![]() |
Verkeersdoden in Limburg met een kwart gestegen
Terwijl in de rest van de Vlaanderen het aantal verkeersdoden (sterk) gedaald is, blijkt er in Limburg een omgekeerde trend: het aantal dodelijke verkeersslachtoffers steeg er, en dat met een kwart!
Toeval, volgens de beleidsmakers. Maar klopt dat wel?, vraag ik me af. Een stijging met 25% die niet statistisch significant is? (En zijn die andere dalingen overigens wel statistisch significant of in mensentaal: zijn deze dalingen niet aan toevallige schommelingen te danken maar werkelijk te wijten aan beleid?). Wat denkt u dat de oorzaak is van het gestegen aantal verkeersdoden in Limburg? |
Citaat:
Limburg is de eerste provincie waar het gratis openbaar vervoer werd geïntroduceerd. Waar men kan gebruikt men de bus, sporadisch de auto. Dat maakt dat er daar meer zondags chauffeurs rondrijden. Ofwel heeft men een auto en rijdt er dan alle dagen mee, ofwel heeft men geen auto. Limburg is dunner bevolkt dan de rest van Vlaanderen, men kan er sneller rijden met meer ongevallen met zwaar gekwetsten/doden als gevolg. 60% van de verkeersdoden zijn het gevolg van het feit dat men een boom of een paal heeft geraakt. De meeste gewestwegen zijn daar aangeplant met bomen direct naast de rijweg. Ofwel zet men vangrails, ofwel zaagt men ze af. Elke boom of paal die een dode of zwaar gekwetste heeft gekost moet verdwijnen en niet meer vervangen worden. |
Citaat:
Excuseer maar er zijn op deze planeet bomen te weinig en mensen teveel. |
Citaat:
Als het verschil niet significant is, dan hoeft er geen oorzaak te zijn. |
Citaat:
Openbaar vervoer in Limburg is zo slecht dat veel meer mensen autorijden dan elders. Limburg telt veel meer (toeristen)fietsers. Relatief meer risicovolle weggebruikers. Wegeninfrastructuur in Limburg is dikwijls slecht=meer ongevallen. Het gevaar voor ongevallen met wilde dieren (everzwijnen en reeën) is in deze bosrijke streek veel groter. Wat betreft bomen moet ik je wel gelijk geven: als ik me goed herinner stond er in Lafelt een boom (in de tijd van Napoleon daar geplant) die het zicht op aankomend verkeer hindert. Als gevolg meerdere zware ongevallen. Maar die boom mocht niet omgezaagd worden van de groenen. bron: http://www.hbvl.be/limburg/riemst/ge...dt-gekapt.aspx |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij de spoorweg heb ik ooit geleerd dat alleen op die plaats waar meerdere soorten voertuigen elkaar op het zelfde oppervlak kruisen ongevallen kunnen gebeuren. Dat is het probleem in Vlaanderen : waar een auto kan rijden moet ook fietser en een voetganger zich kunnen verplaatsen. En dan verschiet men dat de zwakke weggebruiker wordt aangereden. |
Citaat:
|
Citaat:
73.067 is de helft van 838.505? |
Citaat:
Als je weet dat men op de drukste wegen in Vlaanderen zelfs al herstellingen met koudpek uitvoert om de wegen nog een beetje berijdbaar te houden, moet er geen tekening meer gemaakt worden over de toestand van het economisch onbelangrijke Limburg. Vlaanderen heeft overschotten op zijn begroting, maar wegen waarbij men zelfs jaloers word op de wegen in Afrika. |
Citaat:
Citaat:
http://www.hbvl.be/limburg/24-kanaal...-verhoogd.aspx http://nl.wikipedia.org/wiki/Genk#Industrie |
Citaat:
en ook de oorzaak van al die ongevallen waarin automobilisten zichzelf te pletter rijden zonder dat er een andere weggebruiker in de buurt was :? |
De veiligheidsvoorschriften worden in Limburg ook nog niet zo goed nageleefd als in de rest van Vlaanderen.
Hier ziet u bijvoorbeeld een Limburgse bromfietsbestuurder op weg van Houthalen naar Zonhoven. ![]() Deze weinig afdoende hoofdbescherming in combinatie met metersdiepe putten in het wegdek alsmede het onverwachts oversteken van exploderende knoflookpadden, steenmarters, boomkikkers en vleesetende eekhoorns maakt dit alles tot een zeer onveilige situatie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je d�*t weinig industrie noem, kom dan eens kijken (en ruiken!) zou ik zo zeggen... Dit hangt dan ook samen met een ander probleem: Limburg is arm, er wonen vele migranten die er gestrand zijn na de steenkoolontginning en die momenteel door die bedrijven op dat industrieterrein als goedkoop arbeiderspotentieel worden aanzien. (Die migranten zijn en blijven echter veelal werkloos.) Het zou me niet verbazen als er daar kwalitatief slechtere wagens rijden die bv. niet zijn uitgerust met moderne veiligheidssystemen. |
Citaat:
En de wegen in Antwerpen beginnen reeds op die uit een Afrikaanse provinciestad te gelijken. Dat de bevolking in Limburg zich meer en verder moet verplaatsen om te kunnen gaan werken laat de Vlaamse regering dus koud. De kwaliteit van voertuigen is over heel België vergelijkbaar, dus daar ligt het probleem niet. Ook de rijexamen zijn vergelijkbaar. Blijft er dus enkel de staat van de wegen over. En die is duidelijk zichbaar veel slechter dan in de andere provincies, vooral de wegen waar het Vlaamse gewest voor verantwoordelijk is. |
Kijk,dat is het steve stevaert effect zeker ?
De man van de gratis bus, en de flitspalen die alle problemen oplossen, zal zijn intelligentie losgelaten hebben op zijn provinciele wegen... Voor zover ik limburg ken, vind ik dat ze best aardig goeie wegen hebben. Sowieso moet je een pak data hebben over welke ongevallen ? waar gebeuren ze de ongevallen ? kruispunten, autostrades, gewestwegen is het auto's of andere voertuigen ? en telkens analyseren ten opzichte van derest van belgie ik kan mij niet inbeelden dat daar nu nergens iets significants kan uitkomen ??? |
Citaat:
Want Limburg had 2008-2009, jaartotaal eerder -aug 2008 <> aug 2009 -, een DALING van 27,3 % verkeersdoden, en was duidelijk de BESTE provincie van het land. Nu (aug ´09-´10 jaartotaal) trekt zich dat recht met een stijging van 26,6 % verkeersdoden of op 2 jaar een daling van - 0,7 % of helemaal niet-significant afwijkend van het gemiddelde van de Vlaamse provincies. Ik zat maar te wachten tot iemand de link van de verkeersbarometer van één jaar eerder hier zette, maar nu zal ik het maar zelf doen: tekst halfweg page 4, verder page 17, grafiek p 18. (gewoon eens lezen...) Citaat:
Citaat:
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be