![]() |
Ons geld naar de kerk
Iedere belastingbetaler wordt vandaag de dag nog steeds verplicht om een steentje bij te dragen aan de verschillende godsdiensten in ons land. Ongeveer 1 miljard Euro per jaar gaat naar de weddes van de bediendes van de erediensten, de financiering van de erediensten en het onderhoud van hun kerken ...
Citaat:
Meer lezen ... bron http://www.humo.be/tws/deze-week/208...de-kerk-1.html |
Citaat:
|
Citaat:
Veel van die gebouwen kunnen een ander leven krijgen als ze verkocht worden ... ;-). Alsook zijn veel van deze gebouwen eigendom van de RKK , maw kunnen ze daar zelf voor opdraaien . |
Citaat:
Er is trouwens ook een andere financiële verdeelsleutel en regeling voor de gebouwen die rechtstreeks aan de Kerk toebehoren dan wel als ze eigendom zijn van de gemeente. Daarnaast is het ook zo dat de herbestemming van veel parochiekerken niet zo eenvoudig is. In een stad gaat dat gemakkelijker, maar in dorpen met slechts één kerkgebouw is dat soms wel eens anders. |
Citaat:
Die kerken kunnen ook dienst gaan doen als , bvb cultureel centrum , amateurtheater , ontmoetingsplaats enz ... mogelijkheden genoeg . |
Citaat:
|
Citaat:
Dat lijkt allemaal mogelijk, maar in veel gevallen is daar nood aan in vele kleine parochies |
Citaat:
|
Citaat:
De 90 % van ons volkje heeft dan ook geen behoefte aan een kerk die leeg staat ... en priesters die hun zuurverdiende centen krijgen . Dat die kerk dan een nieuw maatschapelijk doel krijgt lijkt me dan ook een goede zaak . Al is het tot plaatselijke sporthal of jeugdhuis omgebouwd ... nog eens er zijn mogelijkheden genoeg . Zelfs de RKK kan ze kopen en uw ding verder uitoefenen als ze bereid zijn die priesters hun lonen zelf te betalen . ;-) |
De gemeente verhuurt de kerk aan de gelovigen voor bijna niks (lees: de kosten van onderhoud en reparaties) en zijn betalen het dan uit eigen zak?
Lijkt me een faire deal. Als de zaak overkop gaat kan men nog steeds de kerk verkopen. |
Citaat:
Lijkt me ook een mogelijkheid , al kan die kerk ook door derden gehuurd worden , andere organisaties . Bvb een prijs per uur of per dag 1/2 dag lijkt me dan democratisch . |
Citaat:
En een herbestemming staat altijd in relatie tot het gebouw zelf. Bij kerkgebouwen zijn er slechts een aantal beperkte mogelijkheden, ook al omdat een aantal van die gebouwen ook beschermd zijn. |
Citaat:
Kan best zijn al zie ik niet in wat bvb storend zou zijn aan de vrhurr van dit gebouw voor andere doeleinden ??.. Het idee van tavek met mijn toelichting leek me wel wat . Iedereen tevreden ... niet ? Of ben jij van mening dat de 90% moet opdraaien voor uw geloof ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Moddercatch ?? :lol: Nee , ik denk dat de tijd dat wel zal uitwijzen ... bvb huwelijksfeesten , recepties allerhande , beurzen , theater , kleinschalige muziekoptredens , vernissage's , allerhande culturele evenementen lijken mij wel aan de orde . |
Citaat:
|
Citaat:
90% laten betalen voor de sekte die 10 % aanhangen is nu ook niet een grote vraag ?? Gezien hoeveel kerken er zijn in belgie ?? Hoeveel kerken zijn er per gelovige ? Totaal overbodig dus . Nog eens waarom moet die 90% meebetalen voor uw geloof ?? En dan nog verplicht ? Maw , deze plaatsen een groter maatschapelijk nut geven dan enkel uw religie en jullie deze religie zelf laten betalen is dan ook niet meer dan normaal . |
Citaat:
|
Men zou natuurlijk gewoon een vrijwillige kerkbelasting kunnen invoeren. Daarbij moeten degene die de kerk willen steuen "lid" worden, en kan de kerk zelf bijvoorbeeld weigeren om nog langer diensten aan niet leden te verlenen.
Je verplicht dan iedereen die nog van de diensten van de kerk wil genieten om er ook voor te betalen, maar dat lijkt me geen slechte zaak. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be