Ponts en Gouvy die bestond een eloc type 15, voor deze locomotieven één van hun laatste diensten voor ze uit dienst genomen werden, met daaraan gekoppeld 1 (één) I10-rijtuig. Ik heb er nog foto's van gezien, je moet het echt gezien hebben om te geloven. Werkelijk surrealistisch.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be