Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De Schijnzekerheid van het preutse bestaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=149134)

gertc 10 januari 2011 19:11

De Schijnzekerheid van het preutse bestaan

Een tekst van Rik Torfs in De Standaard:
Citaat:

Het in ademnood verkerende Europa heeft niet langer het bevrijdende zelfvertrouwen dat het een halve eeuw geleden uitstraalde. We plooien terug. We schuwen het experiment. We vrezen het onbekende. We verkiezen langzaam maar zeker de schijnzekerheid van het puriteinse bestaan.
Wat denken jullie? Wordt de samenleving terug puriteinser? En is dat een positieve evolutie?

kiko 10 januari 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5220646)

Wat denken jullie? Wordt de samenleving terug puriteinser? En is dat een positieve evolutie?

Geen idee, maar ik sluit me niet aan bij het onsamenhangend en ongefundeerd schrijven van Rik Torfs.

Rudy 10 januari 2011 20:14

Citaat:

Teksten uit "De Standaard" lees ik het liefst volledig. Zeker van columnisten als Rik Torfs.

Uw citaat kan zelfs niet worden geciteerd of gequoted.

gertc 10 januari 2011 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5220797)
Teksten uit "De Standaard" lees ik het liefst volledig. Zeker van columnisten als Rik Torfs.

Uw citaat kan zelfs niet worden geciteerd of gequoted.

Daarom dat ik er ook de link naar het volledige artikel heb bijgezet :roll:

Rudy 10 januari 2011 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5220814)
Daarom dat ik er ook de link naar het volledige artikel heb bijgezet :roll:

Ik heb die tekst ook gelezen. Op papier zelfs. Ik heb dan ook een duur abonnement. Denk aan iedereen. We zitten hier op een democratisch forum.

Eigenzinnig 10 januari 2011 20:37

Citaat:

Een oudere samenleving is altijd conservatiever..

Voor de rest is het hele artikel een misplaatst 'goeie ouwe tijd' nostalgie..

De goegemeente sprak in de gloriedagen van de hippies ook schande over dit soort 'vrije' bewegingen..

Rudy 10 januari 2011 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc
Het in ademnood verkerende Europa heeft niet langer het bevrijdende zelfvertrouwen dat het een halve eeuw geleden uitstraalde. We plooien terug. We schuwen het experiment. We vrezen het onbekende. We verkiezen langzaam maar zeker de schijnzekerheid van het puriteinse bestaan.

We schuwen het experiment niet. Europa wordt iets te groot. We zullen zelfs eers moeten overeenkomen onder groten.

Gert. Ik begrijp niet zo goed die "puriteinse" insinuatie naar Europa.

Herr Flick 11 januari 2011 08:45

Citaat:

De Rik Torfs is gewoon pissed off, omwille van het feit, dat er een deel mensen niet meer geloven in de alles moet maar kunnen mentaliteit van de mei 68 generatie.

Herr Flick 11 januari 2011 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5220854)
We schuwen het experiment niet. Europa wordt iets te groot. We zullen zelfs eers moeten overeenkomen onder groten.

Gert. Ik begrijp niet zo goed die "puriteinse" insinuatie naar Europa.

Inderdaad, niet alleen te groot, maar ook de invloeden van staten die er laatst bijgekomen, die nog lang niet op het niveau van het "westen" staan en op die manier op de rem gaan staan.

eno2 11 januari 2011 15:30

Citaat:

Rik Torfs kan me volledig gestolen worden, ik hou me niet bezig met zulke
gedateerde ouwe weessokken.

roger verhiest 11 januari 2011 15:49

Meer libertijnse samenlevingen worden altijd terug een beetje en soms veel puriteinser
de slinger slaat door en dan weer terug...

Rudy 11 januari 2011 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 5222326)
Meer libertijnse samenlevingen worden altijd terug een beetje en soms veel puriteinser
de slinger slaat door en dan weer terug...

Gedeeltelijk mee eens. Liberalen kunnen inderdaad wel eens oerconservatief uit de hoek komen.
Roger. Zou het niet kunnen dat prominente politici en protagonisten meestal oerconservatief zijn, van welke ideologische strekking ook ?

gertc 11 januari 2011 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5222568)
Gedeeltelijk mee eens. Liberalen kunnen inderdaad wel eens oerconservatief uit de hoek komen.
Roger. Zou het niet kunnen dat prominente politici en protagonisten meestal oerconservatief zijn, van welke ideologische strekking ook ?

Roger had het over libertijns - jij over liberaal. Volgens mij toch iets anders?

gertc 11 januari 2011 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5222282)
Rik Torfs kan me volledig gestolen worden, ik hou me niet bezig met zulke gedateerde ouwe weessokken.

Over het algemeen zou ik dat ook zeggen. Maar als een kerkjurist feitelijk pleit voor meer tolerantie t.o.v. alle vormen van seksualiteit, dan trekt dat toch mijn aandacht. Het is geen standpunt dat ik uit die hoek verwacht.

eno2 12 januari 2011 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5222975)
Over het algemeen zou ik dat ook zeggen. Maar als een kerkjurist feitelijk pleit voor meer tolerantie t.o.v. alle vormen van seksualiteit, dan trekt dat toch mijn aandacht. Het is geen standpunt dat ik uit die hoek verwacht.

Nee, je verwacht alleen tolerantie voor pedofilie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be