stropke |
2 februari 2011 11:23 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica
(Bericht 5269714)
Ik ben echter ook hevig voorstander van een Vlaanderen dat een eigen staat vormt in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, naast Nederland en Aruba (etc), en van mijn part mag dat zonder Brussel zijn. We gaan er dan ook wel alles aan doen om goede banden te blijven onderhouden met Brussel en Wallonië, onze naaste buren.
|
Klopt helemaal in overeenstemming met het plan-N vd Baarle werkgroep:
De grondslag voor dat plan "N" is te vinden in art. 355 lid 3 van het VWEU (Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie), gekoppeld aan het zgn. Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden. Dat Statuut is een Wet van 28 oktober 1954 van het Koninkrijk der Nederlanden later meermaals gewijzigd (1), waarnaar ook verwezen wordt in de Europese verdragen.
Dat Statuut is bij ons vrij onbekend en daardoor allicht onbemind, maar houdt kort gezegd het volgende in. Het regelt de relaties tussen "Nederland" (in het enkelvoud), Aruba, Curaçao en Sint-Maarten als vier landen die overeengekomen zijn om een gemeenschappelijk buitenlands beleid en een gezamenlijke defensie te voeren, een gezamenlijke Nederlandse nationaliteit te verschaffen aan de burgers van die landen en gezamenlijk een koninkrijk te vormen onder het huis van Oranje. Andere onderwerpen kunnen in gemeen overleg tot aangelegenheden van het Koninkrijk worden verklaard (art. 3 van het Statuut). Met andere woorden, dit Koninkrijk vormt een confederatie tussen Nederland en drie kleinere landen.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...en-en-brussel-
:-) En met mijn persoonlijke visie, hoewel ik iets te hard van stapel liep. Ik zou eerder staan voor een unitaire hereniging op historische en geografische basis. Maar we zijn zo lang geschieden en beetje vervreemd van elkaar dat dit iets teveel is nog. Vlaanderen en vooral System zou dan weer bang zijn door den Ollander geannexeerd te worden, wat klinklare onzin is tuurlijk..
Dan zou ik ook door mijne Sjoe geannexeerd zijn zekers :roll:? :lol::lol:
Zij is eerder door de Vlaanse Leeuw ingepalmd.
Maar in plan-N kan ik het prima vinden en die verdere hereniging, alst het gewild is, groeit met de jaren wel.
|