Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
spirit = "gewoon een clubje gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Bert Anciaux"
n-va = "gewoon een clubje gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Geert Bourgeois"
De ene is wat sluwer dan de andere maar de andere is wat geniepiger dan de ene.
|
Ik geloof wel degelijk in de oprechtheid van een aantal kaderleden binnen de N-VA. Zoals Matthias Storme bijvoorbeeld en Jan Peumans. Ik betreur ten zeerste het kartel dat de N-VA aanging met CD&V. Maar het N-VA programma kon mij zeker bekoren. En bovendien verschilt het, buiten enkele komma's en punten niet zoveel van het Blok-programma. Wat ook uiteindelijk resulteerde in mijn overstap naar het Vlaams Blok.
Wat Spirit betreft, weten we uiteraard al langer dat het Vlaams-nationalisme niet meer tot hun kernpunten behoort. Ten tijde van ID werd dit reeds openlijk gepropageerd. Het Vlaams-nationalisme zou niet meer aanslaan bij de modale kiezer, terwijl het Vlaams Blok verkiezing na verkiezing won én aan aanhang won betreffende de Vlaamse onafhankelijkheid. In Brussel kon men zelfs Franstaligen hiervoor warm maken. En dat terwijl de N-VA op onderhalfjaar tijd niet minder dan 200 000 kiezers achter zich wist te scharen. Dit was meer dan Ecolo en Agalev en meer dan het FN. In het Parlement geeft dit vandaag een vertekend beeld. Ecolo wist 4 zetels in de wacht slepen met minder stemmen. Terwijl de N-VA met Geert Bourgeois als enige verkozene overbleef.
Ik heb échter nooit begrepen dat de N-VA sedert de splitsing van de Volksunie in de Toekomstgroep, de Middengroep en Vlaams-nationaal nog steeds in een Technische fractie zetelen met mandatarissen van Spirit. In 't Pallieterke werd dit bijvoorbeeld ook al een aantal keer aangehaald. Daarom ben ik ook benieuwd of de N-VA na 13 juni los van de CD&V een fractie zal (kunnen) vormen in het Vlaams Parlement. Los daarvan hoop ik uiteraard als rechtgeaard Vlaams-nationalist dat naast het Vlaams Blok, ook de N-VA de kiezer weet te overtuigen met haar Vlaams-nationale programma. Hoe meer Vlaams-nationalisten in het Vlaams Parlement hoe beter. Van welke strekking ze ook mogen zijn.
Met Vlaams-nationale groet
Koen Vermant
|