Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Franstalige werklozen in Vl-Brabant weigeren taalcursus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14953)

Spolpoel 30 mei 2004 16:22

Franstalige werklozen in Vl-Brabant weigeren taalcursus volgens N-VA

BRUSSEL - Anderstalige werklozen in Vlaams-Brabant die geen Nederlands kennen en weigeren een taalcursus te volgen, moeten voor de N-VA hun werkloosheidsvergoeding verliezen. Dat stelt Mark Demesmaeker, vijfde kandidaat op de CD&V/N-VA lijst in Vlaams-Brabant.

De voormalige VTM-nieuwsanker trekt zondag in een persbericht van leer tegen anderstalige werklozen in Vlaams-Brabant die ,,massaal de gratis taalcursussen van de VDAB weigeren''.

Uit antwoorden van Vlaams minister van Werkgelegenheid Renaat Landuyt leert Demesmaeker dat bijna 9.000 of één op drie werklozen in Vlaams-Brabant Frans- of anderstalig is. Volgens Demesmaeker blijven ze ook opvallend lang werkloos, omdat deze werklozen amper Nederlands kennen en weigeren de gratis taalcursus van de VDAB te volgen. In 2003 volgden 966 anderstaligen zulke taalcursus. ,,Op een totaal van 8.977 anderstaligen is dat amper 11 procent. In Halle-Vilvoorde is dat zelfs maar 8 procent''.

,,Wie weigert een taalcursus te volgen moet geschorst worden van de werkloosheidsuitkering. De vrijgekomen middelen kunnen besteed worden aan de ondersteuning van werklozen die wél Nederlands willen leren en voor Nederlandstalige werkzoekenden'', stelt Demesmaker.
30/05/2004 De Standaard

S. 30 mei 2004 16:27

Fantastisch idee. Ik zie niet in hoe je daar tegen kunt zijn.

Vlaanderen Boven 30 mei 2004 16:30

Akkoord. Niet dat er maar 0,1 % kans is dat het er OOIT zal komen.

Mijn ontevredenheid blijft groeien.

ray 30 mei 2004 16:32

idd, net zoals ze de werkloosheidsuitkering van niet-werkzoekende/werkwillende werklozen moeten afnemen

Spetsnaz 30 mei 2004 17:02

Ik ben akkoord.

Het is toch vrij simpel: de meeste partijen zijn het erover eens. Werklozen hebben recht op een goede uitkering maar moeten hier inspanningen tegenover stellen om aan werk te geraken (solliciteren/bijscholing). Wie hier niet aan wil voldoen, wordt geschorst.

S. 30 mei 2004 17:03

Ik vraag mij af wat BUB hiervan denkt.

blabla 30 mei 2004 17:19

de ps ga zich daar toch tegen verzetten...
en den mr...

Jan van den Berghe 30 mei 2004 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.

En dan mekkeren ze maar over "individuele tweetaligheid"...

Tiger777 30 mei 2004 17:33

Kan het BUB denken? :lol:

Spetsnaz 30 mei 2004 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger
Kan het BUB denken? :lol:

Met z'n allen samen moet dat toch lukken he.

Jan van den Berghe 30 mei 2004 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz

Hans I de Grote roept zijn getrouwen bijeen voor een bijkomende kroonraad. Maar mijn kleine teen zegt me nu al dat het voorstel zal worden afgeschoten: het komt immers van de N-VA (en dat is voor Hans I le Grand de vijand nummer één) en daarenboven strookt het niet met Hans' gedachtegang dat Franstaligen gedwongen worden om een bepaalde taal te leren. Dat is enkel voor de Vlamingen; bij het Franstalig "Herrenvolk" mag dat niet.

giserke 30 mei 2004 17:39

oeps weer een proces aan ons broek

Spetsnaz 30 mei 2004 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Hans I de Grote roept zijn getrouwen bijeen voor een bijkomende kroonraad. Maar mijn kleine teen zegt me nu al dat het voorstel zal worden afgeschoten: het komt immers van de N-VA (en dat is voor Hans I le Grand de vijand nummer één) en daarenboven strookt het niet met Hans' gedachtegang dat Franstaligen gedwongen worden om een bepaalde taal te leren. Dat is enkel voor de Vlamingen; bij het Franstalig "Herrenvolk" mag dat niet.

Zijn getrouwen ?
U bedoelt die puberkes, jonge naïevelingen en oude knarren ? ;)

Spolpoel 30 mei 2004 17:45

Citaat:

Citaat:

Zijn getrouwen ?
U bedoelt die puberkes, jonge naïevelingen en oude knarren ? ;)

Voornamelijk enkele 'bonden der gepensionneerden', in het bijzonder diegenen die opgetrommeld worden om met tricolorkes te wapperen als Laken eens buitenkomt :wink:

Knuppel 30 mei 2004 18:52

Citaat:

Citaat:

Zo te zien zijn de BUBbelblaasjes niet erg gemotiveerd om één van hun voornaamste programmapunten op de Franstaligen te laten toepassen. Zelfs niet als hun Waalse broedervolk er economisch beter van wordt.

Zeno! 30 mei 2004 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.

Ik zal eens een poging doen:

"Weer een maatregel van de racistische Vlamingen! De BUB maakt van taal geen probleem. Van ons mag Vlaanderen verfranst worden. Frans is nu eenmaal een 'grotere' taal, en daar moeten anderen zich maar aan aanpassen. Vive la Belgique!"

Foundation 30 mei 2004 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Akkoord. Niet dat er maar 0,1 % kans is dat het er OOIT zal komen.

Mijn ontevredenheid blijft groeien.

Akkoord. Stem B.U.B.

Hans1 31 mei 2004 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Franstalige werklozen in Vl-Brabant weigeren taalcursus volgens N-VA

BRUSSEL - Anderstalige werklozen in Vlaams-Brabant die geen Nederlands kennen en weigeren een taalcursus te volgen, moeten voor de N-VA hun werkloosheidsvergoeding verliezen. Dat stelt Mark Demesmaeker, vijfde kandidaat op de CD&V/N-VA lijst in Vlaams-Brabant.

De voormalige VTM-nieuwsanker trekt zondag in een persbericht van leer tegen anderstalige werklozen in Vlaams-Brabant die ,,massaal de gratis taalcursussen van de VDAB weigeren''.

Uit antwoorden van Vlaams minister van Werkgelegenheid Renaat Landuyt leert Demesmaeker dat bijna 9.000 of één op drie werklozen in Vlaams-Brabant Frans- of anderstalig is. Volgens Demesmaeker blijven ze ook opvallend lang werkloos, omdat deze werklozen amper Nederlands kennen en weigeren de gratis taalcursus van de VDAB te volgen. In 2003 volgden 966 anderstaligen zulke taalcursus. ,,Op een totaal van 8.977 anderstaligen is dat amper 11 procent. In Halle-Vilvoorde is dat zelfs maar 8 procent''.

,,Wie weigert een taalcursus te volgen moet geschorst worden van de werkloosheidsuitkering. De vrijgekomen middelen kunnen besteed worden aan de ondersteuning van werklozen die wél Nederlands willen leren en voor Nederlandstalige werkzoekenden'', stelt Demesmaker.
30/05/2004 De Standaard

Goed dat de NVA, in navolging van de B.U.B., pleit voor gratis tweetalig onderwijs. Maar dat moet dan wel al op school beginnen.

Jan van den Berghe 31 mei 2004 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Goed dat de NVA, in navolging van de B.U.B., pleit voor gratis tweetalig onderwijs. Maar dat moet dan wel al op school beginnen.

Er wordt helemaal niet gesproken over tweetalig onderwijs. Het gaat hier om een cursus Nederlands voor langdurig werklozen.

Bij mijn weten moet men in de Franstalige scholen in het Brussels Gewest Nederlands als eerste vreemde taal volgen. Of wist u dat niet, o hooggeleerde voorzitter?

joske 31 mei 2004 17:22

het is toch de logica zelve dat men geschorst word van steun te ontvangen wanneer men niet wil werken,wat er nu allemaal gebeurd begrijp ik niet,in de jaren 50-60 was ik ook werkloos,toen kreeg je regelmatig een uitnodiging om te gaan kijken naar werk en in je geen briefje had van die firma of je weigerde om te gaan zien,dan wer direct je steun ingetrokken voor 3 maand,en nu is het altijd iets,of het is te ver,of het past niet of ik moet op mijn kinderen passen enz.dat was in onze tijd ook zo maar je kon maar zien dat je in orde was,en dan 2 maal per dag stempelen,zodat je zeker niet in het zwart kon gaan werken.,nu moeten ze 1 per maand gaan stempelen en dan word dat nog vergeten,zoals mijn achterneef zegt,waarom zou ik gaan werken als ik geld krijg om niks te doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be