Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Is de katholieke kerk totaal dood? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=149636)

C2C 20 januari 2011 22:59

Is de katholieke kerk totaal dood?

En hoe zit dat nu met religie? Kunnen we dat in 2015 niet gewoon afschaffen?

Inno 20 januari 2011 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 5241916)

Waarom? Ga je meningen afschaffen? Succes!

Ars_Nova 21 januari 2011 09:47

"Op sterven na dood" maar alleen in onze contreien vrees ik.

Jozef Ostyn 21 januari 2011 11:30

Het aantal Katholieken is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Enkel erg provinciaal ingestelde mensen denken dat de Katholieke Kerk zich beperkt tot wat er in hun voortuin gebeurt.

geert1002 21 januari 2011 16:08

Al zolang als de mens bestaat zijn er mensen die graag beweren het antwoord te hebben op zulke nonvragen als 'Waarom zijn we hier?', 'Waarom sterven we?', etc. Aangezien deze vragen niet te beantwoorden zijn (daarom zijn het ook nonvragen) zijn er ook altijd al mensen geweest die niet geïntereseerd zijn in deze vragen. Geloof zal nooit verdwijnen omdat deze vragen voor velen om een antwoord blijven schreeuwen.
Sinds Galileo weten we echter dat 'waarom' vragen zelden interessant zijn en dat 'hoe' vragen veel elegantere en meer praktische antwoorden opleveren. Als iedereen op aarde opeens inziet dat het leven veel draagelijker is als men zich zo weinig mogelijk afvraagt 'waarom?' dan zijn we er vanaf. Maar dat is in 10 duizenden jaren nog nooit gebeurt dus zit er maar niet op te wachten.

Bobke 21 januari 2011 16:31

Zat er nog leven in voor de schandalen ?
Of waren die schandalen maar mogelijk omdat de rek er al uit was ?

Argusx43 21 januari 2011 19:00

Die kerk is belange niet dood. Die moet haar gloriedagen nog meemaken. Maar 't zal wel heel kort zijn.

Bobke 21 januari 2011 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 5243321)
Die kerk is belange niet dood. Die moet haar gloriedagen nog meemaken. Maar 't zal wel heel kort zijn.

Op 30 februari ?

filosoof 21 januari 2011 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5243142)
Zat er nog leven in voor de schandalen ?
Of waren die schandalen maar mogelijk omdat de rek er al uit was ?

die schandalen gebeuren al tientallen jaren maar komen nu boven, juist omdat de rek eruit is. In de tijd van de Gloriërende Kerk waren er evenveel (of meer) kinderverkrachters in dat instituut maar toen werkte de doofpot beter.

Bobke 21 januari 2011 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5243522)
die schandalen gebeuren al tientallen jaren maar komen nu boven, juist omdat de rek eruit is. In de tijd van de Gloriërende Kerk waren er evenveel (of meer) kinderverkrachters in dat instituut maar toen werkte de doofpot beter.

De rek is er dan ook al tientallen jaren uit.
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, als je priesters te kort hebt kunt ge niet te kieskeurig zijn.
Of het ook in hun gloriedagen gebeurde laat ik voor uw rekening.

filosoof 21 januari 2011 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5243533)
De rek is er dan ook al tientallen jaren uit.
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, als je priesters te kort hebt kunt ge niet te kieskeurig zijn.
Of het ook in hun gloriedagen gebeurde laat ik voor uw rekening.

Ik heb er niks mee te maken! Ik onderhou 't boeltje met mijn belastingen, tegen mijn goesting, en das alles.

Inno 21 januari 2011 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5243565)
Ik heb er niks mee te maken! Ik onderhou 't boeltje met mijn belastingen, tegen mijn goesting, en das alles.

Je hoopt dat men weldra de belastingen naar religies aanpast, zodat je je volledige belastingen aan de islam kan geven.

Inno 21 januari 2011 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5243522)

Vroeger gebeurde zo'n dingen veel minder. Er was meer sociale controle, de ziekte van mei 68 was nog niet doordrongen in onze samenleving enz...

filosoof 21 januari 2011 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5243661)
Je hoopt dat men weldra de belastingen naar religies aanpast, zodat je je volledige belastingen aan de islam kan geven.

Nee.
Indien men in 't staatsbudget bezuinigt vind ik dat religies bij de allereerste bezuinigingsposten dienen te staan. Allemaal.

filosoof 21 januari 2011 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5243666)
Vroeger gebeurde zo'n dingen veel minder. Er was meer sociale controle, de ziekte van mei 68 was nog niet doordrongen in onze samenleving enz...

Jan met de pet durfde er niet aan denken dat meneer pastoor zoiets zou doen. Zelfs indien hij 't zelf meemaakte, lang geleden. En meneer pastoor had genoeg invloed en autoriteit om hem te doen zwijgen.

Inno 22 januari 2011 00:32

De Kerk leeft meer dan ooit tevoren.

filosoof 22 januari 2011 01:00

't ademt nog een beetje.
Met mond aan snuit ademhaling misschien? :?

Raf 22 januari 2011 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 5241916)

Waarom nog zo lang wachten?

Nr.10 22 januari 2011 15:52

Ik sluit me aan bij wat Zizek vertelt over dit onderwerp.
Citaat:

"God is still alive and kicking"
Citaat:

"Perhaps the true achievement of Christianity is to elevate a loving (imperfect) Being to the place of God, that is, of ultimate perfection. That is the kernel of the Christian experience."

Tavek 23 januari 2011 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 5242503)
Het aantal Katholieken is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Enkel erg provinciaal ingestelde mensen denken dat de Katholieke Kerk zich beperkt tot wat er in hun voortuin gebeurt.

Al eens bij stilgestaan waarom dat zo is ?

Want dat zou wel eens een ander licht op de zaak werpen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be