![]() |
Is een verdeling van België beter te verkopen dan een scheiding?
Onze goede vrienden de belgicisten maken er soms eens een potje van als ze ons afdreigen met alle mogelijke gevolgen internationaal van een scheiding in een Vlaamse en een Waalse staat. De blauwhelmen komen er net niet bij kijken, of misschien zelfs dat al.
Maar waar rook is, is vuur. Het zal bv. geen geheim zijn dat landen als Spanje niet staan te springen om een afscheiding te erkennen, gezien er al tal van afscheidingsbewegingen op hun grondgebied niet te veel gestimuleerd moeten worden. Zou in die context het niet verstandiger zijn om te kiezen voor een toetreding tot het Koninkrijk der Nederlanden, dus niet Nederland, voor Vlaanderen en een aansluiting van de Waalse provincies als departementen bij Frankrijk? Vlaanderen heeft op die manier meer autonomie dan nu, heeft geen erkenning als onafhankelijke staat nodig en er zijn geen problemen met de EU (al zou dat nog niet zo erg zijn moesten we het Zwisterland aan de Noordzee worden). |
Ja.
het steeds beroemdere 'Plan N' is een goed idee. |
Citaat:
Heel veel van de problemen bij een splitsing van België zijn veel minder groot indien er sprake is van fusie(s). Dit geldt nog meer voor het economisch armere Wallonië (en Brussel?) dan voor Vlaanderen. Hoe je het draait of keert, ik denk dat België vreedzaam laten opgaan in Frankrijk, Duitsland en Nederland door heel de wereld begrepen zal worden als logisch. Men ziet in de wereld al lang in dat dit land een ridicuul, artificieel 'accident d'histoire' is. Zelfs het ergst denkbare scenario: eenzijdige afscheiding, Vlaanderen verliest Brussel en faciliteitengemeenten (na referendum), Vlaanderen moet 70% van de staatsschuld op zich nemen..., is geen onoverkomelijke ramp meer indien we kunnen terugvallen op Nederland. Zelfstandig is het ook niet onmogelijk, maar toch een stuk moeilijker. |
Citaat:
Er zijn nog ergere scenario's hoor. En waarschijnlijker. |
Citaat:
Het kan zeker nog erger (alles kan altijd erger). er kan in theorie altijd een burgeroorlog uitbreken... |
Citaat:
Dat het ofwel een Vlaamse ministaat wordt (zonder flinke voormalig 'Vlaamse' gebieden), ofwel een tweetalig Vlaams staatje mét 'Vlaams' Brabant bv. Zelf zet ik 'erger' vaak tussen aanhalingstekens, omdat velen in Vlaanderen het niet meer zal boeien welke taal men waar spreekt, zolang de drie vakanties per jaar maar niet in gevaar komen. |
Wat is dat toch voor een domme praat ?
Hoe kan je iets verdelen of weggeven wat je niet eens toebehoort ? |
Citaat:
En vanuit het historisch kader vd Nederlanden, waar ik steeds aan refereer, is dat de beste oplossing. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit is een erger scenario voor zowel Vlaanderen als Wallonië. Maar of dit waarschijnlijk is? |
Citaat:
Ik bedoelde met 'niet meer' de huidige toestand (enigszins verwarrend geponeerd). De materiele welvaart is wat telt voor de gemiddelde Vlaming. |
.
|
Citaat:
|
Ik heb er voor zover ik mij kan herinneren nooit een geheim van gemaakt dat een Republiek van Verenigde Nederlanden wat mij betreft gisteren reeds het daglicht had mogen zien.
Een halfzachte oplossing als een toetreding van Vlaanderen, Brussel én Wallonië - ja, zélfs Wallonië mag van mij in de brokken delen :mrgreen: - tot het Koninkrijk der Nederlanden vind ik een nog net aanvaardbaar compromis, maar dan wil ik wel compensaties ;-) Eén van die compensaties is het omvormen van het Koninklijk Paleis van Laken - met inbegrip van de Koninklijke Tuin - tot Stads- en Kinderboerderij voor Brussel en Omgeving. Een andere compensatie is het hervatten van de televisiereeks "De Fabeltjeskrant". Een - voorlopig - laatste door mij gewenste compensatie is een intensieve campagne ter promotie en stimulering van de consumptie van karnemelk in alle geledingen van de maatschappij, met speciale aandacht voor en focus op het voormalige Groot-Luik. Ik ken ginder een paar mensen die daar reikhalzend naar uitkijken. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be