![]() |
Leonard en de geschiedenis
Volgens Leonard heeft het priesterhuwelijk nooit bestaan : zie Humo vandaag.
Hij dus van mening dat zijn collega's tijdens het concilie van Trente (midden 16° eeuw) oeverloos hebben zitten zeveren, want waarom zouden ze toen de celibaatseis van de Synode van Elvira (306) hebben herbevestigd ? Of sta je als gezagsdrager binnen de Rooms-Pedofiele Kerk boven dergelijke details ? |
Citaat:
|
Léonard wijst wel op een verschil tussen gehuwde personen die priester worden en priesters die trouwen. Het eerste zou van hem nog mogen, het tweede niet. Overigens, als ik mij niet vergis, het vandaag al zo dat getrouwde anglicaanse priesters mogen 'switchen' naar de katholieke kerk en hun vrouw houden.
|
Citaat:
Trouwens, ik dacht dat de inmenging van de werkgever in het privéleven van de werknemer op het vlak van een partner hebben of huwen verboden was, evenals het discrimineren op vlak van burgerlijke stand. |
Citaat:
|
Citaat:
Wie getrouwd en pastoor wil zijn passeert gewoon eerst langs een ander kapelleke. Of gaat gewoon samenleven zoals veel pastoors. |
Een kerkelijk hwuelijk ken ik maar wat is een priesterhuwelijk? Als priesters ooit mogen trouwen dan zal dit een kerkelijk huwelijk zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Priesters kunnen niet huwen, maar er zijn wel al gehuwde priesters geweest en die zijn er nog steeds. In de Oosters-Katholieke Kerken en het Anglicaans Ordinariaat zijn veel priesters gehuwd, maar dat was voor hun wijding. Zodra je gewijd bent, gaat het niet meer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Berouw en inkeer wat god heeft verenigd... de kudde zijn herder niet onthouden nu ik het zo zie, das geen logica, hoogstens een hypocriet excuus. |
Citaat:
|
Ik heb zelf op een katholiek internaat gezeten, gedurende zeven jaar.
Ben nooit lastiggevallen. |
Hoever de huidige kerk afgeweken is van de vroegere christelijke gemeenten, blijkt nu weer uit het laatste TV-nieuws. Daar werd het beschouwd als een 'nieuwsitem' ons te komen vertellen dat Léonard naar de dekenaten zou afzakken of kennis te maken met de bevolking aldaar.
Martine Tanghe had misschien moeten weten dat vroeger iedereen de bisschop kende. Om de heel eenvoudige redenen dat de bisschop werd gekozen door de bevolking van zijn diocees. En er waren meestal verschillende 'kandidaat-bisschoppen'. Bovendien bracht elke kandidaat-bisschop zijn supporters mee. Nu is het wel effe anders. Nu bepaalt de Paus van Rome wie al dan niet bisschop wordt. En zo is de bisschop een vreemde voor zijn eigen christelijke goegemeente geworden. En dit al eeuwen en eeuwen en eeuwen lang. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Daar moet men, vooraleer men tot diaken wordt gewijd, eerst gehuwd zijn (tenzij men monnik wordt of doelbewust de wens uitspreekt als ongetrouwde priester door het leven te willen gaan). Wie als priester echter zijn echtgenote verliest, mag volgens de orthodoxe Kerk dan niet meer hertrouwen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be