Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zone 30 : pesten van automobilisten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=149010)

Eigenzinnig 8 januari 2011 16:28

Zone 30 : pesten van automobilisten
 
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-zone-30.dhtml

Puur egoisme van enkele stadsmussen..hopenlijk blijven de 'klanten' massaal weg uit de stad..laat ze maar garen in hun eigen asociale maatregelen..

manta 8 januari 2011 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5215675)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-zone-30.dhtml

Puur egoisme van enkele stadsmussen..hopenlijk blijven de 'klanten' massaal weg uit de stad..laat ze maar garen in hun eigen asociale maatregelen..

Goed initiatief ... Nu nog zorgen dat de maximum snelheid op de autosnelweg overal 90km/u wordt , de snelheid buiten de bebouwde kom op 50 km/u en 't zal héél wat veiliger worden op onze wegen ... ;-)

Ars_Nova 8 januari 2011 18:12

Ik weet alleszins dat mijn auto aan 30 km/u evenveel verbruikt als aan 140 :| 'toch als ik de verbruiksmeter mag geloven). Auto's zijn hier gewoon niet voor gemaakt.

kiko 8 januari 2011 18:31

Zoveel mogelijk auto's uit het stadscentrum bannen is een mooie zaak.

Eigenzinnig 8 januari 2011 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5215949)
Goed initiatief ... Nu nog zorgen dat de maximum snelheid op de autosnelweg overal 90km/u wordt , de snelheid buiten de bebouwde kom op 50 km/u en 't zal héél wat veiliger worden op onze wegen ... ;-)

Een mening van iemand die geen auto (nodig) heeft..

Eigenzinnig 8 januari 2011 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5216017)
Zoveel mogelijk auto's uit het stadscentrum bannen is een mooie zaak.

Ban ze dan effectief ipv die schijnheilige onrealistische maatregelen
in de praktijk zal deze maatregel enkel het boetefonds zwaar gaan spijzen..

Micele 8 januari 2011 18:38

Natuurlijk verbruikt een auto of ander voertuig zeker niet minder bij 30 kmh als bij 50 kmh, men rijdt meestal een versnelling lager waardoor het motortoerental even hoog of soms hoger is. Niet iedereen rijdt met een soepele zes-of meer- cilinder ;-)
(de andere parameterverschillen zijn te verwaarlozen)

Het beste voor het verbruik ("milieu") is alle verkeersdrempels weghalen, en het verkeer een gelijkmatige doorstroming te verzekeren, toch op de doorstroomwegen.

"Woonwijken" (met gerechte VVR) is wat anders, daar is 30 kmh geen probleem, de meeste bestuurders rijden dat automatisch. Een aangeduide woonerf is sowieso al max 20 kmh.

Ook de talrijke Voorrang-Van-Rechts-kruispunten op wegen buiten de bebouwde kom omvormen tot voorrangswegen zou ook een enorme vlotheids- en milieuverbetering zijn, en zeker voor het verminderen van giftige roetdeeltjes, ook voor het zwaar (openbaar) (diesel) vervoer.
Ook het openbaar vervoer (schoolbussen) kunnen zich dan beter aan hun tijdschema houden zonder voorrangsnegaties te hoeven begaan.
Maar daar zijn "de Groenen" potdoof...

:lol:
Citaat:



Amper 4 procent rijdt 30 op traject van anderhalve kilometer

Weer 50 per uur in dorpskern


De zone 30 op de doortocht N337 in Knesselare wordt opgeheven: binnenkort mag je daar weer 50. Die zone 30 geldt nu nog in de Veldstraat, op De Plaats en in de Kloosterstraat, over een traject van anderhalve kilometer. Maar uit onderzoek blijkt dat bijna geen enkele chauffeur zich aan de snelheid houdt. "Een maatregel die zijn effect dan ook helemaal mist", geeft schepen Erné De Blaere toe.

Joeri Seymortier

Dertig per uur door het centrum van Knesselare doe je misschien wanneer het zeer druk is en het verkeer helemaal strop zit, maar in gewone situaties is er geen kat die aan dat slakkengangetje anderhalve kilometer verder tuft. Nochtans is het op de doortocht van Knesselare verplicht om zo traag te rijden. De gemeente beseft nu dat de maatregel een maat voor niets is en gaat voortaan alleen nog zone 30 invoeren rond de schoolpoorten. En enkel op de tijdstippen dat het druk is aan de schoolpoort.

"De Veldstraat, De Plaats en de Kloosterstraat zijn gewestwegen en worden dus aanzien als doorgangswegen", zegt schepen Erné De Blaere (Groep 9910). "Enkele jaren geleden hebben we beslist om in de dorpskern van Knesselare overal zone 30 in te voeren. Maar uit ervaring leren we nu dat het niet lukt om de mensen 30 per uur te laten rijden. Uit onderzoek blijkt dat slechts 4 procent van de bestuurders dat effectief doet. Wat is dan de zin van de maatregel? Daarom wordt op de doortocht weer 50 ingevoerd."

Scholen

Op die doortocht liggen ook drie scholen en daar wil Knesselare de zone dertig wel behouden. "Maar we gaan ook daar geen vaste zone 30 meer invoeren", zegt schepen De Blaere. "Want op woensdagnamiddag, tijdens de weekends of 's avonds is het te gek om de mensen daar zo traag te laten rijden. Aan de schoolomgevingen kiezen we voor een variabele zone 30 met led-borden. Het verbodsbord met de maximumsnelheid van 30 per uur, zal enkel oplichten bij de start en het einde van de schooluren. We zijn er zeker van dat de 30 per uur met zo'n verlichte borden en over een korte afstand veel meer zal gerespecteerd worden."

Roland Bonamie (Groen!) is niet te spreken over de wijziging. "We hebben lang gepleit voor die zone 30 en nu die er is, willen we ze niet meer kwijt", zegt de man. "Het is toch logisch dat er een zone 30 is in een dorpskern? Veel veiliger voor de fietsers. Nu weer 50 toelaten is, zal dat heel wat meer geluidsoverlast en extra CO2-uitstoot veroorzaken. Maar daar wordt niet aan gedacht."

David Geens (GVP) vreest met de maatregel voor meer verkeersborden. "De zijstraten van de doortocht blijven wel zone 30, dus daar moeten overal extra verkeersborden komen. Een hele klus", stelt Geens.

© 2010 De Persgroep Publishing

http://www.davidgeens.be/2010/4/16/w...r-in-dorpskern

Eigenzinnig 8 januari 2011 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5216025)
Natuurlijk verbruikt een auto of ander voertuig zeker niet minder bij 30 kmh als bij 50 kmh, men rijdt meestal een versnelling lager waardoor het motortoerental even hoog of soms hoger is. Niet iedereen rijdt met een soepele zes-of meer- cilinder ;-))
(de andere parameterverschillen zijn te verwaarlozen)

Het beste voor het verbruik ("milieu") is alle verkeersdrempels weghalen, en het verkeer een gelijkmatige doorstroming te verzekeren, toch op de doorstroomwegen.

Woonwijken (met VVR ) is wat anders, daar is 30 kmh geen probleem, de meeste bestuurders rijden dat automatisch. Een woonerf is sowieso al max 20 kmh.

Ook de talrijke Voorrang-Van-Rechts-kruispunten op wegen buiten de bebouwde kom omvormen tot voorrangswegen zou ook een enorme vlotheids- en milieuverbetering zijn, en zeker voor het verminderen van giftige roetdeeltjes, ook voor het zwaar (openbaar) (diesel) vervoer.
Maar daar zijn "de Groenen" potdoof.

Verre van..tenzij de rijomstandigheden dit min of meer verplichten...30 km/uur is ontiegelijk traag voor een automobiel..

Micele 8 januari 2011 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5216030)
Verre van..tenzij de rijomstandigheden dit min of meer verplichten...30 km/uur is ontiegelijk traag voor een automobiel..

Klopt, maar bij ons in de woonwijk rij ik maar heel zelden meer als 30 kmh door het wegbeeld (smalle wegen = 5 m) en/of omstandigheden zonder het te beseffen, af en toe let ik dan extra op mijn snelheidsmeter.
(ook omdat na ´elke huizenblok´ een onoverzichtelijk (haag of ...) kruispuntje met VVR wacht)

En toch is in onze woonwijk overal 50 kmh omdat er geen borden zijn (enkel F1-bord-BBK=50 kmh)

30 kmh op (bredere) (invals/verbindings-) wegen die door de bebouwde kom lopen heeft wel totaal geen nut.

manta 8 januari 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5216021)
Een mening van iemand die geen auto (nodig) heeft..

Je zou nochtans kunnen stellen da'k al deftig wat kilometers heb gedaan hoor ...
Net daarom lijkt het me net iets veiliger indien men een gelijke snelheidsbeperking zou hebben voor alle (alle) voertuigen op grotere wegen en autosnelwegen. Nu moeten de verschillende weggebruikers teveel maneuvers maken, net door het snelheidsverschil.

Ook voor bijvoorbeeld brommetjes buiten de bebouwde kom zal de gelijke snelheid met het andere verkeer al wat veiliger zijn dan tegen 45 tussen de voorbijscheurende (70-90)wagens te bollen ...

Bobke 8 januari 2011 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5215978)
Ik weet alleszins dat mijn auto aan 30 km/u evenveel verbruikt als aan 140 :| 'toch als ik de verbruiksmeter mag geloven). Auto's zijn hier gewoon niet voor gemaakt.

Klopt, dus wegblijven uit de binnenstad met de auto.

Micele 8 januari 2011 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5216049)
Net daarom lijkt het me net iets veiliger indien men een gelijke snelheidsbeperking zou hebben voor alle (alle) voertuigen op grotere wegen en autosnelwegen. Nu moeten de verschillende weggebruikers teveel maneuvers maken, net door het snelheidsverschil.

Klopt 160 kmh zou beter zijn als de snelweg wat rustiger is, dan zijn er minder snelheidsverschillen tussen de auto´s. :-D

manta 8 januari 2011 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5216051)
Klopt 160 kmh zou beter zijn als de snelweg wat rustiger is, dan zijn er minder snelheidsverschillen tussen de auto´s. :-D

Ni slecht , 't snelste dat ik deed met een vrachtwagen was helaas maar 130:-(

Eigenzinnig 8 januari 2011 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5216049)
Je zou nochtans kunnen stellen da'k al deftig wat kilometers heb gedaan hoor ...
Net daarom lijkt het me net iets veiliger indien men een gelijke snelheidsbeperking zou hebben voor alle (alle) voertuigen op grotere wegen en autosnelwegen. Nu moeten de verschillende weggebruikers teveel maneuvers maken, net door het snelheidsverschil.

Ook voor bijvoorbeeld brommetjes buiten de bebouwde kom zal de gelijke snelheid met het andere verkeer al wat veiliger zijn dan tegen 45 tussen de voorbijscheurende (70-90)wagens te bollen ...

Niemand gaat 'vrijwillig' een kwartier langer rijden dan nodig..ik mag veronderstellen dat je dagelijkse afstanden momenteel verwaarloosbaar zijn..ik rij 30.000 km per jaar werkgerelateerd..

Ridicuul, voetgangers gaan aan 3-4 km per uur

manta 8 januari 2011 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5216050)
Klopt, dus wegblijven uit de binnenstad met de auto.

Alternatieven aanbieden hé , ipv huurfietsen zo'n karretjes gelijk aan zee ...
't maakt shoppen eenvoudiger doordat er meer bagageruimte is en ook gezinnen kunnen een dagje in't stad rijden ... :-D

manta 8 januari 2011 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5216055)
Niemand gaat 'vrijwillig' een kwartier langer rijden dan nodig..ik mag veronderstellen dat je dagelijkse afstanden momenteel verwaarloosbaar zijn..ik rij 30.000 km per jaar werkgerelateerd..

Ridicuul, voetgangers gaan aan 3-4 km per uur

Die voetgangers lopen niet op dezelfde rijbaan hé ... ;-)

Eigenzinnig 8 januari 2011 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5216057)
Die voetgangers lopen niet op dezelfde rijbaan hé ... ;-)

Je bent dus echt een stadsmus..de overgrote meerderheid van landelijke wegen heeft geen voetpad noch fietspad..ook niet binnen de bebouwde kom

Micele 8 januari 2011 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5216052)
Ni slecht , 't snelste dat ik deed met een vrachtwagen was helaas maar 130:-(

Aha, uit versnelling en bergaf ?
Of waart ge in Canada onderweg ? ;-)
Of US-militairtruck ?

Vrachtwagens in Be rijden ook (meestal) op het rechtervak.
Hopelijk zijn de auto´s aan 160 km -op een ander rijvak, soms met een rijvak ertussen - geen gevaar voor die ´90 kmh-vrachtwagens´. ;-)

Naja het ging over 30 kmh in de bebouwde kom... :oops:

manta 8 januari 2011 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5216085)
Aha, uit versnelling en bergaf ?
Of waart ge in Canada onderweg ? ;-)
Of US-militairtruck ?

Vrachtwagens in Be rijden ook (meestal) op het rechtervak.
Hopelijk zijn de auto´s aan 160 km -op een ander rijvak, soms met een rijvak ertussen - geen gevaar voor die ´90 kmh-vrachtwagens´. ;-)

Naja het ging over 30 kmh in de bebouwde kom... :oops:

Begrenzers zijn ook maar apparaatjes hoor. ;-)

Micele 8 januari 2011 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5216104)
Begrenzers zijn ook maar apparaatjes hoor. ;-)

Idd


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be