Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Egyptenaren moeten van het leger de straten verlaten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150348)

RASPOUTINE 2 februari 2011 12:56

Egyptenaren moeten van het leger de straten verlaten.

Hopelijk is dat geen slecht teken.
Het is niet te geloven dat deze straatdemocratie van in het begin niet meer steun heeft gehad.
Zeker Europa is opnieuw afwezig geweest.
Daaran kan men zien hoe weinig de politiek de macht van het volk erkend.
Hoe groot de invloed van Israël is in het ganse en tot welke gevolgend het zal leiden gaan wij in de volgende dagen zien.
Morgen is buiten deze feiten de eerste belangrijke dag, deze is namelijk het einde van het ultimatum dat het volk heeft gesteld aan zijn ex-président om het land te verlaten.
Je moet als politicus maar ziek zijn dat niet te doen, rekeninghoudend met de aantal aanwezige egyptenaren.
Alle tegenstand tegen de islam zal deze alleen maar groter maken en zo is het met alles wat democratisch en wil is van een meederheid maar door sommigen niet wordt aanvaard voor andere redenen.
Opnieuw een democratische schande.
Al mijn bewondering voor deze volkeren die vreedzaam een zeker geluk en gerechtigheid willen.

Nr.10 2 februari 2011 13:17

Zal wel hier mee te maken hebben: er hebben zich duizenden pro-Mubarak demonstranten verzameld in Caïro en het komt tot botsingen.

bron

Antoon 2 februari 2011 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 5271368)

Het is niet te geloven dat deze straatdemocratie van in het begin niet meer steun heeft gehad.
Hoe groot de invloed van Israël is in het ganse en tot welke gevolgend het zal leiden gaan wij in de volgende dagen zien.
Morgen is buiten deze feiten de eerste belangrijke dag, deze is namelijk het einde van het ultimatum dat het volk heeft gesteld aan zijn ex-président om het land te verlaten.
Je moet als politicus maar ziek zijn dat niet te doen, rekeninghoudend met de aantal aanwezige egyptenaren.
Alle tegenstand tegen de islam zal deze alleen maar groter maken en zo is het met alles wat democratisch en wil is van een meederheid maar door sommigen niet wordt aanvaard voor andere redenen.
Al mijn bewondering voor deze volkeren die vreedzaam een zeker geluk en gerechtigheid willen.

Moeten, moeten. Ze moeten niets.

BTW : het Westen speelt een dubieuze rol, en Oosten is volledig afwezig, de andere Arabische landen kijken met schrik toe en Israel hooopt dat er geen nieuwe Iran zich daar installeert, maar heeft niet meer of minder invloed dan de rest van de wereld.

Antoon 2 februari 2011 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 5271420)
Zal wel hier mee te maken hebben: er hebben zich duizenden pro-Mubarak demonstranten verzameld in Caïro en het komt tot botsingen.

bron

Yep, en het lijkt of het totaal de verkeerde kant opgaat. :-(

kanselier 4 februari 2011 12:59

zij spreken nog als kolonialisten

RASPOUTINE 11 februari 2011 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 5271368)

Ik denk dat het zover is.
Vreedzaam is niet goed genoeg, zij willen bloed zien.
Zij kunnen blijkbaar de macht niet lossen.
Zij die alles doen om het in hun macht te houden gaan ons het tegenovergestelde geven.

Gaat dit voortaan bij elke overdracht zo gebeuren, gaat politie en leger altijd aan de verkeerde kant blijven staan.
Opmerkelijk is dat er van bij ons zoveel arrogant commmentaar komt hoe dat zij het zou moeten doen.
Terwijl dat het bij ons, misschien wel op een ander gebied, zo chaostisch aan het worden is.
Te kort, schulden, vergrijzing, pensioenen en behoorlijk bestuur in het algemeen.

Toch blijft men hier les geven aan een Afrika die er vandaag beter zou uitzien in geval er minder dieven zouden zijn langs geweest.
Hadden de kolonalisten het goed bestuurt dan was het alleen maar rijkdom geweest.
Ook bij ons gebeurde het niet. Eigen belang kwam altijd in de eerste plaats.
Dat is ons verlies en zeker dat van de volgende generaties als alles zo verder blijft lopen.

Is er een teken merkbaar dat het anders wordt? :lol::lol::lol:

COCHINILLO 11 februari 2011 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 5293264)
Hadden de kolonalisten het goed bestuurt dan was het alleen maar rijkdom geweest.

haha! hoe lang zijn de Engelsen er baas geweest, en hoe lang is dat geleden? wel wel wel, zelf doen ze nooit iets fout de achterlijke sukkelaartjes uit Afrika. Neenee, daar kunnen ZIJ niet aan doen, het is de schuld van die blanke kolonisten!
ja, degenen die in Congo wegens, klinieken, scholen en havens hebben aangelegd, de rotzakken! allemaal voor eigen gewin! Daarom hebben ze het allemaal netjes afgebroken. Nu is het beter.

Friedrich 11 februari 2011 14:11

Ik wil wel geloven dat er grote ontevredenheid is in die landen, maarrrr ...

... ik vertrouw zo'n straatprotest ook niet. Waarom is dat zo representatief? De grote massa neemt daar niet aan deel. En laat ons wel zijn, een bedachtzaam, voorzichtig persoon heeft er weinig belang bij daaraan deel te nemen.

Daarom, als signaal kan het tellen, maar ik huiver bij het idee dat een dergelijke massa zonder meer haar zin krijgt.

manta 11 februari 2011 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5272206)
Yep, en het lijkt of het totaal de verkeerde kant opgaat. :-(

Tja , de media zit al zo lang te wachten op mooie beelden van rellende betogers en ondertussen zitten ze mekaar op te ruien via twitter ...
Als ze nu vijf minuten hun verstand gebruiken en is zien dat ze aan een hoop serieuze kandidaten komen om in september verkiezingen te houden zouden ze nog ergens een houvast hebben...
Het heeft geen zin om nu Egypte in een onduidelijke en waarschijnlijk ellendige voorbereiding van een "soort" democratische verkiezingen te dumpen, er is nog steeds geen deftig alternatief moest Moebarak morgen z'n valiezen pakken...

D'ARTOIS 11 februari 2011 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5272203)
Moeten, moeten. Ze moeten niets.

BTW : het Westen speelt een dubieuze rol, en Oosten is volledig afwezig, de andere Arabische landen kijken met schrik toe en Israel hooopt dat er geen nieuwe Iran zich daar installeert, maar heeft niet meer of minder invloed dan de rest van de wereld.

En dat is zo. Het vermoedelijke scenario is hier al uit de doeken gedaan: m.a.w. het leger staat aan de kant van Mubarak en ziet kennelijk niet veel toekomst in de volksopstand.
Het alternatief dat begint door te schemeren is een schimmige hervorming naar het Iran model. En daar zitten de militairen plus elite niet op te wachten.

Alea Iacta est - het leger doet niet mee. Vaarwel revolutie.

Antoon 11 februari 2011 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 5293315)
En dat is zo. Het vermoedelijke scenario is hier al uit de doeken gedaan: m.a.w. het leger staat aan de kant van Mubarak en ziet kennelijk niet veel toekomst in de volksopstand.
Het alternatief dat begint door te schemeren is een schimmige hervorming naar het Iran model. En daar zitten de militairen plus elite niet op te wachten.

Alea Iacta est - het leger doet niet mee. Vaarwel revolutie.

Over dat laatste ben ik het niet eens. De revolutie is niet achter de rug, maar het volgende stuk zou wel eens zeer bloedig kunnen worden... En over de uiteindelijke uitkomst durf ik niet eens voorspellingen doen, ik krijg er gewoon kloude rillingen van.

abou Anis 11 februari 2011 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Friedrich (Bericht 5293296)
Ik wil wel geloven dat er grote ontevredenheid is in die landen, maarrrr ...

... ik vertrouw zo'n straatprotest ook niet. Waarom is dat zo representatief? De grote massa neemt daar niet aan deel. En laat ons wel zijn, een bedachtzaam, voorzichtig persoon heeft er weinig belang bij daaraan deel te nemen.

Daarom, als signaal kan het tellen, maar ik huiver bij het idee dat een dergelijke massa zonder meer haar zin krijgt.

Hangt dat niet af van wat zo'n massa eist?

Antoon 11 februari 2011 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 5293509)
Hangt dat niet af van wat zo'n massa eist?

Neen, het hangt af van wat ze uiteindelijk krijgt.

eno2 12 februari 2011 11:49

Citaat:

Ja en nu drijft het leger hen terug naar het werk.

Asshen Sukar 12 februari 2011 14:25

In een stad van 11 miljoen mensen zullen er altijd mensen op straat ziijn

lemire 12 februari 2011 16:01

Men had ze al eerder moeten sommeren de straat te verlaten. :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be