Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Katholieke Vlamingen vinden Léonard ongeschikt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148879)

Alboreto 5 januari 2011 18:56

Katholieke Vlamingen vinden Léonard ongeschikt

Citaat:

Drie vierde van de Vlamingen vindt André Léonard ongeschikt als aartsbisschop. Dat blijkt uit een enquête van het vtm-magazine Telefacts (iVox). Ook het vertrouwen in de kerk zit op een absoluut dieptepunt.
Op de vraag of Léonard het seksueel misbruik in de kerk goed heeft aangepakt, is de Vlaming vernietigend, 84 pct vindt van niet. Meer dan drie kwart (77,3 pct) van de overtuigd katholieke Vlamingen vindt Léonard bovendien niet geschikt als aartsbisschop. 78 pct van de wekelijkse kerkgangers is van oordeel dat Godfried Danneels een betere aartsbisschop was dan Léonard.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...bisschop.dhtml

Niet verwonderlijk eigenlijk, met zulke wereldvreemde uitspraken de laatste tijd.

bgf324 5 januari 2011 19:06

Ik vind Leonard net beter als aartsbisschop dan Danneels.

Leonard geeft beter de standpunten van de katholieke kerk weer. Zonder er doekjes om te winden!

Esperanza 5 januari 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5208355)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...bisschop.dhtml

Niet verwonderlijk eigenlijk, met zulke wereldvreemde uitspraken de laatste tijd.

Ja, de Vlaming is behoorlijk verontwaardigd.

Eerlijk gezegd begrijp ik de heisa rond die man niet geheel. Hij verwoordt namelijk niets anders dan het standpunt van het Vaticaan.

Ofwel is men méér dan onwetend ofwel hypocriet.

Wisord 5 januari 2011 19:38

77, 5 % die geen vertrouwen in de kerk hebben een mooie meerderheid , toch ?

Inno 5 januari 2011 20:26

Leve André.

Pieter B 5 januari 2011 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5208380)
Ik vind Leonard net beter als aartsbisschop dan Danneels.

Leonard geeft beter de standpunten van de katholieke kerk weer. Zonder er doekjes om te winden!

Maar we weten al langer dat de Katholieke Vlamingen Rome niet meer volgen. Vlaanderen is gewoon een passieve protestantse regio geworden. We volgen Rome niet meer maar we maken er geen gedoe van.

respublica 5 januari 2011 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5208395)

Eerlijk gezegd begrijp ik de heisa rond die man niet geheel. Hij verwoordt namelijk niets anders dan het standpunt van het Vaticaan.

Het is typisch katholiek dat er een verschil bestaat tussen de geloofsleer en de praktijk. Je kan dat hypocrisie noemen, maar anderzijds is het ook wel gematigder en niet zo fundamentalistisch. Ik denk dat Léonard te weinig beseft dat de kerk ook mensen moet blijven aanspreken die waarschijnlijk nooit heel de geloofsleer en standpunten van de kerk zullen volgen, maar toch deel kunnen zijn van de kerk, mits die laatste daarvoor openstaat.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5208355)

Heeft men katholieken bevraagd, dan wel gewoon het telefoonboek opengeslagen en een willekeurig aantal mensen bevraagd?

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5208395)

Men is onwetend geworden. Net door de voorbije generatie kerkvorsten (type Danneels) die bang waren de katholieke leer te verkondigen.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5208638)
Maar we weten al langer dat de Katholieke Vlamingen Rome niet meer volgen. Vlaanderen is gewoon een passieve protestantse regio geworden. We volgen Rome niet meer maar we maken er geen gedoe van.

Vlaanderen is naar geest verre van protestants geworden. Heel wat voormalige protestanten uit Nederland zijn nog veel rechtlijniger dan de "'t-maakt-allemaal-niet-uit, als-je-maar-gelukkig-bent"-mentaliteit van veel Vlamingen.

Jan van den Berghe 5 januari 2011 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5208784)
Het is typisch katholiek dat er een verschil bestaat tussen de geloofsleer en de praktijk. Je kan dat hypocrisie noemen, maar anderzijds is het ook wel gematigder en niet zo fundamentalistisch. Ik denk dat Léonard te weinig beseft dat de kerk ook mensen moet blijven aanspreken die waarschijnlijk nooit heel de geloofsleer en standpunten van de kerk zullen volgen, maar toch deel kunnen zijn van de kerk, mits die laatste daarvoor openstaat.

De Kerk sprak vroeger door haar rechtlijnigheid veel meer mensen aan dan de zwalpende geestelijken van nu. Rechtlijnigheid op soms zaken die ook een niet-gelovige kunnen bekoren. De liturgie bijvoorbeeld. Vroeger werden mensen gesticht door de liturgie zelfs al waren ze niet echt praktizerend. De liturgie was een mysterieus gebeuren waarvan het transcendente door de esthetiek ook niet-gelovigen en minder-gelovigen aansprak. Nu is het een holle praatliturgie geworden die van parochie tot parochie anders is, en waar geen enkele sacraliteit meer van uitgaat.

Gremlin 6 januari 2011 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5208801)
Heeft men katholieken bevraagd, dan wel gewoon het telefoonboek opengeslagen en een willekeurig aantal mensen bevraagd?

Bestaat er enige twijfel over , dat hun aanhang dezer dagen bijzonder klein is ?

Gremlin 6 januari 2011 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5208831)
De Kerk sprak vroeger door haar rechtlijnigheid veel meer mensen aan dan de zwalpende geestelijken van nu. Rechtlijnigheid op soms zaken die ook een niet-gelovige kunnen bekoren. De liturgie bijvoorbeeld. Vroeger werden mensen gesticht door de liturgie zelfs al waren ze niet echt praktizerend. De liturgie was een mysterieus gebeuren waarvan het transcendente door de esthetiek ook niet-gelovigen en minder-gelovigen aansprak. Nu is het een holle praatliturgie geworden die van parochie tot parochie anders is, en waar geen enkele sacraliteit meer van uitgaat.

Vroeger martelden en vermoorden deze katholieken ook onze bevolking , was dat beter ?

zeddie 6 januari 2011 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5208610)
Leve André.

² !!!

GreetzZ

Ars_Nova 6 januari 2011 10:44

Ik heb ook ergens gehoord/gelezen dat hij die homoseksuele priester terug in zijn functie hersteld heeft (ik denk dat het een artikel in de Humo was). Ik denk dat de man het eigenlijk wel goed bedoelt maar moeite heeft met zich uit te drukken over bepaalde controversiële zaken.
Danneels daarentegen was altijd maar aan het ontwijken en schutting zoeken, maar zijn agenda was alleszins niet progressiever dan die van Léonard.

Inno 6 januari 2011 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gremlin (Bericht 5209332)
Vroeger martelden en vermoorden deze katholieken ook onze bevolking , was dat beter ?

Dat heb je mis.

Inno 6 januari 2011 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gremlin (Bericht 5209317)
Bestaat er enige twijfel over , dat hun aanhang dezer dagen bijzonder klein is ?

Ik ken verschillende katholieken en maar 1 ervan is geen fan van Leonard. Dus als ze dat onderzoek eens herdoen kunnen ze een heel andere uitslag krijgen.

Inno 6 januari 2011 12:27

Leonard mag zijn mening uiten en mensen mogen geshockeerd zijn. Liever iemand die eerlijk is en uitkomt voor zijn mening dan iemand die naar iedereen hypocriet ja knikt en alles ontwijkt of geen mening heeft.

Gremlin 6 januari 2011 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5210135)
Dat heb je mis.

Ga uw geschiedenislessen dan maar eens fatsoenlijk leren , dat geloof uit het midden oosten heeft naast de Islam heel de wereld in een wurggreep . Net zoals de afrikanen , aboriginals en Indianen zijn wij daar ook de dupe van geweest , en nu nog steeds !

Wisord 6 januari 2011 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5210138)
Ik ken verschillende katholieken en maar 1 ervan is geen fan van Leonard. Dus als ze dat onderzoek eens herdoen kunnen ze een heel andere uitslag krijgen.

Maw , jij hebt gelijk en die 1000 ondervraagden niet . :lol::lol: :rofl:

Schrijf een brief naar de VTM met uw vraag dit te herdoen . :rofl: :rofl:

vtm
Medialaan 1
1800 Vilvoorde

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be