Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Di Rupo: regering met iedereen behalve Belang (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150018)

De schoofzak 27 januari 2011 19:23

Di Rupo: regering met iedereen behalve Belang

Di Rupo op zijn nieuwjaarstoespraak: regering met iedereen behalve het Belang.

Ik zie er één voordeel in: bij de Franstaligen blijft er niet één partij over, die de andere(n) kan beschuldigen van te ver te zijn gegaan.

Ik zie één nadeel: het water is even diep ...

We zijn benieuwd.

bartje 27 januari 2011 19:29

Mohow hij moet toch ook beseffen dat da ni lukt, dat zijn zo maar eventjes 11 partijen (als je de kleine LDD en PP er ook bijrekent), nog meer dan onwerkbaar toch, ocharme hij heeft ook eens een voorstel gedaan en waant zich nu wrsch weer God de Vader.

Xenophon 27 januari 2011 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5257479)

Ik zie er één voordeel in: bij de Franstaligen blijft er niet één partij over, die de andere(n) kan beschuldigen van te ver te zijn gegaan.

We zijn benieuwd.

Dat slaat toch nergens op.

solidarnosc 27 januari 2011 19:33

Ik denk dat ie gewoon heeft gezegd dat ie openstaat om met iedereen te regeren behalve met VB.

solidarnosc 27 januari 2011 19:35

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110127_140

Niet dus. Een regering van nationale eenheid met NVA........ Niet meteen de manier om hen warm te maken.

bartje 27 januari 2011 19:36

Zonet in het korte radionieuws op VRT: hij wil een regering van nationale eenheid met alle democratische partijen.

Salvadorii 27 januari 2011 19:37

Dit is een poging om de N-VA eraf te krijgen dat is duidelijk. 'moest een of andere partij niet willen meedoen vertrekken we vanuit de huidige lopende regering, waar andere partijen dan kunnen toetreden' (vrij vertaald). Als de CD&V de val niet ziet liggen zijn ze dom, heel dom.
Bovendien, en de staatshervorming? Daarover heb ik niks gehoord. Maja, hij kan zich even profileren als zijnde 'constructief'.

bgf324 27 januari 2011 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5257521)
Dit is een poging om de N-VA eraf te krijgen dat is duidelijk. 'moest een of andere partij niet willen meedoen vertrekken we vanuit de huidige lopende regering, waar andere partijen dan kunnen toetreden' (vrij vertaald). Als de CD&V de val niet ziet liggen zijn ze dom, heel dom.
Bovendien, en de staatshervorming? Daarover heb ik niks gehoord. Maja, hij kan zich even profileren als zijnde 'constructief'.

Profileren als zijnde een grote mond hebben.

brother paul 27 januari 2011 19:40

tuurlijk, nationale eenheid wil zeggen dat je nooit kunt vallen.
Dus goed bekeken van dirupo, dan zit je in een regering waar je niets moet doen.

solidarnosc 27 januari 2011 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje (Bericht 5257515)
Zonet in het korte radionieuws op VRT: hij wil een regering van nationale eenheid met alle democratische partijen.

Dus onderhandelen met SP.a, VLD, GROEN, CD&V, NVA, LDD, CDH, PS, Ecolo, MR en PS? Dat lijkt me een beetje van het goede teveel. Maar goed. In Europa onderhandelen ze permanent met 26 partijen. Aan Franstalige kant zou iedereen dan wel mee in het bad worden getrokken waardoor niemand meer schrik moeten hebben om zijn handen vuil te maken want de Walen kunnen voor niemand anders stemmen.

De reden waarom NVA niet met 7 partijen rond één tafel wilde gaan is omdat ze dan direct met 5,5 tegen 1,5 zouden staan en nu gaat dit nog meer het geval zijn. Nope. Ik denk dat Di Rupo de wijnkelder van Daerden heeft gekraakt.

solidarnosc 27 januari 2011 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5257530)
tuurlijk, nationale eenheid wil zeggen dat je nooit kunt vallen.
Dus goed bekeken van dirupo, dan zit je in een regering waar je niets moet doen.

Niet noodzakelijk.

Julianus 27 januari 2011 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5257531)
Dus onderhandelen met SP.a, VLD, GROEN, CD&V, NVA, LDD, CDH, PS, Ecolo, MR en PS? Dat lijkt me een beetje van het goede teveel. Maar goed. In Europa onderhandelen ze permanent met 26 partijen. Aan Franstalige kant zou iedereen dan wel mee in het bad worden getrokken waardoor niemand meer schrik moeten hebben om zijn handen vuil te maken want de Walen kunnen voor niemand anders stemmen.

Je vergeet de Parti Populair nog.

Salvadorii 27 januari 2011 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5257524)
Profileren als zijnde een grote mond hebben.

Bij ons wel ja, maar in Walenland smullen ze hiervan ze. De zoveelste bewijs van het onwerkbare van dit onland.

bgf324 27 januari 2011 19:43

Nationale eenheid zonder VB en LDD?
contradictio in terminis?

bgf324 27 januari 2011 19:44

Opvallend dat enkel veto's gesteld worden naar Vlaamse partijen. Als tegenvoorstel zou N-VA nu moeten zeggen dat ze ook met alle democratische partijen willen onderhandelen... zonder FDF dus.

Julianus 27 januari 2011 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5257542)
Nationale eenheid zonder VB en LDD?
contradictio in terminis?

Die ene zetel van LDD zal het verschil niet maken, hoor...

bgf324 27 januari 2011 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5257547)
Die ene zetel van LDD zal het verschil niet maken, hoor...

Neen, maar het is geen positief teken. 2 partijen negeren langs Vlaamse zijde kan niet.

pinarello 27 januari 2011 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5257479)

We zijn benieuwd.

Slimme zet van Di Rupo, N-VA mag inschrijven, maar hoeft niet.

conclusie:

1) onder geen enkel beding verkiezingen

2) regering van Nationale (eenheid) met alle partijen= status qou, geen staatshervorming

3) de huidige regering van lopende zaken aanvullen met partijen die intekenen= status qou geen staatshervorming (zie 1)

in gevallen 2 en 3 verwacht Di Rupo dat partijen zelf initiatief nemen om in te tekenen. m.a.w dit is een staatsgreep.

Salvadorii 27 januari 2011 19:48

Voor mensen met een geheugen is dit dus identiek aan wat Verhofstadt gedaan heeft in 2007 - een regering op poten zetten zonder akkoord voor een staatshervorming dus. N-VA doet daar niet aan mee - dat weet iedereen. Vraag is alleen of CD&V en OVLD erin trappen.

Raadspensionaris 27 januari 2011 19:49

Het gebeurt al lang zo. Vlaams Belang is de partij niet meer van tijdens hun 70-punten programma. Toch zullen ze nooit door de Walen worden meegerekend. In tegendeel: ik dacht zelfs dat er een procedure loopt om VB hun partijgeld af te pakken door de Walen + sossen hier (wegens racisme dacht ik, waarschijnlijk vermeend)

Di rupo is bang van verkiezingen nu, en ik begrijp hem ergens. Nu stemmen is de boedelscheiding :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be