Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Gaat Reynders met artikel 35 op pad als bemiddelaar? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=149984)

Roderik 27 januari 2011 09:12

Gaat Reynders met artikel 35 op pad als bemiddelaar?

De Koning heeft nog een laatste troef voor een confederatie.
Zo niet, dan is Bye Bye Bye Belgie een feit.

Vito 27 januari 2011 09:17

Art. 35

De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.

De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Overgangsbepaling

De wet bedoeld in het tweede lid bepaalt de dag waarop dit artikel in werking treedt. Deze dag kan niet voorafgaan aan de dag waarop het nieuw in titel III van de Grondwet in te voegen artikel in werking treedt dat de exclusieve bevoegdheden van de federale overheid bepaalt.

bgf324 27 januari 2011 09:27

Is Reynders aangesteld mss?

gertc 27 januari 2011 09:44

Stel dat Reynders dat inderdaad zou doen, en stel dat Reynders erin slaagt om een akkoord te krijgen met de N-VA...
Dan moet Di Rupo uitleggen aan zijn kiezers hoe het komt dat zijn grote concurrent wel slaagt (met een aanpak die die concurrent al maanden aanraadt), waar hijzelf, na meer dan 200 dagen gefaald heeft. Dat kan Di Rupo véél stemmen kosten!
Ik weet niet of Reynders aan de slag kan of mag, maar ik weet wel dat het niet zal lukken.

Txiki 27 januari 2011 09:46

Meer dan artikel 35, interesseert mij de overheveling van de begrotingscontrole naar Europa. Iets waarmee de regering in lopende zaken blijkbaar in alle stilte ingestemd heeft. Dát is immens veel belangrijker dan artikel 35 of andere bliksemafleiders.

Pelgrim 27 januari 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5255881)
Meer dan artikel 35, interesseert mij de overheveling van de begrotingscontrole naar Europa. Iets waarmee de regering in lopende zaken blijkbaar in alle stilte ingestemd heeft. Dát is immens veel belangrijker dan artikel 35 of andere bliksemafleiders.

Exactly.

Is dat eigenlijk wel een 'lopende zaak'?

bgf324 27 januari 2011 15:13

Bon.
Veel kans dat inderdaad 'Reynders en De Croo' op stap gaan.

Klinkt wel als een naam van een komisch duo.

Pelgrim 27 januari 2011 15:45

op stap om wat te doen?

lollysticky 27 januari 2011 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5256908)
op stap om wat te doen?

tijd rekken zeker? Maar eigenlijk heb ik ook geen idee wat de volgende stap is of kan zijn :D

bgf324 27 januari 2011 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5256908)
op stap om wat te doen?

Babbelen, koffie'tje drinken, zakken vullen, nog eens babbelen, en er binnen 99 dagen de stekker uit trekken.

Pelgrim 27 januari 2011 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5256933)
Babbelen, koffie'tje drinken, zakken vullen, nog eens babbelen, en er binnen 99 dagen de stekker uit trekken.

De mensen bezig houden eh.
Ze doen maar, de Europese Commissie neemt de honneurs ondertussen wel waar.

Henri1 27 januari 2011 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 5255825)
De Koning heeft nog een laatste troef voor een confederatie.
Zo niet, dan is Bye Bye Bye Belgie een feit.

Alweer ?

Die plaat is inmiddels afgezaagd......

Steben 27 januari 2011 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5256802)
Bon.
Veel kans dat inderdaad 'Reynders en De Croo' op stap gaan.

Klinkt wel als een naam van een komisch duo.

Reynders en C(r)o

Herr Flick 27 januari 2011 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5255873)
Stel dat Reynders dat inderdaad zou doen, en stel dat Reynders erin slaagt om een akkoord te krijgen met de N-VA...
Dan moet Di Rupo uitleggen aan zijn kiezers hoe het komt dat zijn grote concurrent wel slaagt (met een aanpak die die concurrent al maanden aanraadt), waar hijzelf, na meer dan 200 dagen gefaald heeft. Dat kan Di Rupo véél stemmen kosten!
Ik weet niet of Reynders aan de slag kan of mag, maar ik weet wel dat het niet zal lukken.

Di Rupette zal hem inderdaad in de kant proberen rijden, ... laat de waalekes dus nog maar wat verder met de blokken spelen, ...

Boldly going forward cause we can`t find reverse, ... (met dan aan The Firm)

JP Coen 27 januari 2011 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5257198)
Alweer ?

Die plaat is inmiddels afgezaagd......

En nog steeds de Belgische politieke realiteit.

Roderik 30 januari 2011 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 5257257)
En nog steeds de Belgische politieke realiteit.

De realiteit is, dat geen enkele politike leider weet hoe het verder moet.
Dat hebben we vanmorgen in "de zevende dag" gezien.
Iedereen valt in herhalingen van vorige zetten.

Misschien een extern consultancy bureau inhuren ,die de zaak objectief gaat analiseren ,adviseren en begeleiden.

kelt 30 januari 2011 18:32

Ik weet niet goed wat de MR zou kunnen bijdragen.
Er is de afkeur en kwaad bloed tussen PS en MR.
ER is uiteraard ook het probleem FdF.....
Ik zie vrolijke Didier,in de periode tot 14 februari dat hij nog MR-voorzitter is,dat FdF niet dumpen,hij vond Mangain en co blijkbaar van strategisch nut....
Of meneer Michel junior zo een fan is van het FdF kan ik niet inschatten,maar ook hij zal FdF niet laten varen om pragmatischer "Liberaal" te kunnen worden.(en in deze hoedanigheid vlotjes met O-VLD en zelfs NVA te kunnen samenwerken)

Hoe kun je dan "bemiddelen" ,we zien constant meneer Mangain in de schaduw staan :?

Dat art35 is allemaal erg intressant,maar vergeet niet dat we ondertussen al in "niet geheel wettelijke" verkiezingen organiseren,BHV wettelijk al lang gesplitst moest zijn,en de onderhandelingen al allerlei rekenmodellen opgeleverd hebben.....de blockage is de "redelijkheid" voorbij,het is emotioneel geworden,vooral de progressieve partijen zijn conservatief geworden....

Boduo 30 januari 2011 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 5263922)
De realiteit is, dat geen enkele politike leider weet hoe het verder moet.
Dat hebben we vanmorgen in "de zevende dag" gezien.
Iedereen valt in herhalingen van vorige zetten.

Misschien een extern consultancy bureau inhuren ,die de zaak objectief gaat analiseren ,adviseren en begeleiden.

Sedert nieuwjaar hebben we niet veel anders gezien.
Het is tijd dat de 7de dag met iets anders komt.

Salvadorii 30 januari 2011 18:39

We hebben ongeloofelijk veel chance dat er in de MR een burgeroorlog volop bezig is (Reynders vs de Michels), en dat het Front Des Fascistes doorslaggevend kan zijn in deze. Bovendien is het FDF van cruciale belang voor het MR in Brussel ivm de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar... van MR moet men niks positiefs verwachten.

solidarnosc 30 januari 2011 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5264124)
Ik weet niet goed wat de MR zou kunnen bijdragen.
Er is de afkeur en kwaad bloed tussen PS en MR.
ER is uiteraard ook het probleem FdF.....
Ik zie vrolijke Didier,in de periode tot 14 februari dat hij nog MR-voorzitter is,dat FdF niet dumpen,hij vond Mangain en co blijkbaar van strategisch nut....
Of meneer Michel junior zo een fan is van het FdF kan ik niet inschatten,maar ook hij zal FdF niet laten varen om pragmatischer "Liberaal" te kunnen worden.(en in deze hoedanigheid vlotjes met O-VLD en zelfs NVA te kunnen samenwerken)

Hoe kun je dan "bemiddelen" ,we zien constant meneer Mangain in de schaduw staan :?

Nja toen Dewever met Reynders heeft gesproken zal dat ook wel besproken zijn zeker. Nu een wetmatigheid binnen MR is dat hoe meer lawaai Maingain maakt hoe minder zeker ie is over zijn positie binnen de MR. En bon dit weekend heeft ie heel wat wind verplaatst.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be