Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Welk besturingssysteem? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150227)

Doomy 30 januari 2011 23:36

Welk besturingssysteem?

Deze zaterdag deed Tom Naegels in een column in De Standaard een interessante vergelijking tussen het bestuurlijke systeem van een land en het besturingssysteem van een kompjoeter. Hij vroeg zich af of het voor het schrijven van een boek toe doet of het besturingssysteem van je kompjoeter Windows of Linux is, en of die keuze niet eerder ideologisch is. Lees zelf zijn redenering :

Citaat:

Un Keine Ende
Tom Naegels

De Standaard, zaterdag 29 januari 2011
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=1K35DEL8

(...)Een vergelijking die ik onlangs bedacht, was deze: stel dat ik een nieuwe roman wil schrijven. Ik heb allerlei ideeën over het verhaal, de personages, de stijl en de structuur. En dan zegt mijn uitgever: jamaar, wil je hem schrijven op een computer die draait op Linux of op MS-DOS? Geen idee, zeg ik, moet ik nu ook al iets weten over het besturingssysteem van de computer waarop ik mijn boek wil schrijven? Ha ja!, roept mijn uitgever uit, dat besturingssysteem is de basis van álles! En er ontstaat een conflict over binnen de uitgeverij, en de computer geraakt niet opgestart, en een jaar later heb ik nog altijd geen letter geschreven en roep ik: 'Linux! Linux, natuurlijk! MS-DOS is van Microsoft. Aaaah! Die gaan naar het autosalon! Die wonen in een fermette! Dood aan Microsoft! Zodat ik eindelijk weer kan schrijven!' Ik weet nog altijd niets van software af. Maar ik ben wél heel kwaad.

Dat zou dus betekenen dat de abstractie van een politieke crisis de emotionaliteit onder het volk verhoogt. Niet in eerste instantie, eerst is er onverschilligheid, maar wel als de crisis lang genoeg duurt. Precies omdat je rationeel niet meer kunt volgen, ga je terugvallen op emotionele tegenstellingen die je wel begrijpt. Het is alsof iemand tweehonderd dagen lang met de broncode van Linux in de hand aan je hoofd staat te zeuren dat MS-DOS simpelweg beter is, tot je roept: 'Fuck off, kapitalist!' (...)

De vragen die je je daarbij kan stellen :
  • Doet het er toe welk besturingssysteem je kompjoeter heeft als je een boek wilt schrijven?
  • Indien het er wel toe doet : hoef je daarom dat kompjoetersysteem tot in de finesses te kennen om je boek te schrijven?

AdrianHealey 31 januari 2011 00:26

"Kompjoeter' slaagt overigens op niets. Ken uw etymologie.

Flanelcondoom 31 januari 2011 00:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5265028)
"Kompjoeter' slaagt overigens op niets. Ken uw etymologie.

"Slaat op niets", niet "slaagt op niets". Ken je Nederlands.

AdrianHealey 31 januari 2011 00:31

"Slaagt' is perfect verantwoord Antwerps, en slaagt etymologisch wél op iets.

Flanelcondoom 31 januari 2011 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5265036)
"Slaagt' is perfect verantwoord Antwerps, en slaagt etymologisch wél op iets.

Slaat etymologisch ook op niets. Foutief woordgebruik, meer niet.

Dat van Doomy slaat nog min of meer op iets, het is geen foutief woordgebruik maar een fonetische transcriptie.

En sinds wanneer doe je zo autoritair en fascistisch over taal? Laatst herinner ik mij dat je zat te mekkeren dat taal enkel een communicatiemiddel was.

AdrianHealey 31 januari 2011 00:43

Het slaagt etymologisch wel degelijk op iets. Niet van Antwerpen, vermoed ik? :D

Flanelcondoom 31 januari 2011 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5265053)
Het slaagt etymologisch wel degelijk op iets. Niet van Antwerpen, vermoed ik? :D

Ik woon er in de buurt, ja. En waarop slaat het dan etymologisch?

respublica 31 januari 2011 01:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 5265056)
Ik woon er in de buurt, ja. En waarop slaat het dan etymologisch?

'Slagen' is afgeleid van het voltooid deelwoord van 'slaan', 'geslagen.'
Of om Van Dale aan te halen:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Van Dale
(1201-1250 `in de handen klappen (als uiting van verdriet)') in het Mnl. een zeldzame bijvorm van slaen, ontwikkeld uit het verl. deelw. geslagen, de betekenis ontwikkelde zich van `slaan' via `raken, treffen' tot `succes hebben'

Maar 'dat slaagt op niets' wordt er niet correcter Nederlands door...

CyberpunX 31 januari 2011 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 5264901)
Deze zaterdag deed Tom Naegels in een column in De Standaard een interessante vergelijking tussen het bestuurlijke systeem van een land en het besturingssysteem van een kompjoeter.

Bllijkbaar wil elke idioot nu wel ergens een gevolgtrekking maken om wat aandacht te krijgen. Er is geen relatie tussen beide, de keuze is niet ideologisch en een uitgever die beweert dat het OS de basis is van alles mag onmiddellijk op straat gegooid worden.

Voor een boek heb je nodig:
- pen
- papier

Op elke PC, ongeacht het OS, heb je een programma 'kladblok' of "text editor'.

Ars_Nova 31 januari 2011 12:14

Maakt niet uit, je moet gewoon weten welk formaat de uitgever verwacht: word, Latex, platte ASCII, ...

Vito 31 januari 2011 16:17

Ik denk wel dat Tom Naegels zijn roman sneller zal getypt zijn met een kompjoeter dan wanneer hij het in steen moet beitelen.

Doomy 2 februari 2011 01:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 5265039)
Dat van Doomy slaat nog min of meer op iets, het is geen foutief woordgebruik maar een fonetische transcriptie.

Off topic : Het is logischer dat als men geen goede vertaling vindt men de uitspraak en/of spelling van leenwoorden uit andere talen aanpast aan de eigen taal. Dit is hetgeen men in het Chinees en ook in heel veel andere talen doet. In het Afrikaans vertaalde men het Engelse "computer" in "rekenaar", maar in het Nederlands heeft deze vertaling nooit ingang gevonden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 5265039)
En sinds wanneer doe je zo autoritair en fascistisch over taal? Laatst herinner ik mij dat je zat te mekkeren dat taal enkel een communicatiemiddel was.

Off topic : Ik vind het ook vreemd dat een zelfverklaarde libertair meer oog heeft voor vorm dan voor inhoud, en als een soort spellingsdiktator eist dat iedereen de officiële regels volgt die hij anders verwerpt.

koe de poing 2 februari 2011 01:33

Tom Naegels is de perfecte illustratie van de intellectuele armoede in Vlaanderen.

De metafoor raakt gewoon kant nog wal, en verzuipt.

Een land besturen is meer dan het woord 'kompjoeter' uit je pen knijpen.

Doomy 2 februari 2011 01:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5265670)
Bllijkbaar wil elke idioot nu wel ergens een gevolgtrekking maken om wat aandacht te krijgen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg (Bericht 5270665)
Tom Naegels is de perfecte illustratie van de intellectuele armoede in Vlaanderen.

Die "idioot" heeft evenveel recht om zijn mening te verkondigen over zijn bestuurders. Hij betaalt immers ook belastingen aan deze bestuurders en moet ook de wetten van het bestuurlijke systeem ondergaan.

Citaat:

Er is geen relatie tussen beide,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg (Bericht 5270665)
De metafoor raakt gewoon kant nog wal, en verzuipt.

Ik vind die vergelijking niet zo ver gezocht. Het besturingssysteem van een kompjoeter regelt de werking van een kompjoeter, terwijl het bestuurlijke systeem van een land de werking van een land regelt.

Citaat:

de keuze is niet ideologisch

Zou ik niet durven zeggen. Fanatieke copyleftisten die bewust voor Linux kiezen maken evengoed een ideologische keuze.

Citaat:

en een uitgever die beweert dat het OS de basis is van alles mag onmiddellijk op straat gegooid worden.

Sommige politici pretenderen eveneens dat hun bestuurlijke systeem de basis van alles is. Alsof mensen niet zonder overheid een boek zouden kunnen schrijven.

Citaat:

Voor een boek heb je nodig:
- pen
- papier

Weg met het bestuur! Leve de anarchie! :-)

Citaat:

Op elke PC, ongeacht het OS, heb je een programma 'kladblok' of "text editor'.

Als je deze vergelijking doortrekt naar een bestuurlijk systeem : waarom zou het ene bestuurlijke systeem noodzakelijkerwijze beter of slechter zijn voor allerlei basisdienstverlening van de overheid (infrastruktuur, gezondheidszorg, onderwijs,...)? Het getuigt van hoogmoed om te stellen dat het bestuurlijke systeem van eigen voorkeur het enige is dat kan werken.

CyberpunX 2 februari 2011 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 5270669)
Ik vind die vergelijking niet zo ver gezocht. Het besturingssysteem van een kompjoeter regelt de werking van een kompjoeter, terwijl het bestuurlijke systeem van een land de werking van een land regelt.

Een besturingssysteem werkt lineair en lost geen problemen op, het kan alleen omgaan met bekende situaties terwijl een bestuur de hele tijd nieuwe situaties voorgeschoteld krijgt.

Citaat:

Zou ik niet durven zeggen. Fanatieke copyleftisten die bewust voor Linux kiezen maken evengoed een ideologische keuze.

Fanatiekelingen zijn niet representatief. Daarom zijn het net fanatiekelingen.

Citaat:

Leve de anarchie! :-)

Het is dankzij pen en papier dat er geen anarchie is. Internet en de digitale wereld zijn dat net wel (alhoewel dat nu wel ingeperkt wordt aan een zwaar tempo).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be