Eindelijk nog eens een goede slogan die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat:
"Samen raken we verder"
Alleen jammer dat het vooral de
samenwerking tussen SP.a en Spirit lijkt te benadrukken. Mijn
allergie voor Bert Anciaux en mijn zo mogelijk nog grotere allergie voor Steve Stevaert en Johan VandeLanotte, dwingen me de SP.a/Spirit-verkiezingsslogan anders te begrijpen en te interpreteren voor persoonlijk gebruik.
"Samen raken we verder" lees ik als: "Allochtonen en autochtonen
samen raken verder", of ook "Allo's en auto's raken
samen verder" of ook "Enkel wanneer auto's en allo's
samenwerken, raken zij verder".
Het toeval wil dat het woord
SAMEN (te
samen, ge
zamenlijk) ook ons leidmotief is binnen onze migrantenorganisatie. Telkens we met ons bestuur
samen zijn, of op actie of op informatieronde, blijf ik het woord
samen erin beuken.
Samen (in het Georgisch:
ERTATH ) kunnen alle migranten van Georgische origine opkomen voor gelijke rechten en plichten, kunnen ze
als vereniging gehoord worden, een vuist ballen als hun (mensen-)rechten geschonden worden, kortom naar buiten komen, emanciperen, integreren en participeren in de maatschappij.
Samen kunnen allo's en auto's alle misverstanden, vooroordelen, tegenstellingen en veroordelingen uit de weg ruimen. Een goede
samenleving houdt rekening met alle meningen van iedereen, en geeft aan iedereen het recht op vrije meningsuiting.
MAARRRr..... wel op
1 belangrijke voorwaarde,
dat eenieder die zich wil beroepen op dat recht dat recht ook aan de ander toekent:
Iemand die standpunten verkondigt die er precies op gericht zijn om:
- anderen monddood te maken,
- de rechten te beperken van de ander en dat op grond van etnisch uiterlijk, land van origine, sexuele geaardheid, religieuze overtuiging of wat dan ook,
- die de persoonlijke vrijheid van de ander wil beperken of zelfs totaal verbieden zoals bijvoorbeeld de beleving van eigen cultuur en tradities, waarden en normen en dat in zoverre dat deze de openbare orde niet in gevaar brengen,
..........
kan en moèt dat recht op vrije meningsuiting ontnomen worden.
Een goede
samenleving heeft alleen dan toekomst en een reeële kans op slagen wanneer op alle terreinen van die
samenleving alle delen en minderheden er vertegenwoordigd zijn, zij allen gelijke kansen en rechten krijgen, tevens onderworpen zijn aan dezelfde plichten en daar bovendien ook gelijke bestraffing als ze zich aan die plichten bezondigen.
Ik geloof, en ik ben er van overtuigd, dat wij enkel door
samen de problemen aan te pakken, wij allen er ons beter bij zullen voelen, in wederzijds respect en overtuiging.
Iemand die die onderlinge solidariteit en
samenhorigheid afwijst, bestrijdt en daarbij tevens alle nationale en internationale mensenrechtenverdragen verwerpt, en aldus te kennen geeft dat hij/zij zich bewust en gewild keert tegen het principe van
samen leven, zich afzet tegen
de wil of
de wens om
samen te leven, stelt zich buiten de wet en aldus ook buiten de
samenleving.
Jammer voor hem of voor haar, maar aan elke keuze zijn konsekwenties verbonden.