Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Welk soort onafhankelijk Vlaanderen wenst u ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=149024)

Max van Dietschland 8 januari 2011 23:11

Welk soort onafhankelijk Vlaanderen wenst u ?

1. Onder leiding van een koning met politieke macht zoals nu. Vnl in de formatie.
2. Onder leiding van een koning met louter ceremoniële functie.
3. Onder leiding van een vorst met ruime(re) uitvoerende bevoegdheden (zoals in Liechtenstein of nog meer zoals in Saoudië Arabië).
4. Zonder echte leider zoals in Zwitserland.
5. Onder leiding van een president: rechtstreeks verkozen door het volk met ruime bevoegdheden en zonder premier. De president kiest zijn regering zelf. Ongeacht de meerderheid in het parlement.
6. Onder leiding van een president : rechtstreeks verkozen met ruime bevoegdheden maar met een premier, komende uit een parlementsmeerderheid. (Franse systeem)
7. De functie van premier en president valt samen: minister president uit een parlementaire meerderheid. Zoals Kris Peeters zou staatshoofd en regeringsleider zijn.
8. Onder leiding van een president met louter ceremoniële functie rechtstreeks vorkozen door het volk. Premier heeft alle macht.
9. Onder leiding van een president met beperkte uitvoerende functie rechtstreeks verkozen door het volk. Premier heeft meer macht.
10. Een president met ruime bevoegdheden verkozen door het parlement. Premier heeft minder macht.
11. Een staatshoofd die niet gekroond is maar ook niet verkozen is (een militaire junta, theocratie, communistische dictatuur)
12. Een geleide democratie met parlement, regering, staatshoofd, maar met een machtig controle orgaan (zoals de Raad van Hoeders bijvoorbeeld).
13. Nog iets anders (zie bericht)
14. Ik wil geen onafhankelijk Vlaanderen

Max van Dietschland 8 januari 2011 23:23

Vlak na de onafhankelijkheid ga ik voor optie 7, op termijn moeten we kunnen evolueren naar optie 12.

Met parlement verkozen door het volk, regering onder leiding van een premier.
Een president of vorst met redelijk wat bevoegdheid.

Maar dit alles onder het alziend oog van een machtig controle orgaan samengesteld uit behoudsgezinde militairen, conservatieve geestelijken, leiders van solidaristische groeperingen en dergelijke...

Zipper 8 januari 2011 23:27

Wat moeten we ons voorstellen bij "de raad van Hoeders" ??

lombas 8 januari 2011 23:29

Een gedecentraliseerde confederatie met een centraal politburo onder leiding van een verkozen secretaris-generaal van de heersende Communistische Partij.

Pelgrim 9 januari 2011 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5216513)
Een gedecentraliseerde confederatie met een centraal politburo onder leiding van een verkozen secretaris-generaal van de heersende Communistische Partij.

Leve de VSSR :cheer:

Max van Dietschland 9 januari 2011 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5216508)
Wat moeten we ons voorstellen bij "de raad van Hoeders" ??

Het is een voorbeeld van een bestaande geleide democratie in Iran, waar het politieke leven wordt gecontroleerd door de Raad van Hoeders. Een raad van geestelijke leiders is dat, zonder dat die leiders weliswaar de dagelijkse leiding van het land in handen hebben. Die is voor de verkozen president. Zij kijken er op toe dat bepaalde grondbeginselen van de Islamitische Republiek bewaard blijven.

Dus een geleide democratie.

Max van Dietschland 9 januari 2011 09:41

Ik ben wel eens benieuwd voor welke vorm NVA gaat ? Ik denk dat optie 7.

Vlaams Belang gaat voor een rechtstreeks verkozen president denk ik. Optie 6of 9 denk ik.

Max van Dietschland 9 januari 2011 09:43

Waarom is een land zonder leidend gezicht, zonder boegbeeld zo populair ? (optie 4)

Max van Dietschland 9 januari 2011 09:45

Ik heb nog een keuzemogelijkheid vergeten, die je kan plaatsen bij optie 13:

Een louter ceremoniële president of president met beperkte bevoegdheden verkozen door het parlement (zoals in Duitsland).

Scherven A. Mok 9 januari 2011 12:17

13. Als de Walen de Vlamingen binnen België niet hun eigen ding willen laten doen en er is geen andere oplossing dan een onafhankelijk Vlaanderen dan vind ik een burgemeester met schepencollege al meer dan voldoende eigenlijk. Er zijn tientallen misschien ondertussen zelfs al honderden steden met meer dan 5 miljoen inwoners. Onze politici hebben geen ronkende titels als vorst of minister of president nodig. Hoe minder politici hoe meer capabele mensen die voor werkgelegenheid kunnen zorgen voor die mensen die daar niet zelf voor kunnen zorgen.

poekieJ 9 januari 2011 12:26

Ik ga voor optie 7, dat heb ik altijd gezegd en dat vind ik nog steeds de beste optie.

stropke 9 januari 2011 13:48

Ik kies voor optie 14 met dit als alternatief.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...en-en-brussel-

Henri1 9 januari 2011 14:09

Ik heb de indruk dat het eerder "Eigen Pens Eerst" is hier, of vergis ik me ?

Ratatosk 9 januari 2011 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5217505)
Ik heb de indruk dat het eerder "Eigen Pens Eerst" is hier, of vergis ik me ?

Liever eigen pens eerst dan mijn pens aan een ander geven die u minnacht vanwege je afkomst.

Ratatosk 9 januari 2011 14:14

Vlaamse regering met minister-president.

Voor de rest zou ik de provincie (hervormd) behouden als toezichter op de regio's (gemeentes bij elkaar) met districtsraden (gemeentes)

-Jo- 12 januari 2011 13:55

Een president met uitgebreide bevoegdheden, aangevuld met een beperkte regering in de zin van een klein aantal ministers.
+
op regelmatige basis volksreferenda
+
vervanging van de parlementen en hun partijen door raden, bestaande uit speciaal geschoolde hoge ambtenaren die daarin samenwerken met vertegenwoordigers uit de economische sectoren. Deze speciaal geshoolde ambtenaren komen voort uit een op te richten eigen versie van de Franse ENA, maar met nog hogere eisen. En met permanente controle op alle leden van de raden (dus zowel die ambtenaren als de economische vertegenwoordigers) inzake activiteitsgraad, corruptie,...

President en ministers worden bepaald na een periode van 6 jaar, uit kandidaten die worden voorgesteld door de eenheidspartij.

President en ministers hebben de plicht maandelijks de bevolking voor/in te lichten inzake hun activiteiten de voorbije maand en hun plannen op korte en lange termijn.

Ratatosk 12 januari 2011 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5217520)
Vlaamse regering met minister-president.

Voor de rest zou ik de provincie (hervormd) behouden als toezichter op de regio's (gemeentes bij elkaar) met districtsraden (gemeentes)

Als tijdelijke oplossing, de volgende tussenstap moet de 17 provinciën worden en het einddoel een confederatie van de germaanse volkeren.

Anna List 12 januari 2011 14:13

correctie 8 gestemd maar had 4 niet zien staan

4 heeft mijn voorkeur

-Jo- 12 januari 2011 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5224930)
correctie 8 gestemd maar had 4 niet zien staan

4 heeft mijn voorkeur

En waarom als ik vragen mag?

Anna List 12 januari 2011 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 5224935)
En waarom als ik vragen mag?

omdat 4 me het meest democratisch en economisch verantwoord lijkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be