Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Charles Michel steunt plan Di Rupo (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150326)

pixelpower 1 februari 2011 23:09

Charles Michel steunt plan Di Rupo

Net gezien op De Laatste Show; Charles Michel zegt dat we moeten doorgaan met een lopende regering, aangevuld met méér partijen, en zegt eveneens dat we bij de lopende onderhandelingen breder moeten kijken dan "de 7" en dat eender welke partij kan gemist worden. Ook de N-VA. Kortom; hij herhaalde zowat perfect de ideeën die Di Rupo opperde in zijn nieuwjaarsspeach.

Hij voegde er echter nog aan toe dat daar een vragenrondje aan moet voorafgaan, waarbij elke partij moet antwoorden op; "wil je nog wel onderhandelen binnen huidig constitutioneel kader?" (zo heb ik het toch begrepen). Dus; je mag pas deelnemen aan gesprekken ter wijziging van de constitutie als je eerst verklaart de huidige constitutie te respecteren. 8O

Ik vrees dat een onderhandelingsronde met blauwen en zonder Sp-a en cDH evenveel kans op slagen heeft dan vorige pogingen.

solidarnosc 1 februari 2011 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower (Bericht 5270294)
Net gezien op De Laatste Show; Charles Michel zegt dat we moeten doorgaan met een lopende regering, aangevuld met méér partijen, en zegt eveneens dat we bij de lopende onderhandelingen breder moeten kijken dan "de 7" en dat eender welke partij kan gemist worden. Ook de N-VA. Kortom; hij herhaalde zowat perfect de ideeën die Di Rupo opperde in zijn nieuwjaarsspeach.

Hij voegde er echter nog aan toe dat daar een vragenrondje aan moet voorafgaan, waarbij elke partij moet antwoorden op; "wil je nog wel onderhandelen binnen huidig constitutioneel kader?" (zo heb ik het toch begrepen). Dus; je mag pas deelnemen aan gesprekken ter wijziging van de constitutie als je eerst verklaart de huidige constitutie te respecteren. 8O

Ik vrees dat een onderhandelingsronde met blauwen en zonder Sp-a en cDH evenveel kans op slagen heeft dan vorige pogingen.

Dus iedereen moet zeggen dat ie een goede Belg is. ;-) Nu het kan anders klinken maar Michel is langzaam een opening te creëren richting NVA. In de campagne heeft ie de deur naar NVA gesloten en nu kan ie moeilijk meteen de deur weer openen. Ik zie trouwens niet wat het probleem zou zijn voor NVA. Het is niet dat ze vandaag niet onderhandelen binnen het huidig constitutioneel kader.

pixelpower 1 februari 2011 23:18

Aanvullend; ik hoop dat hij met zijn constitutioneel gezwets bedoelde dat hij enkel wil praten met partijen die geen "separatisten" zijn (ic die - althans deze keer, lol - geen werk willen maken van de splitsing van België). Maar je kon het evenzeer interpreteren als; ik heb bij voorbaat geen goesting om met N-VA te klappen.

Xenophon 1 februari 2011 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5270312)
Dus iedereen moet zeggen dat ie een goede Belg is. ;-) Nu het kan anders klinken maar Michel is langzaam een opening te creëren richting NVA. In de campagne heeft ie de deur naar NVA gesloten en nu kan ie moeilijk meteen de deur weer openen. Ik zie trouwens niet wat het probleem zou zijn voor NVA. Het is niet dat ze vandaag niet onderhandelen binnen het huidig constitutioneel kader.

Inderdaad, als er afgesproken wordt dat er structurele verandering doorgevoerd worden aan de staat en er responsabillisering komt en de volledige omwerking van de financieringswet, dan zie ik ook niet wat de N-VA er tegen kan hebben.

Salvadorii 1 februari 2011 23:24

Quelle surprise, de franstaligen denken het omgekeerde van de Vlamingen, what else is new?

Zucht 1 februari 2011 23:50

Maar de FDF, zijn eigen partij, respecteert de constitutie toch niet ? ttz, de aanvaarding van gewesten en hun grenzen, BHV, de taalwetten in Brussel...

Vette Pois(s)on 1 februari 2011 23:52

Goed zo Charles, meer van dat.

solidarnosc 1 februari 2011 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5270430)
Maar de FDF, zijn eigen partij, respecteert de constitutie toch niet ? ttz, de aanvaarding van gewesten en hun grenzen, BHV, de taalwetten in Brussel...

Dat zou ik ook zeggen mocht ik Dewever zijn. Het is een open deur intrappen. Nu as such is het vragen van de uitbreiding van Brussel even legitiem als het vragen van de uitbreiding van de Vlaams bevoegdheden. Er is geen wet die zegt dat je dat niet mag vragen.

Zeno! 1 februari 2011 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5270448)
Dat zou ik ook zeggen mocht ik Dewever zijn. Het is een open deur intrappen. Nu as such is het vragen van de uitbreiding van Brussel even legitiem als het vragen van de uitbreiding van de Vlaams bevoegdheden. Er is geen wet die zegt dat je dat niet mag vragen.

Morrelen aan grenzen is iets helemaal anders dan bevoegdheden herverdelen!

Bij een herverdeling van bevoegdheden krijgt èlke partij dezelfde bevoegdheden. Er wordt niemand iets ontnomen.

Als je grenzen gaat verleggen (in dit geval Brussel uitbreiden), is er een verliezende partij (Vlaanderen dat grondgebied verliest).

Garry 2 februari 2011 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 5270440)
Goed zo Charles, meer van dat.

Vind ik ook. Dat ze het maar ingang zetten. Breken we nog een nieuw record;
De kortste regering ooit.

solidarnosc 2 februari 2011 02:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5270466)

Bij een herverdeling van bevoegdheden krijgt èlke partij dezelfde bevoegdheden. Er wordt niemand iets ontnomen.

Als je grenzen gaat verleggen (in dit geval Brussel uitbreiden), is er een verliezende partij (Vlaanderen dat grondgebied verliest).

Zegt iemand die een staat wil opblazen en het Brussels gewest wil afschaffen. ;-)

schaker 2 februari 2011 02:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5270466)

Nee, als Brussel uitgebreid wordt dan wordt Vlaanderen eventueel ook vergroot. Vlaanderen krijgt namelijk bij dezelfde staathervorming de bevoegdheid over de kust/Noordzee overgedragen van federaal Belgie.

Xenophon 2 februari 2011 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 5270696)
Nee, als Brussel uitgebreid wordt dan wordt Vlaanderen eventueel ook vergroot. Vlaanderen krijgt namelijk bij dezelfde staathervorming de bevoegdheid over de kust/Noordzee overgedragen van federaal Belgie.

:D

lollysticky 2 februari 2011 03:40

Citaat:

Misschien kunnen we gans Vlaanderen aan de franstaligen geven om de controle over het luchtruim te verkrijgen!

Salvadorii 2 februari 2011 05:09

Citaat:

De kust is al Vlaams; dat we daar meer bevoegdheden over krijgen verhoogt ons oppervlakte niet he...

Salvadorii 2 februari 2011 05:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5270705)
Misschien kunnen we gans Vlaanderen aan de franstaligen geven om de controle over het luchtruim te verkrijgen!

loooool

patrickve 2 februari 2011 08:12

Citaat:

Ah, dan zijn de Vlaams-nationalisten dus "thuis" als ze dat schip met hen erop laten zinken voor de kust ? :lol:

djimi 2 februari 2011 08:38

Wat is de betekenis/de waarde van een 'constitutioneel kader' dat ongrondwettelijke verkiezingen mogelijk maakt?

Anna List 2 februari 2011 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5270334)
Inderdaad, als er afgesproken wordt dat er structurele verandering doorgevoerd worden aan de staat en er responsabillisering komt en de volledige omwerking van de financieringswet, dan zie ik ook niet wat de N-VA er tegen kan hebben.

lol dat kan weeral volstaan om het franstalige blok compleet in de gordijnen te jagen :lol:

Anna List 2 februari 2011 08:54

Citaat:

fijne strategie ... Vlaanderen laten betalen voor de kustlijn :roll:

wat gaan de Walen doen mss, de Noordzee verleggen ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be