PollyCorrect |
8 januari 2011 11:26 |
In mijn werk met daklozen hoor ik veel over Roma zigeuners, omdat daklozen door veel tijd op straat door te brengen erg veel zien. Roma's maken het de échte daklozen schijnbaar erg moeilijk.
Enkele verhalen die ik hoorde:
* Mannen en vrouwen Roma's bedelen vaak met een kind op de arm. Dit kind is vaak niet het hunne. Ze huren een kind van een ander, voor 25€/dag. De ene dag zitten ze met een jongetje, dan een meisje, een keer een baby en dan een kleuter.
* Hoe komt het dat die kinderen een hele dag onbewogen liggen te "slapen" op zo'n bedeldag? Die kinderen worden gedrogeerd met pillen, hoestsiroop of andere drugs. Wanneer ze enkele jaren oud zijn kun je dat zien: ze hebben duidelijk een achterstand en lopen erbij als afgestompte debielen.
* Soms hebben Roma's een hondje. Ze proberen dat dan te verkopen voor 200€, of anders "wordt het afgemaakt" omdat ze het niet kunnen houden. Na een week hebben ze inderdaad opeens geen hondje meer.
* Vaak verkopen Roma's de "Daklozenkrant". Wanneer ik met hen ga praten vallen ze snel door de mand en vertellen ze over de problemen met... de huisbaas!!
* Een (écht) dakloze vrouw kreeg een schotel met sandwiches, en dat was véél te veel voor haar dus ze ging ze delen in de metro. Daar zat een Roma man te bedelen met een kind. Ze gaf hem de 20 broodjes. Toen ze een uur later weer langsliep zag ze de hele schotel in de vuilbak. De Roma man zei: "Ik had genoeg met 2 broodjes dus de rest heb ik weggegooid." In tegenstelling met échte daklozen, die wél de waarde van goed eten kennen.
* Een Roma man zat op straat te bedelen met zijn dochter, een kleuter. Na enkele maanden overleed ze aan longontsteking. Nu zit hij er met zijn zoontje.
* Sommige Roma vrouwen doen alsof ze moslim zijn, doen hoofddoeken op en gaan aan de moskee staan op vrijdag om te genieten van religieuze barmhartigheid.
Zelf meegemaakt:
* Ik zat bij de markt 3 mini loempia's te eten op een bankje. Komt 'n patserige Roma Godfather met glimmend kostuum, scherpe schoenen en gouden tanden naar me toe, wijst boos naar zijn mond en grist een loempia uit mijn bakje.
* Een Roma jongen zat op straat te bedelen. Ik ging naar hem toe en zag zijn dure kleding en zijn Franse Bulldog onder de deken. Ik vroeg hem toch maar: "Ben je dakloos?". "Ja,ja!". Ik bood hem wat verzorgingsprodukten aan. "Dat is goed, voor thuis!" ontglipte hem. Er zat ook shampoo bij: "Goed, om mijn hond te wassen.".
* Wanneer ik in het Centraal Station met enkele ECHTE daklozen ga praten en hen iets aanbied, komen er gegarandeerd Roma mannen op me af, wijzen naar mijn tas, eisen OOK giften, en volgen me agressief. De échte daklozen verdedigen me altijd.
Hoewel ik geen racist ben, heb ik nog niets leuks, interessants, ontroerends meegemaakt met Roma's in de straten van Brussel. En dat stoort me diep want ik ben toch zo benieuwd naar hun Fantastische Verrijkende Cultuur.
|