Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgium... beyond expectations (https://forum.politics.be/showthread.php?t=149639)

Pieter B 21 januari 2011 01:53

Belgium... beyond expectations

Wat denken jullie van dit filmpje?

link

Is België een sterk merk?

Ik ben zelf heel Vlaams gezind maar ik denk ook dat België voordelen heeft. Volgens mij is een afgeslankt België een meerwaarde voor Vlaanderen.

Xenophon 21 januari 2011 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5242097)

link

Ik ben zelf heel Vlaams gezind maar ik denk ook dat België voordelen heeft. Volgens mij is een afgeslankt België een meerwaarde voor Vlaanderen.

Welke dan?

Pieter B 21 januari 2011 03:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5242102)
Welke dan?

Als het werkt zou het een goede samenwerking kunnen coördineren tussen Vlaanderen Brussel en Wallonië 3 toch wel erg economisch aan elkaar verbonden regio's. En het heeft een naam in het buitenland. Ik zeg niet dat Vlaanderen geen naam kan maken in het buitenland, maar waarom geen merk gebruiken dat we al hebben?

Txiki 21 januari 2011 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 5242111)
Als het werkt zou het een goede samenwerking kunnen coördineren tussen Vlaanderen Brussel en Wallonië 3 toch wel erg economisch aan elkaar verbonden regio's. En het heeft een naam in het buitenland. Ik zeg niet dat Vlaanderen geen naam kan maken in het buitenland, maar waarom geen merk gebruiken dat we al hebben?

Als, zou... Wat ik onthou, is dat u knielt. Zoals het een goede Vlaming betaamt. Kniel voor de sprookjes!

vlijmscherp 21 januari 2011 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5242243)
Als, zou... Wat ik onthou, is dat u knielt. Zoals het een goede Vlaming betaamt. Kniel voor de sprookjes!

neen, dat onthou ik er niet uit.

Structuren zijn er om de mensen te helpen, niet omgekeerd.

mocht de structuur België ons zou kunnen helpen, waarom ze dan niet gebruiken?

Txiki 21 januari 2011 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5242248)
neen, dat onthou ik er niet uit.

Structuren zijn er om de mensen te helpen, niet omgekeerd.

mocht de structuur België ons zou kunnen helpen, waarom ze dan niet gebruiken?

Is het na bijna 200 jaar nog niet duidelijk dat de 'structuur België' ons niet kan helpen? De structuur België moet eraan, sowieso.

vlijmscherp 21 januari 2011 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5242263)
Is het na bijna 200 jaar nog niet duidelijk dat de 'structuur België' ons niet kan helpen? De structuur België moet eraan, sowieso.

de huidige structuur, met overdreven blokkeringsmechanismes en te weinig responsabiliseringsmogelijkheden, ja, die moet weg.

maar dat wilt niet zeggen dat er geen nieuwe structuur mag komen waar we nog altijd goed samenwerken met Wallonië.

patrickve 21 januari 2011 09:12

Men dient een onderscheid te maken tussen de "natie" belgie, en de Belgische staatstructuur. De "natie" belgie is een flou gegeven met een wel-gedefinieerd grondgebied en bevolking. Daar is niks mis mee.

Waar alle problemen van komen, is de belgische staatstructuur. DIE moet afgebouwd worden - helemaal of grotendeels. Maar niks belet om een Belgische natie te behouden zonder Belgische staatstructuur. Men kan best twee (of 3 of 4 of ...) quasi-autonome bestuurlijke structuren hebben die, opgeteld, het bestuur uitoefenen over wat men de Belgische natie zou kunnen noemen: het afgebakende grondgebied en zijn inwoners.

Een natie moet daarom nog geen (unieke) staat hebben.

patrickve 21 januari 2011 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5242268)
de huidige structuur, met overdreven blokkeringsmechanismes en te weinig responsabiliseringsmogelijkheden, ja, die moet weg.

maar dat wilt niet zeggen dat er geen nieuwe structuur mag komen waar we nog altijd goed samenwerken met Wallonië.

2

Txiki 21 januari 2011 09:13

Citaat:

Een goede samenwerking met Wallonië is pas mogelijk wanneer die Belgische structuur weg is. Zolang die structuur er is, dienen beide de belangen van een beperkte politieke en economische elite, en kunnen ze niet werken in dienst van hun mensen. Daartoe dienen trouwens al die blokkeringsmechanismen enzovoort. En dát is de inzet van de "onderhandelingen" nu.

Herr Flick 21 januari 2011 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5242263)

Ik denk dat er inderdaad nog altijd een deel onnozelaars zijn, die dat om een of andere reden maar niet willen of kunnen snappen.

Herr Flick 21 januari 2011 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5242277)
Men dient een onderscheid te maken tussen de "natie" belgie, en de Belgische staatstructuur. De "natie" belgie is een flou gegeven met een wel-gedefinieerd grondgebied en bevolking. Daar is niks mis mee.

Waar alle problemen van komen, is de belgische staatstructuur. DIE moet afgebouwd worden - helemaal of grotendeels. Maar niks belet om een Belgische natie te behouden zonder Belgische staatstructuur. Men kan best twee (of 3 of 4 of ...) quasi-autonome bestuurlijke structuren hebben die, opgeteld, het bestuur uitoefenen over wat men de Belgische natie zou kunnen noemen: het afgebakende grondgebied en zijn inwoners.

Een natie moet daarom nog geen (unieke) staat hebben.

The united states of belgium dus, ... maar dan nog he, ... mijn gedacht is dat een onafhankelijk Vlaanderen en onafhankelijk Walonie veel meer succesvol kunnen zijn da zo een bureaucratie. We zijn klein, kill de administratieve overhead, en laat vrij ondernemen, toe, k zal zelf nog eens wat straffer zeggen, ... stap uit de EU, installeer een bankgeheim zwitsers model, en laat het zwart geld uit de omliggende landen vrolijk bij ons binnen vloeien, ... diamanthandel in Antwerpen, geef die mensen wat meer "bewegingsvrijheid" ... En voor de walen idem met hun wapenhandel, wij moeten niet altijd proberen het braafste jongetje van de klas te zijn ...

Bollywood 21 januari 2011 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5242366)
The united states of belgium dus, ... maar dan nog he, ... mijn gedacht is dat een onafhankelijk Vlaanderen en onafhankelijk Walonie veel meer succesvol kunnen zijn da zo een bureaucratie. We zijn klein, kill de administratieve overhead, en laat vrij ondernemen, toe, k zal zelf nog eens wat straffer zeggen, ... stap uit de EU, installeer een bankgeheim zwitsers model, en laat het zwart geld uit de omliggende landen vrolijk bij ons binnen vloeien, ... diamanthandel in Antwerpen, geef die mensen wat meer "bewegingsvrijheid" ... En voor de walen idem met hun wapenhandel, wij moeten niet altijd proberen het braafste jongetje van de klas te zijn ...

²

the_dude 21 januari 2011 12:25

Citaat:

Belgie is een land geen merk. Wie landen als een merk bekijkt lijkt mij niet echt gezond na te denken.

Henri1 21 januari 2011 12:31

Citaat:

link

Absoluut, zonder twijfel.

fox 21 januari 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5242280)
Een goede samenwerking met Wallonië is pas mogelijk wanneer die Belgische structuur weg is. Zolang die structuur er is, dienen beide de belangen van een beperkte politieke en economische elite, en kunnen ze niet werken in dienst van hun mensen. Daartoe dienen trouwens al die blokkeringsmechanismen enzovoort. En dát is de inzet van de "onderhandelingen" nu.

Natuurlijk is dat zo, maar het houdt niet in dat je niet meer kan samenwerken. Een gezamenlijk wegenvignet bijvoorbeeld hoort tot de mogelijkheden en dat is tussen de gewesten onderling afgesproken en zo hoort het. We doen alles apart tenzij we een overeenkomst vinden voor bepaalde zaken en dat doen we dan onder de noemer Belgie voor mijn part.

Xenophon 21 januari 2011 12:54

Citaat:

Je spreekt nu over toestanden zoals die dan in de verbeelding in de toekomst zouden kunnen bestaan als de Walen van goed wil zijn, wat ze niet zijn?

Het Belgische merk dient om Vlaanderen te fnuiken.

Xenophon 21 januari 2011 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5242610)
Absoluut, zonder twijfel.

Alleen maar in uw denkbeeldige denkwereld. In de echte wereld lacht men ermee.

Anna List 21 januari 2011 12:55

Citaat:

maar het werkt niet, wat nu ?

Anna List 21 januari 2011 12:57

Citaat:

franstaligen zijn niet geinteresseerd in een structuur waarin hun macht op democratische manier wordt teruggebracht tot hun aantal

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be