![]() |
NMBS niet studentvriendelijk !
Enige tijd geleden deden we via email een verzoek aan de directie van de NMBS om toelating te krijgen voor een zestal studenten om op enkele treinen van Hasselt naar de kust enquêtes te mogen verspreiden rond een onderzoek dat ze opzetten rond de beeldvorming omtrent (on-)aantrekkelijkheid van mensen in relatie tot media en hulpverlening. Meer info over het onderzoek vindt u op de website http://www.onaantrekkelijk.be De studenten zouden op een vriendelijke , niet opdringerige manier mensen uitnodigen om een korte enquête in te vullen (6 min) en die dan weer op te halen. De enquête is totaal niet commercieel , verloopt onafhankelijk en er is geen enkele firma of organisatie buiten de eigen hogeschool betrokken. De enquêtering is anoniem en men is niet verplicht om de enquête in te vullen. Voor wie op de trein zit is dit een aangenaam tijdverdrijf en het kan de sociale contacten op de trein tussen de reizigers alleen verbeteren wanneer ze uitgenodigd worden om gelijktijdig een enquête in te vullen. Wanneer vreemde mensen opeens tegelijk een enquête mogen invullen, kan dit uitnodigen tot een gesprek, uitwisselen van pennen die niet schrijven, enz. In het verleden werd op gelijkaardige manier voor een onderzoek voor het boek 'Levenslang' van Bart Demyttenaere door onze studenten enquêtes afgenomen op treinen. Toen werd geen toestemming gevraagd en waren er geen problemen. Nu hebben we uit beleefdheid toestemming gevraagd en werden we met een weigering opgezadeld. We waren dus beter stout geweest en het gewoon hebben gedaan met het risico dat we van de trein zouden gezet zijn. Ik wil nog aanstippen dat de studenten voor elke rit zouden beschikken over een geldig vervoersbewijs (go-pass). De hogeschool was bereid deze kosten uit eigen zak aan de studenten terug te betalen. U kunt het antwoord van de NMBS hieronder lezen. Wij betreuren de studentonvriendelijkheid van de NMBS. Het imago van oude nukkige tante wordt zo naar studenten toe opnieuw bevestigd. Jammer is ook dat hogeschoolstudenten op die manier op onderzoeksvlak in de kou blijven staan. Er is geen geld voor onderzoek aan hogescholen. Alles moet met eigen middelen betaald worden. Universiteiten beschikken over budgetten om professionele onderzoeksbureaus in te schakelen. Hoe die aan hun ingevulde enquêtes geraken is een andere vraag. Op de trein kun je heel snel een groot gemiddeld staal van de bevolking betrekken en van daaruit conclusies trekken. Het is jammer dat dit verboden wordt. Uiteindelijk ging het over maximaal een tiental ritten heen en weer. Dit kan toch echt niet storend zijn. Nu zullen we moeten postvatten in winkelcentra enz. , maar hier hebben de mensen niet zoveel tijd en mogelijkheden om een enquête in te vullen. De trein lijkt me een uitgelezen middel. Onlangs spoorden vier SPA kopstukken met de trein door het land om promotie te maken (Stevaert was er zelf bij), schertsend de vier teletubbies genoemd. Was dit dan niet storend voor de andere treingebruikers ? Bert Anciaux deelde gratis boeken uit op de trein. Heeft hij toestemming gevraagd aan de NMBS. Ministers en politici mogen blijkbaar meer. De overheid wenst onderzoek in ons land te stimuleren, maar een overheidsbedrijf als de NMBS weigert gewoon uit corporatisme (eigen enquêtes mag blijkbaar wel, en is niet storend voor de reizigers :-) hieraan medewerking te verlenen. Ik vraag me af of als we een commerciële firma waren die bereid waren om te betalen om op de trein folders of enquêtes uit te delen , het wel mocht ? Er gaat toch ook een koffiedame rond, die vrij luidruchtig vraagt of men iets wil drinken. Is dit dan niet storend. Het gaat ook niet over kinderen maar over volwassen derdejaarsstudenten tussen 20 en 25 jaar. Ik roep alle studenten en sympathisanten op om met klem te protesteren tegen deze houding. Vriendelijke groeten Gerard Gielen Geachte heer Gielen, Uw e-mail van 21/12/2002. De enquêtes in de trein worden enkel toegestaan voor de behoeften van de NMBS zelf(relaties met de klanten). Wij stellen de sereniteit en de privacy van de reizigers prioritair. Daarom kunnen we helaas geen positief gevolg geven aan uw vraag. Met vriendelijke groeten, Luc BESSENDORFFER Public Relations NMBS CCE Communicatie CO.032 s. 50 Frankrijkstraat 85 1060 Brussel e-mail: [email protected] |
Citaat:
Ik zie niet in hoe de privacy van een persoon wordt geschonden als je hem even vraagt of hij wil deelnemen aan een enquête. Ik ga ervan uit dat de enquête op zich voldoet aan de privacy-wet, en alle andere wetten en normen, en dat je de enquête ook eerst hebt voorgelegd, of bereid was dat te doen, aan de NMBS zelf, zodat ze er zich van konden vergewissen dat die niet in strijd was met de filosofie van de NMBS of met de wet tout court. Mijnheer de NMBS, of is het Mevrouw, Proficiat! U hebt een nieuwe definitie gegeven van "respect voor andermans privacy": asociaal gedrag op alle gebied. Het is koud op de wereld, heel koud. |
Citaat:
als ik van jullie was had ik toch mijn zin gedaan hoor. en als je van de trein word gezet neem je de eerstvolgende terug |
Citaat:
|
De klantvriendelijkheid van het NMBS-personeel is ongelooflijk slecht!
Op de trein valt het meestal nog wel mee, maar de bedienden aan de loketten.... amai! De arbeidsmoeheid straalt er zo vanaf! Ik ben ooit eens in het station van AARSCHOT geweest, en ik heb nog noooit zo'n onvriendelijke mensen gezien! Bah! Je zou voor minder de auto nemen! |
Als treinbegeleider bij de Nmbs sta ik binnen de maatschappij gekend als vaak kritische persoon tegenover de Nmbs... Toch wens ik hier even mijn werkgever te verdedigen. Het is de taak van de NMBS reizigers te vervoeren, het mag geenszins de bedoeling zijn om de haverklap deze mensen, nb hun klanten, lastig te vallen met om het even welke vragenlijsten en vervelende interviewers. Gaat u maar even in een gekend Brussels restaurant binnen met uw vragenlijst, ik vrees dat u ook daar van een kale reis zult terug komen... En wat betreft ambtenaren die tegen hun zin werken: wel die heb ik ook al vaak tegengekomen in privaat bedrijven, enkele anekdotes zou ons echter te ver afdwalen van het feit dat de meeste mensen correct, plichtsmatig en met zeer veel tact hun job waarnemen binnen de Nmbs
|
Citaat:
Op misschien een paar enkelingen na misschien, die de trein voor de fun nemen (als hobby), nemen men de trein gewoon om ergens te geraken. Een restaurantbezoek is een doel op zich. Een trein is in tegenstelling tot een restaurant niet meer dan een "openbare plaats" zoals een plein, het station, de straat... allemaal plaatsen waar je m.i. mensen mag aanspreken. U zegt ook dat het niet de bedoeling is dat mensen om de seconde lastig gevallen moeten worden: wie zegt dat ze om de seconde lastig gevallen zouden worden? Ze worden nu toch ook niet om de seconde lastiggevallen, en dat is niet omdat de NMBS zelf heeft opgetreden / heeft moeten optreden, omdat het allemaal zo erg niet is! Ik vind dat de NMBS pas moet ingrijpen als het ECHT te veel zou worden... net zoals een wet ook alleen maar tot stand komt wanneer het nodig is (ter preventie of om daadwerkelijk in te grijpen op voorvallen (=reactief/correctief). En hier is er voor de NMBS geen reden om noch preventief noch reactief/correctief op te treden. |
IK zie nog steeds niet het verschil tussen een bezoek aan restaurant of een treinrit, dit laatste heeft mogelijk als DOEL zich te begeven naar het eerste dus... Nu is er inderdaad een nuance verschil en dat geef ik toe, onder bepaalde voorwaarden en met ingebouwde garanties ben ik ervan overtuigd dat de Nmbs ook toelating zal verlenen aan je vraag. Nu, dit is hier niet gebeurd en om eerlijk te zijn, ik ken ook niet alle factoren in deze... Voor mij is deze discussie afgesloten met volgende quote: treinpersoneel en zelfs stationspersoneel krijgt jaarlijks kwoteringen tussen 7 en 7.8 /10 op klantvriendelijkheid... In naam van de collega's en mezelf, die lang niet meer het luilekkerleventje hebben van de seventy's, bedanken wij de modale treinreiziger voor deze mooie erkenning van hun job! En ik hoop dat bij een volgende vraag u een gunstige reactie moogt verwachten, alvast succes met de studies.
|
[quote]
Citaat:
Klopt, een studente die ik ken krijgt geen studentenabonnement om naar Gent te sporen (Unief) omdat ze 39 jaar is... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be